Domov SPRÁVY Doprava Zásadná zmena pre slovenské diaľnice: Všetko odhalilo jediné číslo, mnohých zaskočí

Zásadná zmena pre slovenské diaľnice: Všetko odhalilo jediné číslo, mnohých zaskočí

Tomu sa povie poriadna zmena pre slovenské diaľnice. Tranzitujúca nákladná doprava ubudla v niektorých obciach Slovenska až na úrovni 94 percent. Takýto pokles spôsobili nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré v posledných rokoch takýmto spôsobom ovplyvnili dopravu v 30 obciach, resp. mestských častí. Výsledky bilancuje Národná diaľničná spoločnosť.

Je najvyšší čas pozrieť sa na veci inak. Zmena pre slovenské diaľnice, po ktorej volajú aj odborníci, predstavuje v prvom rade zmenu myslenia. Rýchle cesty nie sú univerzálne škodlivé a na Slovensku máme stále veľa nepokrytých miest, kde sú naozaj potrebné.

Menej hluku, prašnosti či znečistenia ovzdušia. Diaľnice a rýchlostné cesty sú nielen jednou z najrýchlejších foriem dopravy, ale zároveň prinášajú aj ďalšie výhody pre obyvateľov miest a obcí.

Nové úseky diaľnic uvoľňujú pôvodné komunikácie, ktoré prechádzajú intravilánmi a nákladná doprava tam často pôvodne výrazne negatívne vplývala na kvalitu života ľudí.

Masívny odklon kamiónov

Najvýraznejší vplyv za posledné roky na odliv kamiónov z obcí na strednom Slovensku mal úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa. V oboch obciach len krátko po otvorení úseku evidovali na základe dát z mýtneho systému pokles počtu kamiónov až o 94 %.

diaľnica
Ilustračné foto. Zdroj: NDS

Úsek D1 Dubná Skala – Turany zase vyprevadil kamióny prechádzajúce mestom Martin v smere súbežnom s novým diaľničným úsekom (úbytok o 83 %) či zo Sučian (úbytok o 75 %).

Pravda o diaľniciach a rýchlostných cestách

Veľmi často býva výstavba cestnej infraštruktúry vnímaná ako environmentálne nezodpovedná. Faktom ostáva, že predovšetkým odkláňanie dopravy z miest a obcí má obrovský význam, a to dominantne z hľadiska kvality ovzdušia.

Napokon, potvrdzujú to aj ďalšie odovzdané stavby. Napríklad úsek R2 pri Zvolene odbremenil obyvateľov Zvolenskej Slatiny, obcí Vígľaš a Pstruša o viac než tri štvrtiny kamiónov. Zhruba 80 % kamiónov odlákal aj ťah R2 Pstruša – Kriváň z obcí Detva a Kriváň.

O takmer 90 % menej nákladných vozidiel prechádza Žilinou a Čadcou po otvorení tamojších častí D3. Kamióny ubudli aj z obcí Skalité, Čierne a vďaka obchvatom rýchlostnej cesty R2 aj z miest Žiar nad Hronom a Bánovce nad Bebravou.

Slovensko má pre dopravcov výhodnú polohu v medzinárodnom meradle, nachádza sa priamo v srdci Európy. Drvivá väčšina nákladnej dopravy prúdi zo severu na juh a naopak, ale aj z východu na západ krajiny a opačne.

Veľký vplyv D1 na Prešov

V posledných rokoch rovnako došlo k výraznému odlivu nákladnej dopravy z obytných častí miest a obcí na východe Slovenska, a to najmä na cestách tretieho najväčšieho mesta Slovenska.

Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh odlákal až 89 % kamiónov z Prešova v rámci daného smeru. Takmer polovica nákladných áut sa presunula na nedávno otvorený úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa.

Od 87 % do 89 % menej nákladných áut prechádza od otvorenia úseku D1 Fričovce – Svinia cez obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminiansku Novú Ves.

Podobný efekt malo otvorenie ťahu D1 Jánovce – Jablonov, II. úsek. Z obcí Spišský Hrhov, Klčov či Nemešany sa odklonilo takmer 90 % kamiónov, z Levoče až 93 %. Menej kamiónov vídajú aj obyvatelia Košických Oľšian a Ďurďošíka.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.1 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPalivá zmenia ceny, nastal kolaps. Toto sa nebude páčiť ropným gigantom
Nasledujúci článokHyundai pripravuje benzínové modely divízie N