Aj keď už leto pravdepodobne povedalo v tomto roku svoje posledné slovo a s ním odzneli aj silné búrky, pomaly ale isto sa treba pripravovať na jesenné dažde a snehovú nádielku. Tie, podobne ako letné búrky, so sebou môžu priniesť extrémne počasie, napríklad v podobe povodní. Valiacej sa vode potom už nič nebráni v tom, aby zlikvidovala aj vaše auto. Keď už sa stanete obeťou takéhoto vyčíňania prírody, je dobré zvážiť svoje nasledovné kroky.
Všetko by samozrejme malo začať nahlásením spôsobenej škody konkrétnym úradom. Začnite teda privolaním polície, ktorá vám urobí prvotnú obhliadku a zdokumentovanie škody a následne sa obráťte na poisťovňu. Tá svoje plnenie začne ihneď ako sa jej do rúk dostanú všetky potrebné dokumenty. To by sme mali z takého právneho, respektíve papierového hľadiska viac-menej všetko. Teraz bude veľká časť práce záležať na autoservise a na tom, ako veľmi je vaše auto poškodené.
Pokiaľ vaše auto už “zobrala voda” a je označené za vytopené, je dobré poznať kategorizovanie škody. Vo svojej podstate sa vytopenie auta rozdeľuje do troch základných skupín. Prvou z nich je zatopenie až po strechu. V tomto prípade je dobré zvážiť, či sa z ekonomického hľadiska vôbec oplatí auto opravovať. Druhým prípadom je zatopenie auta do výšky 100 mm nad prah dverí. Tu je síce spôsobená škoda menšia, no rozhodne nie nepodstatná. Je potrebné skontrolovať a prípadne vymeniť celú elektroinštaláciu, riadiace jednotky sedadiel, ozvučenie vozidla, alternátor, baroskop, radary, motor, komplet brzdnú sústavu, prevodovku a dokonca niekedy aj časti karosérie. Ide teda o pomerne náročnú a drahú opravu. Opäť je treba veľmi dobre zvážiť, či sa to vôbec oplatí. No a v prvom rade sa nespoliehať na pomoc servisu typu “ Jožo to opraví a bude dobre “, ale obrátiť sa na profesionálne, autorizované opravovne.
Ani oprava nemusí byť zárukou
Poslednou skupinou je zatopenie vozidla 50 mm pod stredom kolies. Pokiaľ dôjde k takejto forme zatopenia, je nevyhnutné skontrolovať a v prípade potreby vyčistiť veko motora, priestor, kde je uložená rezerva, prevodovku, lamelu spojky, brzdové ústrojenstvo, batériu či svorkovnice. Treba však dodať, že každá situácia si vyžaduje individuálny prístup profesionála. Je nutné si uvedomiť, že aj v prípade, že sa auto opraví, respektíve len vysuší a všetko bude fungovať, môže sa stať, že po čase príde k fatálnemu zlyhaniu niektorého komponentu. Preto je nevyhnutné skontrolovať celé vozidlo autorizovaným technikom.
Podobne, ako v prípade technického stavu, musí byť prekontrolovaný aj interiér vozidla. Najpodstatnejšou úlohou je okamžite vymontovať a vysušiť sedačky, koberce, čalúnenia či obklady dverí. Bohužiaľ, ani to nezaručí, že sa po istom čase do interiéru nedostane pleseň a s ňou spojený nepríjemný zápach či množiace sa nebezpečné baktérie. Opäť je preto dobré obrátiť sa na špecialistov, ktorí sú na takéto problémy vyškolení.
Dá sa také auto ďalej používať?
Azda najpodstatnejšou otázkou je, či sa takéto auto dá bez problémov ďalej používať. V prvom rade je nevyhnutné technický stav konzultovať s autorizovaným servisom. Aj keď nedošlo k vytopeniu interiéru, môže sa stať, že zásah dostala elektronika. Takéto poškodenie nie je na prvý pohľad vidieť, no v konečnom dôsledku môže dôjsť k absolútnemu znefunkčneniu vozidla. Mnohí ľudia sa na autorizované servisy obracajú aj s otázkou či sa vôbec ešte oplatí prevádzkovať vytopené auto. Závisí to od rôznych faktorov. Najpodstatnejšiu úlohu pri rozhodovaní zohráva miera poškodenia vozidla, respektíve cena opráv a podmienky poistenia. Ako už bolo vyššie uvedené, v prípade kompletného vytopenia, je dobré zvážiť, či sa to ekonomicky vôbec vyplatí. Dôležité je, aby stav vozidla zhodnotil autorizovaný servis, ktorý by vám mal dať jasné stanovisko.
Ako správne porovnať povinné zmluvne poistenie skôr, než ho uzatvoríte