Tomu sa povie poriadna zmena pre slovenské diaľnice. Tranzitujúca nákladná doprava ubudla v niektorých obciach Slovenska až na úrovni 94 percent. Takýto pokles spôsobili nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré v posledných rokoch takýmto spôsobom ovplyvnili dopravu v 30 obciach, resp. mestských častí. Výsledky bilancuje Národná diaľničná spoločnosť.
Je najvyšší čas pozrieť sa na veci inak. Zmena pre slovenské diaľnice, po ktorej volajú aj odborníci, predstavuje v prvom rade zmenu myslenia. Rýchle cesty nie sú univerzálne škodlivé a na Slovensku máme stále veľa nepokrytých miest, kde sú naozaj potrebné.
Menej hluku, prašnosti či znečistenia ovzdušia. Diaľnice a rýchlostné cesty sú nielen jednou z najrýchlejších foriem dopravy, ale zároveň prinášajú aj ďalšie výhody pre obyvateľov miest a obcí.
Nové úseky diaľnic uvoľňujú pôvodné komunikácie, ktoré prechádzajú intravilánmi a nákladná doprava tam často pôvodne výrazne negatívne vplývala na kvalitu života ľudí.
Masívny odklon kamiónov
Najvýraznejší vplyv za posledné roky na odliv kamiónov z obcí na strednom Slovensku mal úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa. V oboch obciach len krátko po otvorení úseku evidovali na základe dát z mýtneho systému pokles počtu kamiónov až o 94 %.

Úsek D1 Dubná Skala – Turany zase vyprevadil kamióny prechádzajúce mestom Martin v smere súbežnom s novým diaľničným úsekom (úbytok o 83 %) či zo Sučian (úbytok o 75 %).
Pravda o diaľniciach a rýchlostných cestách
Veľmi často býva výstavba cestnej infraštruktúry vnímaná ako environmentálne nezodpovedná. Faktom ostáva, že predovšetkým odkláňanie dopravy z miest a obcí má obrovský význam, a to dominantne z hľadiska kvality ovzdušia.
Napokon, potvrdzujú to aj ďalšie odovzdané stavby. Napríklad úsek R2 pri Zvolene odbremenil obyvateľov Zvolenskej Slatiny, obcí Vígľaš a Pstruša o viac než tri štvrtiny kamiónov. Zhruba 80 % kamiónov odlákal aj ťah R2 Pstruša – Kriváň z obcí Detva a Kriváň.
O takmer 90 % menej nákladných vozidiel prechádza Žilinou a Čadcou po otvorení tamojších častí D3. Kamióny ubudli aj z obcí Skalité, Čierne a vďaka obchvatom rýchlostnej cesty R2 aj z miest Žiar nad Hronom a Bánovce nad Bebravou.
Slovensko má pre dopravcov výhodnú polohu v medzinárodnom meradle, nachádza sa priamo v srdci Európy. Drvivá väčšina nákladnej dopravy prúdi zo severu na juh a naopak, ale aj z východu na západ krajiny a opačne.
Veľký vplyv D1 na Prešov
V posledných rokoch rovnako došlo k výraznému odlivu nákladnej dopravy z obytných častí miest a obcí na východe Slovenska, a to najmä na cestách tretieho najväčšieho mesta Slovenska.
Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh odlákal až 89 % kamiónov z Prešova v rámci daného smeru. Takmer polovica nákladných áut sa presunula na nedávno otvorený úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa.
Od 87 % do 89 % menej nákladných áut prechádza od otvorenia úseku D1 Fričovce – Svinia cez obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminiansku Novú Ves.
Podobný efekt malo otvorenie ťahu D1 Jánovce – Jablonov, II. úsek. Z obcí Spišský Hrhov, Klčov či Nemešany sa odklonilo takmer 90 % kamiónov, z Levoče až 93 %. Menej kamiónov vídajú aj obyvatelia Košických Oľšian a Ďurďošíka.