Domov SPRÁVY Doprava Tunel Karpaty by mohli postaviť 10x rýchlejšie ako Višňové

Tunel Karpaty by mohli postaviť 10x rýchlejšie ako Višňové

Vizualizácia východného portálu tunela Karpaty (zdroj: Ministerstvo dopravy SR)
Vizualizácia východného portálu tunela Karpaty (zdroj: Ministerstvo dopravy SR)

V predchádzajúcom kalendárnom roku sa na Slovensku v prípade infraštruktúrnych dopravných projektov hovorilo predovšetkým o dvoch diaľničných tuneloch – Višňové a Karpaty. Ten prvý by mal začať slúžiť motoristom vo februári 2026 a o tom druhom sa intenzívne uvažuje.

O spojení diaľnic D4, D1 a D2 prostredníctvom tunela Karpaty sa začalo hlasnejšie hovoriť v roku 2022. Výrazne tomu prispela skutočnosť, že v novembri 2021 bola dokončená časť diaľnice D4, ktorá tvorí tzv. nultý obchvat Bratislavy a končí v Rači. Pri Bratislave aktuálne prebiehajú stavebné práce na kompletnom prepojení diaľnic D1 a D4, no význam diaľnice D4 pre osobnú aj nákladnú dopravu by vzrástol, keby sa dokončilo jej napojenie na diaľnicu D2 pri Stupave. Doprava smerujúca z Rakúska a Maďarska smerom do Česka cez nový tunel by tak výrazne odľahčila dopravu v Bratislave na Prístavnom moste a Moste Lanfranconi.

tunel Karpaty - vizualizácia

Spojiť diaľnicu D4 a D2 by mal tunel Karpaty. S plánovanou dĺžkou 10,98 km by sa stal nielen najdlhším tunelom na Slovensku, ale zároveň aj druhým najdlhším dvojrúrovým tunelom v Európe. Ten najdlhší sa nachádza v Nórsku, volá sa Ryfast a má dĺžku 14 kilometrov. Celkové náklady na postavenie tunela Karpaty sa odhadujú na minimálne 1,5 miliardy eur. Vláda hľadá možné riešenia financovania a jednou z možností je, že tunel by postavila cudzia krajina, ktorá by ho aj prevádzkovala a poberala z neho benefity (mýto a poplatky za prejazd). Aj preto minister dopravy Jozef Ráž v predchádzajúcom roku odcestoval do Číny a rovnako tak sme privítali čínsku delegáciu na Slovensku.

Najdlhší diaľničný tunel na svete bol prerazený

Čína má s budovaním obrovských infraštruktúrnych projektov množstvo skúsenosti a disponuje aj potrebnými technológiami. Svedčí o tom aj skutočnosť, že v roku 2025 by mala do prevádzky uviesť najdlhší diaľničný tunel na sveteTiashan Shengli Tunnel, nachádzajúci sa v ujgurskej provincii Sin-ťiang, je 22,13 km dlhý a tiahne sa popod pohorie Tien-Šan. Ide o obojsmerný štvorpruhový tunel s konštrukčnou rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu. Nachádza sa v priemernej nadmorskej výške cez 3000 m.n.m a na stavbe pracovalo nepretržite vyše 3000 pracovníkov. Tunel prepája sever a juh spomínanej provincie a podstatným spôsobom by mal zrýchliť dopravu v tejto oblasti, ktorá je v súčasnosti odkázaná na pomalé presúvanie cez vysokohorské cestičky. Namiesto dlhých hodín vozidlá z jedného konca provincie na druhý prejdú za približne 20 minút.

China's Xinjiang Completes World's Longest Expressway Tunnel through Challenging Mountains

Prvé stavebné stroje začali na tejto stavbe pracovať v roku 2020. Tunel bol prerazený 30. decembra 2024. Mohol by tak byť kompletne dokončený po necelých piatich rokoch. Podmienky pri Bratislave a v Číne sú, samozrejme, odlišné, ale analogicky by sme mohli skonštatovať, že keby čínska stavebná spoločnosť dostala možnosť budovať tunel Karpaty, tak stavbu s polovičnou dĺžkou by mohla mať hotovú už za 2,5 roka, čo by bolo asi tak 10x rýchlejšie, ako nám trvalo postaviť tunel Višňové. 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 46

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJGlobal Times
Predchádzajúci článokMnohí vodiči robia v zime zásadnú chybu, môže ich to stáť život
Nasledujúci článokCeny PZP opäť stúpnu, čo očakávať od januára 2025?