Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) v areáli okruhu Slovakia Ring predstavila prvý európsky ťahač na vodíkový pohon, ktorý prešiel úspešnými homologizačnými skúškami podľa predpisov EÚ.
Prvý slovenský vodíkový ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks. Ťahač na vodíkový pohon spĺňa najprísnejšie európske štandardy a využíva prelomové technológie, ktoré doteraz neboli integrované v sériovom vyrábaných vozidlách.
Vodíkový ťahač by mohol výraznou mierou prispieť k ekologizácii nákladnej dopravy bez toho, aby musela byť obmedzovaná limitovaným dojazdom, ako to je v prípade elektrických kamiónov. V porovnaní s elektrickými nákladnými automobilmi poskytuje ťahač od spoločnosti MIP výrazne dlhší dojazd na jedno naplnenie. Plnenie nádrží vodíkom je navyše jednoduchý a časovo nenáročný proces, ktorý pre vodiča nevyžaduje takmer žiadne zmeny používateľských návykov.
Dojazd do 750 kilometrov
Predpokladaný dojazd nákladnej súpravy aj s návesom je od 600 do 750 km, čo je neporovnateľné s inými alternatívnymi pohonmi. Okrem nádrží na vodík má v sebe ťahač integrovanú aj trakčnú batériu od spoločnosti Dura Power, ktorá vystačí na dojazd 120 km. Maximálna technická prípustná hmotnosť nákladnej súpravy je 45 ton. Kompatibilita ťahača je navyše rovnaká ako u dieselovej verzie základného modelu Ford F-MAX.
Ťahač s označením M&I RH120R poháňa elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P s výkonom 540 kW/734 koní a krútiacim momentom 2500 Nm. Do vozidla bola integrovaná štvorstupňová prevodovka Eaton. Palivový článok od spoločnosti Refire s výkonom 117 kW dobíja batériu s kapacitou 122 kWh, ktorú je možné nabíjať cez CCS2 konektor. Na zadnej starne ťahača sa nachádzajú štyri nádrže na 12 kg vodíka od výrobcu Nproxx.
V rámci prezentácie vozidla bolo podpísané memorandum so spoločnosťami Metrans a Waberer´s ako prvými záujemcami o predstavený ťahač. Obe firmy plánujú testovať vozidlá v
každodennej reálnej prevádzke a uvažujú o možnosti adaptácie bezemisného vozidla do svojej flotily kamiónov.
Za vývojom ťahača stál aj zosnulý Rudolf Hrubý, ktorého iniciály sa na jeho počesť nachádzajú v názve ťahača. Podľa Pavla Čulíka, konateľa MIP, bolo jeho snom uviesť na cesty a na Slovensku vyrábať vozidlá s vodíkovým pohonom. Do projektu sa zaangažoval po predstavení vodíkového autobusu v roku 2022.
13 miliónov eur na podporu vodíkovej infraštruktúry
Mobility & Innovation Production, s.r.o. je inovatívna technologická spoločnosť zameraná na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov pre rôzne vozidlá. Snaží
sa neustále implementovať najnovšie a najpokročilejšie technológie, ktoré spĺňajú aktuálne predpisy Európskej únie. Zameriava sa výlučne na vývoj konceptov, ktoré sú plne homologované na použitie v dopravných prostriedkoch.
V roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s rekordne nízkou spotrebou vodíka.
Počas prezentácie vodíkového ťahača Szabolcs Hodosy, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky uviedol, že štát podporí budovanie infraštruktúry elektrolyzérmi na výrobu zeleného vodíka a tromi stanicami na plnenie vodíka v celkovej výške 13 miliónov eur. János Onódi, generálny riaditeľ MIP zasa prezradil, že spolupráca s Ford Trucks bola uzavretá v Turecku.