Po našom hlavnom meste ich aktuálne premáva 209. Električky ročne prepravia viac ako 67 miliónov cestujúcich na celkovej dĺžke tratí 42 kilometrov.
Nástup tohto dopravného prostriedku do miest rozprúdil dopravu v mestách ich okolí. Na Slovensku sme mali električky ako jedny z prvých na svete. Tento typ dopravy začal v Bratislave premávať 27. augusta 1895, neskôr bola električková trať vybudovaná aj v Košiciach. Dnes tvoria nosný systém mestskej hromadnej dopravy, ktorý premáva 125 rokov!
Prvú električkovú linku otvorili v Bratislave s veľkou pompou 27. augusta 1895, teda oveľa skôr ako napríklad v Prahe i mnohých iných mestách. Presne na poludnie odviezol za zvukov hudby slávnostne vyzdobený vozeň prvých cestujúcich. Podľa spočítaných lístkov sa počas prvého dňa prevádzky odviezlo 2468 ľudí.
V tom istom roku premávalo v Bratislave 5 elektrických vozňov v desaťminútových intervaloch. Tým sme predbehli aj veľké mestá ako Amsterdam, Manchester či Tokio. Súčasná prevádzka električiek je veľmi lacná a rýchla. Na Slovensku sa jazdí na trakčnom napätí 600 V odoberanom z trolejového vedenia a na rozchodoch 1 435 mm v Košiciach a 1 000 mm v Bratislave (ako inak, Bratislavu musela vtedy vyčnievať).
Medzi rokmi 1980 až 2002 sa uvažovalo o prerozchodovaní električkovej siete v Bratislave na normálny (tiež nazvaný železničný alebo Stephensonov) rozchod 1 435 mm, lebo v tom čase bol v Československu metrový rozchod iba v Bratislave a Liberci a pri kúpe vozidiel z iných dopravných podnikov ich bolo nutné previazať na bratislavské metrové podvozky. Bohužiaľ, nestalo sa tak a zrejme sa ani dlho nestane.
Na začiatku 20. storočia sa taktiež zaviedli lýrové zberače a označenie liniek písmenami. Významným medzníkom bratislavskej verejnej dopravy bolo zavedenie číselného označenia liniek, ktoré sa datuje do roku 1944. Prvý raz prekročili električky Dunaj cez Starý most v roku 1951, keď vznikla aj ich prvá konečná zastávka na petržalskej strane.
Technické parametre mosta však nedovolili prevádzku na tejto trase udržať dlhšie ako desať rokov a tak sa električková doprava vrátila na pravý breh Dunaja až po vyše pol storočí. Električky začali do Petržalky opäť premávať po 55 rokoch – 8. júla 2016. Dva roky pred tým, 6. novembra 2014, sa uskutočnila premiéra prvej obojstrannej električky.
K dnešnému dňu je to už 125 rokov. Vzhľadom na vývoj a prerod našej krajiny je to veľmi úctyhodný vek. Aktuálne sa pracuje na projekte, ktorý by mal dotiahnuť električky až na koniec Petržalky a zároveň sa niekoľko tratí dočká rekonštrukcie. Táto trať by mala mať dĺžku 3,8 kilometra a sedem zastávok. Súbežne s radiálou by sa mali vybudovať cyklotrasy, cesty i chodníky k zastávkam. Projekt má byť dokončený do roku 2023, no uvidíme, ako to nakoniec dopadne.
Zdroj: IMHD Bratislavský kraj TASR