Stavebné práce na rekonštrukcii diaľnice D1 za Bratislavou viditeľne napredujú. Ak všetko pôjde takýmto tempom, už tento rok by mala byť otvorená vetva z Trnavy smerom do Rače. Máme sa na čo tešiť, keďže pôjde o výrazný posun vo vyťaženom úseku.
Projekt zahŕňa 3,6-kilometrový úsek, v rámci ktorého bude postavených až 18 mostov, čo predstavuje viac než tretinu celej stavby. Súčasťou projektu budú aj protihlukové steny s celkovou dĺžkou presahujúcou 2,5 kilometra. Celý projekt zahŕňa 128 stavebných objektov a kompletnú rekonštrukciu a rozšírenie diaľnice D1. Okrem toho bude diaľnica vybavená novým informačným systémom, bezpečnostnými zálivmi, odstavnými pruhmi, protihlukovými opatreniami, oplotením a preložkami inžinierskych sietí. Rozsiahle stavebné práce na D1 pri Bratislave sú kľúčové pre zvýšenie kapacity a bezpečnosti tejto frekventovanej dopravnej tepny, pričom v budúcnosti prispejú k plynulejšej premávke a zlepšeniu cestných spojení v okolí hlavného mesta.
Obmedzenia
Rekonštrukčné práce si, samozrejme, vyžiadali aj dopravné obmedzenia. Križovatka Bernolákovo (Triblavina) je dočasne obmedzená, pričom odbočenie z Bernolákova a Chorvátskeho Grobu na diaľnicu D1 smer Bratislava zostáva uzavreté. Pripájací pruh z tejto križovatky je využívaný ako zúžený pomalý pruh smerujúci do Bratislavy. Počas rekonštrukcie nie je možné využívať ani odbočenie z Bratislavy do Bernolákova či z Bernolákova smerom na Žilinu a Nitru. Uzatvorený je aj výjazd z krajskej cesty II/127 na diaľnicu D1 v smere do Bratislavy a opačne v smere Bratislava – Senec. Národná diaľničná spoločnosť sa však zaviazala, že práce prebehnú čo najrýchlejšie, aby sa minimalizovali obmedzenia pre motoristov.
Výmena asfaltu
Po odstránení pôvodných spevnených plôch, cemento-betónových podkladov a kameniva v objeme takmer 25-tisíc metrov štvorcových bola položená prvá vrstva asfaltovej zmesi. Tento krok je súčasťou rozsiahlej rekonštrukcie pravého jazdného pásu diaľnice D1 a križovatky Bernolákovo (Triblavina), ktorá zahŕňa aj rozšírenie diaľnice a križovatku s D4. Konštrukčné vrstvy vozovky sa menia až do hĺbky 67 cm.
Množstvo mostov
Významný pokrok sa dosiahol aj na mostných objektoch v rámci projektu výstavby D1 Bratislava – Triblavina. Dokončené sú základy mostov, spodné stavby, položené nosníky a na viacerých mostoch prebehla betonáž mostoviek. Súčasne začala výstavba ríms a prebiehajú práce na dokončení preložiek inžinierskych sietí, ako aj geodetické a geotechnické monitorovacie činnosti. Pôvodný most, ktorý spájal Čiernu Vodu v Chorvátskom Grobe s Ivankou pri Dunaji, bol zbúraný a na jeho mieste vzniká nový most s väčším rozpätím, aby preklenul rozšírenú diaľnicu D1. Podobné práce prebiehajú aj na moste nad Čiernou vodou, kde sa začali prípravné stavebné práce na základoch.