Petržalská električka naberá finálne kontúry. V stredu 30.10.2024 odstránili poslednú veľkú prekážku. Do predčasného užívania sa dostal aj združený most a trať začínajú pokrývať zeleňou.
Po takmer troch rokoch od začatia výstavby v novembri 2021 sa električka v Petržalke dostáva do poslednej fázy výstavby. Výstavbu zásadným spôsobom spomalila inflácia, vojna na Ukrajine, no najmä neschopnosť zhotoviteľa Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí okrem iného aj čínsky kapitál.
Posledné týždne však na stavbe vidieť značný posun a jednotlivé práce naberajú doposiaľ nevídané tempo. Dokončuje sa zjednotená prestupná zastávka na Farského, niektoré úseky trate už nesú poslednú nášľapnú vrstvu, ktorou je vegetácia. Trať tak bude do veľkej miery zazelenaná.
Sprejazdnili nový most
Kľúčovou udalosťou je aj sprejazdnenie združeného mostu ponad Chorvátske rameno. Novovznikajúca križovatka bude zásadným prínosom nielen pre celú lokalitu ale aj pre Petržalku samotnú, keďže prepája dôležitú Rusovskú cestu s Jantárovou a Námestím hraničiarov. Od finálnej podoby sme stále vzdialení, no vodiči už viac nemusia využívať obchádzkovú trasu.
Práce však stále pokračujú na električkovom priecestí v blízkosti Kauflandu na Romanovej ulici. Priecestie je aktuálne dokončené na zhruba 50 %. Druhý most ponad Chorvátske rameno, nachádzajúci sa hneď vedľa kostola Svätej rodiny, je stále vo fáze výstavby. Koľajnice na ňom ešte osadené nie sú. Trať pred ním aj za ním však je takmer kompletne hotová.
Azda najdôležitejším dopravným uzlom je prepojenie Pajštúnskej a Kutlíkovej ulice. Štvorprúdovky boli doposiaľ rozdelené provizórnou cestou ešte z čias socializmu a budovania pôvodného metra. Zhotoviteľ toto prepojenie uzavrel ešte v priebehu októbra, pričom prakticky okamžite začala výstavba novej štvorprúdovej komunikácie, ktorá obe ulice prepojí.
Súčasťou je však aj ďalší most ponad Chorvátske rameno. V súčasnosti sa začala výstavba základov budúcich pilierov. Je však dôležité podotknúť, že výstavba tohto mostného telesa nijak neovplyvní samotnú električkovú trať.
Protitanková stena odstránená
Dostávame sa k najväčšej prekážke celej výstavby, ktorou bola protitanková stena v blízkosti križovatky Šintavskej ulice a Jantárovej cesty. Masívna železobetónová konštrukcia totiž stála priamo v strede cesty budúcej električkovej trate. Odstránená mala byť už v úvode výstavby, no miestny nadšenci, ktorí sa starajú o bunkrové opevnenie Petržalky, sa dohodli spoločne s mestom na jej zachovaní.
Takmer 70 ton vážiacu konštrukciu bolo potrebné zabezpečiť jedinečným oceľovým skeletom, aby sa pri transporte nerozpadla. Následne sa za pomoci najväčšieho autožeriavu v Česku a pravdepodobne aj na Slovensku, podarilo celú stavbu v jednom kuse presunúť na nové miesto.
Protitanková stena tak ostáva symbolom danej lokality len o pár metrov ďalej. V nasledujúcich týždňoch by sa mali koľaje budúcej trate definitívne spojiť a vytvoriť jeden celok.
Súčasné tempo výstavby podporuje plán mesta na prvý prejazd električky po novej trati ešte pred skončením tohto roka. Nasledovať však bude ešte fáza testovania ako aj množstvo dokončovacích prác. Prví pasažieri by predĺženú trať mohli začať využívať ešte v prvej polovici roku 2025.