startstop

Koniec dlhým chvíľam v kolónach. Bratislava hlási posun vo významnom dopravnom projekte

Budovanie električkovej trate medzi Jungmannovou a Janíkovym dvorom v Petržalke je ostro sledovaný dopravný projekt v Bratislave. Bratislavský magistrát sľubuje, že bude na príchod prvej električky pripravená ešte pred koncom tohto roka. Podľa portálu yimba.sk to bude “len tak-tak”. 

V Petržalke momentálne vrcholí stavebný ruch. Stovky pracovníkov (350) pracujú na dokončovaní električkovej trate, ktorá má už onedlho spojiť Jungmannovu s Janíkovým dvorom, čím sa zároveň električkou prepojí podstatná časť Petržalky s centrom mesta. Stavebne má byť toto spojenie dokončené už v polovici decembra, teda o menej ako dva mesiace. S ohľadom na skúsenosti aj celkový stav výstavby ide o cieľ, ktorý by sa nemusel stihnúť. Hlavné mesto sa tieto pochybnosti snaží rozptýliť. Podotýka, že niektoré časti trate už získavajú finálnu podobu – v niektorých úsekoch sa dokonca začali sadiť sukulenty, tvoriace poslednú vrstvu jazdnej dráhy. Električková trať má mať vo výsledku zelený charakter.

Foto: Bratislava – Hlavné mesto SR

Blíži sa celkové dokončenie

Ide každopádne o kritický termín, keďže protitanková stena z obdobia druhej svetovej vojny bráni prepojeniu jednotlivých úsekov trate. Južne od tankovej steny už je takmer plne zrealizovaná, dokončuje sa betónový podklad a postupne sa osádzajú aj koľaje. Napájajú sa na už dlhšie dokončenú trať južne od križovatky s Lietavskou, ktorá je už spustená v plnom profile. Ide o najucelenejší úsek trate, ktorý je dokončený takmer po obratisko v Janíkovom dvore.

Finišuje sa s realizáciou križovatky na Jasovskej aj s cestným napojením na obratisko pre autobusy náhradnej dopravy. Popri budovaní trate napredujú práce aj na zastávkach a priľahlých chodníkoch či cyklotrasách. Okrem prestupného uzla na Farského je vo vysokom štádiu realizácie zastávka Gessayova, ktorá sa už vo veľkom dláždi. Dláždenie sa onedlho rozbehne aj na zastávke Zrkadlový Háj. Na zastávke Pajštúnska (Stred) sa realizujú základy, podobne sú na tom zastávky Veľký Draždiak a Lietavská. V prípade zastávky Janíkov dvor sa budujú rampy na Panónsku cestu.

Foto: Bratislava – Hlavné mesto SR

Náklady medzičasom vzrástli

Ako to už pri stavebných projektoch býva zvykom, plánované náklady na výstavbu 78,5 miliónov eur sa po korekciách zvýšila na 89,5 milióna eur, no aktuálne sa už cena celého projektu odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Zhotoviteľ je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí španielsky aj čínsky kapitál.

Urýchlenie dopravy

Posledný plán, teda 15. december 2024, bol spochybňovaný viacerými kritikmi vrátane starostu Petržalky Jána Hrčku. Dnes to už beznádejne nevyzerá, komplikácie okolo výstavby aj prípravy dôležitého projektu mesta Bratislava by ale mali ostať mementom. Nová dvojkoľajná električková trať dlhá 3,9 kilometra bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice.

Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov. Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie už za 12 minút. Prepravná kapacita by mala byť 30 000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Exit mobile version