Pokiaľ zavítate do Viedne niekedy v roku 2019, budete mať možnosť sa zviesť v dvoch nových autobusoch, ktoré nevyžadujú prítomnosť vodiča. U nás na Slovensku sú autonómne autobusy zatiaľ iba na videu z bratislavskej Dúbravky, kde sa autobus svojvoľne vybral na prechádzku po chodníku. Zožnú autonómne autobusy aj v Rakúsku takýto úspech?

Autonómne autobusy vyrába spoločnosť Navya už od roku 2014. Táto francúzska firma dorazila so svojimi pomocníkmi aj do rakúskeho hlavného mesta v apríli 2018. Samozrejme, ak si myslíte že by autobusy boli dovezené do Viedne a hneď ich nasadili do premávky, mýlite sa.

Ide o výskumný projekt, na ktorom sa podieľa dopravca Wiener Linien hlavne v spolupráci s rakúskym ministerstvom dopravy. Aktuálne sa vozidlá budú testovať na uzavretom okruhu v rozvojovej časti Viedne – v Seestadte. Aj napriek tomu, že autobusy budú testované mimo premávky a bez cestujúcich, budú na nich dohliadať zamestnanci dopravcu. Držím palce, aby išlo všetko tak ako má!

Mit dem autonomen E-Bus durch die Seestadt

Autobusy Navya Autonom Shuttle sú dlhé 4,75 m, široké 2,11 m a vysoké 2,65 metra. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 2 400 kg. Autobusy pojmú 15 cestujúcich, z toho 11 sediacich a 4 stojacich. Maximálna rýchlosť autobusov je 20 km/h. Síce to nie je kozmická rýchlosť na vozidlo, ktoré Vás má dopraviť z bodu A do bodu B rýchlo a pohodlne, ale na začiatok to úplne stačí. Dá sa len predpokladať, že neskôr pribudnú aj rýchlejší ,,tátoši“, všetko má však svoj čas.

Poháňané sú elektromotorom s maximálnym výkonom 25 kW a na jedno nabitie vydržia jazdiť približne 9 hodín. Pre mesto je to ideálne ekologické riešenie. Vozidlá sú vybavené zvukovým i optickým informačným systémom ako aj rampou pre cestujúcich s obmedzenou schopnosťou pohybu.

Navya Autonom Shuttle (CES 2018)

Viedeň sa teda pridala k ďalším európskym, ázijským a americkým mestám, ktoré podporujú vozidlá dopravy tohto typu. Očakáva sa, že po splnení všetkých podmienok a kritérií budú autobusy nasadené na pravidelné linky vo viedenskej MHD už na začiatku roka 2019.

Aj napriek tomu, že táto téma je aktuálna a očisťovacia kúra prebieha postupne všetkými krajinami, nie je tento typ dopravy taký rozvinutý, ako by ste si mysleli. Po svete síce premáva niekoľko stovák autonómnych ,,prepravníkov“, neslúžia však ako prostriedky hromadnej dopravy. Veľká časť z nich slúži ako preprava v rámci areálov letísk, nemocníc, univerzít či parkov.

Zdroje: Wiener Linien | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDo Rakúska so Slovak Lines: Letná autobusová linka premáva až do septembra
Nasledujúci článokNová Škoda Octavia pravdepodobne dostane takmer 300 koní!