Domov SPRÁVY Doprava Pripravujú zmeny v MHD, ľudí chcú dostať z áut

Pripravujú zmeny v MHD, ľudí chcú dostať z áut

električka a autobus mestskej hromadnej dopravy
Foto: Dopravný podnik Bratislava

Revolúcia v MHD: Takýto jednotný cestovný lístok ešte na Slovensku nikdy nebol.

Schyľuje sa k radikálnym zmenám vo verejnej doprave. Jednotný cestovný lístok postavený na mobilnej aplikácii môže upraviť zaužívané zvyky pri cestovaní u mnohých Slovákov. Ozývajú sa však aj kritické hlasy, ktoré naberajú na sile. Čím sa môžeme inšpirovať zo zahraničia?

Nový druh cestovného lístka zmení mnohé

Jednotný cestovný lístok má byť od 1. júla 2026 platný na celom Slovensku. V prvej fáze sa zameriava na verejných poskytovateľov dopravy, teda mestskú hromadnú a prímestskú autobusovú dopravu a železnice. Postupne zapoja do systému aj súkromných dopravcov. Bude to však závisieť od kompatibility ich systémov.

„Je pre nás veľmi dôležité, aby ľudia presadli z áut do vlakov a autobusov. Jeden cestovný lístok cestovanie výrazne zjednoduší a zefektívni, čo je jeden zo základných predpokladov na to, aby sa nám to podarilo,“ povedal minister dopravy SR Jozef Ráž.

Cieľom je vytvoriť jednotný národný systém, ktorý zásadne uľahčí cestovanie verejnou dopravou a zároveň poskytne štátu centralizovanú databázu informácií o verejnej doprave na Slovensku. Tento systém prinesie transparentnosť, efektivitu a jednoduchšie plánovanie pre cestujúcich aj dopravcov, sľubuje štát.

kupé vlaku
Foto: OBB

Rovnaká cena, jedna mobilná aplikácia

Totožný typ cestovného lístka bude stáť rovnakú sumu bez ohľadu na to, či si ho cestujúci zakúpi prostredníctvom štátnej platformy alebo predajných kanálov niektorého z dopravcov.

Víťaz verejnej súťaže dodá štátu komplexné technologické riešenie. To zahŕňa okrem iného softvérový systém pre predaj a správu cestovných lístkov vrátane integrácie s existujúcimi systémami dopravcov.

Slováci budú môcť využívať novú mobilnú aplikáciu, ktorá zlúči rôzne dopravné systémy do jednej platformy. Takisto umožní vyhľadávanie spojov, plánovanie ciest, nákup lístkov a poskytne cestujúcim prehľad o ich histórii jázd. Zostáva len dúfať, že bude zo strany používateľov lepšie hodnotená ako aplikácia IDeme vlakom od štátnych železníc ZSSK. Jej používanie najnovšie pretláčajú v rámci zdražovania lístkov na vlak.

Drahý a nefunkčný?

Opozičná strana Progresívne Slovensko projekt jednotného cestovného lístka v terajšej podobe naopak kritizuje. V rukách Ficovej vlády sa vraj z dobrej myšlienky stal predražený a nefunkčný projekt. Preto ho musí prešetriť Najvyšší kontrolný úrad, vyhlásil odborník Progresívneho Slovenska na dopravu Martin Pekár.

Ministerstvo navyše doteraz podľa opozície neurobilo kľúčový krok k fungovaniu jednotného lístka. Je ním zjednotenie taríf medzi dopravcami. Bez tohto opatrenia nebude systém použiteľný. Na to upozornil aj Útvar hodnoty za peniaze, ktorý vláde odporučil najprv vyriešiť tarify a až potom investovať do technologického riešenia.

Trend, ktorý prichádza zo zahraničia

Keď spomíname tarify, v posledných rokoch sa v európskej doprave skutočne čoraz viac presadzuje trend ich zjednocovania a spájania síl dopravcov. Výhody jednotného cestovného lístka pre cestujúcich sú jasné – väčší komfort, nižšia administratívna záťaž a podpora ekologickej mobility. Príklady takýchto systémov v rôznych podobách už úspešne fungujú v niektorých krajinách. Pozrime sa bližšie na Rakúsko a Nemecko.

vlak idúci krajinou
Foto: OBB

Jedným z najvýraznejších príkladov je rakúsky “Klimaticket”. Tento celonárodný lístok umožňuje neobmedzené cestovanie prakticky všetkými druhmi verejnej dopravy. Môžete ľubovoľne kombinovať vlaky, autobusy, metro či električky – na celom území Rakúska. Klimaticket vznikol ako súčasť snahy vlády, aby ľudia viac využívali verejnú dopravu. Ročný poplatok za Klimaticket dosahuje 1179 eur, teda necelých 100 eur v prepočte na mesiac. Lístok je výhodný samozrejme najmä vtedy, ak cestujúci využívajú dopravu pravidelne.

Podobný krok podniklo aj Nemecko so svojím lístkom “Deutschlandticket“. Tento mesačný lístok, ktorý stojí 58 eur, umožňuje neobmedzené cestovanie regionálnymi a mestskými dopravnými prostriedkami po celom Nemecku. Nezahŕňa teda diaľkové vlakové či autobusové linky, no s cenou 58 eur je to stále zaujímavá ponuka. Deutschlandticket je mimoriadne obľúbený, pretože cestujúcim ponúka jednoduchý a cenovo dostupný prístup k širokej sieti verejnej dopravy. Podobne ako Klimaticket, aj tento systém je zameraný na podporu ekologickej dopravy.

Investície do modernizačných projektov

Necháme sa prekvapiť, s akou ponukou príde Slovensko, no príklady Rakúska a Nemecka už dnes ukazujú, že model cestovania s jednotnými cestovnými lístkami má veľký potenciál. Bez masívnych investícií do verejnej dopravy však žiadnu krajinu nezachráni ani bezplatný jednotný lístok. Slovensko má masívny investičný dlh najmä čo sa týka železníc. Potrebujeme urýchlene pridať čo sa týka železničnej infraštruktúry a jej obnovy.

Dobrou správou je, že Železnice Slovenskej republiky chcú tento rok investovať do modernizačných projektov 652 miliónov eur. Suma zahŕňa už aj eurofondy. Ide o slušný balík peňazí, ktorý sa však ešte bude musieť zopakovať počas viacerých rokov, aby sme na slovenských koľajniciach pocítili skutočnú pozitívnu zmenu. Dovtedy nám nepomôže ani tisíc nových park & ride parkovísk pri vlakových staniciach, pretože motivácia využiť vlak zostane u veľkej časti spoločnosti rovnako nízka ako dnes.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkoda zmenila ceny. Toto obľúbené auto podliezlo dôležitú hranicu
Nasledujúci článokKrycie meno Balrog. Toto dvojkolesové monštrum naháňa strach aj diablovi