Spoločnosť AŽD je známa nielen vývojom a výrobou automatizačných prostriedkov pre železničnú a cestnú dopravu, ale tiež tým, že vlastní dve vlastné železničné trate, pôvodne patriace do siete Správy železníc a určené na zrušenie. Obe vybavili najnovšími technológiami a prezývka najmodernejšej lokálky Európy nie je preto nijako nadsadená.
Zatiaľ čo na tzv. Slivkovej dráhe (Čížkovice-Obrnice) prevádzkuje verejnú hromadnú dopravu, lokálka Kopidlno-Dolní Bousov slúži predovšetkým ako experimentálne laboratórium nových typov zabezpečovacích a asistenčných zariadení. A práve tu sa uskutočnia prvé verejné jazdy v samočinne riadenom vlaku, čo bude vôbec prvýkrát v celej Európe.

Starina s novými vnútornosťami
Nie je to prvýkrát, keď sa v Česku rozbehol autonómny vlak na normálnej trati, ktorá na tento účel nebola zvlášť prispôsobená. Tento prelomový okamih sa odohral už v roku 2021 v réžii rovnakej spoločnosti. Avšak zatiaľ bez cestujúcich. Išlo tiež o iné vozidlo. Pre prvé praktické jazdy bolo prispôsobené meracie vozidlo, ktoré vzniklo prestavbou tzv. krokodíla, alebo motorového vozidla radu 851. Lenže vozidlo, primárne postavené na overovanie funkčnosti ETCS, nebolo na daný účel ideálne, navyše malo inú prácu. Preto vznikol druhý autonómny “motorák”, tentoraz z trocha novšieho typu 810 zo 70. rokov 20. storočia, známeho pod prezývkami orchestrion či krabička. Bol za tým účelom dôkladne zrekonštruovaný, dostal silnejší motor, nové označenie 811.111 a prezývku EDITA, čo je skratka znamenajúca Experimentálne Železničné vozidlo pre Inovatívne Technológie AŽD.
Unikátne podujatie
Práve ten vyjde 5. a 6. apríla, potom 3.–4. mája, 31. mája – 1. júna, 1.-6. júla, 4.-10. augusta, 6.-7. septembra a 4.–5. októbra na čele súpravy, ktorá bude po zabudnutej trase Kopidlno-Dolný Bousov voziť cestujúcich v špeciálne upravenom prívesnom vagóne. Ten obsahuje monitory, na ktorých budú môcť cestujúci sledovať, aké parametre spracováva zložitá senzorika a riadiaca elektronika. Každý deň príslušného víkendu sa budú konať celkom tri spiatočné jazdy po celej trase. Prvý víkend sa kvôli predpokladanému zvýšenému záujmu verejnosti pripravujú ešte dva vložené skrátené obraty Kopidlno-Dětenice a späť. Jednosmerné cestovné na celú trasu bolo nastavené skutočne ústretovo. Stoja 50 českých korún (2 eurá), deti do 15 rokov, študenti, seniori nad 65 rokov to budú mať za polovicu, deti do 6 rokov zadarmo.

Autonómna Edita
Vozidlo Edita je vybavené najnovšími technológiami pre autonómnu prevádzku na trati s riadiacim expertným systémom CRV & AVV. Na základe vstupných signálov generuje požiadavky na trakciu a brzdu vozidla. Vstupné signály môžu pochádzať od rušňovodiča (ručné riadenie alebo riadenie voľbou rýchlosti), alebo od systému pre autonómne riadenie, ktorý využíva:
- Detektory prekážok a rizikových situácií – kamery a lidary doplnené vonkajšími senzormi na zaistenie potrebnej bezpečnosti prevádzky v miestach s horšími rozhľadovými pomermi.
- Podporné dopravné systémy – správa digitálnych máp a misií autonómneho vlaku.
- Diagnostické systémy – informácie o fyzickom zdraví infraštruktúry.
Systém pre autonómne riadenie môže pracovať v úrovni GoA2 a systém samostatne riadi jazdu vozidla tak, aby bol dodržaný cestovný poriadok s optimálnou spotrebou energie, a samostatne zastavuje v zastávke. Rušňovodič dáva pokyn na rozbehnutie vlaku, reaguje na prekážky a neočakávané udalosti, riadi nástup a výstup cestujúcich. Systém dohliada na pohyb cestujúcich v priestore zastávok a staníc a dáva pokyn na uzavretie dverí a na odchod.