Vo štvrtok v skorých ranných hodinách priviezli 3 milióny kusov antigénových testov na COVID-19 na bratislavské letisko. V tomto článku sa nebudeme venovať ani chorobe ani plošnému testovaniu ale práve lietadlu s označením AN124.
Toto označenie lietadla mnohým v vás možno nič nehovorí tak sa poďme pozrieť čo to vlastne je zač.
Celý názov lietadla je Antonov An-124 Ruslan, je to ukrajinské dopravné lietadlo, ktoré patrí medzi najväčšie transportné lietadlá na svete. Okrem iného je držiteľom 21 svetových rekordov. História sa začína v roku 1982, kedy vzlietol prvý prototyp tohto lietadla. O štyri roky na to sa začala sériová výroba. Záujem oňho prejavovali hlavne nákladné dopravné spoločnosti a armáda, ktorá ho využíva dodnes. Bolo vyrobených dokopy 55 kusov a vyrába sa dodnes, aj keď vo veľmi obmedzenej miere.
Antonov bol vyrobený a prispôsobený na presun nadrozmerných a ťažkých nákladov. Dnes viac než kedykoľvek predtým je toto lietadlo využívané vládami v krízových situáciách akou je práve táto, aby zabezpečili čo najrýchlejšie a v čom najväčšom množstve zdravotnícke pomôcky pre svoje krajiny.
Pozrime sa však bližšie na to čím je toto lietadlo také výnimočné. Napriek relatívne veľkému množstvu vyrobených kusov je stále na oblohe raritou. Omnoho častejšie sa využívajú na prepravu nákladu na veľké vzdialenosti Cargo lietadlá. Napriek tomu je Antonov na nebi stále nenahraditeľný.
Postará sa sám o seba
Medzi hlavné výhody, ktoré má je sebestačnosť. So sebou totiž vozí všetky náhradné diely ako napríklad pneumatiky alebo brzdy. Vďaka svojej konštrukcii nepotrebuje žiadnu zdvíhaciu plošinu, ktorá je nutnosťou pri nakladaní a vykladaní klasických dopravných lietadiel. Antonov sa totižto dokáže otvoriť z obchod strán, tým pádom to uľahčuje nakladanie nadrozmerného nákladu. Vo vnútri sa okrem titánovej podlahy nachádzajú aj žeriavy s nosnosťou 3O ton, ktoré sa využívajú hlavne na ukladanie tovaru do zadnej časti lietadla. Nosnosť tohto lietadla je neuveriteľných 120 ton.
Keďže je tento stroj obrovský má ku svojej veľkosti aj prispôsobený kokpit, ktorý je oproti iným lietadlám vyvýšený. Do kokpitu sa posádka štverá po rebríku. Posádka kokpitu je štandardne tvorená z dvoch pilotov, navigátora, radistu a dvoch inžinierov. Na palube je miesto pre 88 „cestujúcich“ väčšinu z nich však tvoria technici a mechanici, ktorí sa starajú o nakladanie a vykladanie, keďže je na to treba veľkú dávku logistiky.
Rozmery tohto lietadla sú až neuveriteľné, rozpätie krídel je 73,3 metra, dĺžka 68,96 metra a rýchlosť ktorú napriek svojej veľkosti dosahuje je 800 – 865 km/h.
Nie je najväčší
Napriek týmto rozmerom nie je Antonov An-124 najväčším lietadlom na svete, ale tvorí základ jeho súrodenca Antonov An-225 Mrija, ktorý bol skonštruovaný v roku 1988 a je z neho vyrobený iba jeden kus. Antonov An-225 bol pôvodne vyvinutý na prepravu raketoplánu Buran, avšak kvôli zrušeniu vývoja raketoplánu zostal tento stroj v roku 1994 odstavený na letisku v Hostomeli.
Dňa 30. augusta 2016 bola medzi spoločnosťami Antonov a Airspace Industry Corporation of China podpísaná dohoda o obnovení výroby lietadiel An-225. Táto zmluva dáva Číne prístup k plánom a technológiám na účely výroby lietadla. Čína nezverejnila koľko týchto strategických transportných lietadiel plánuje vyrobiť. Plánovaný prevod technológií a výroba ďalších lietadiel v Číne však môže byť právne problematická, keďže existujúce typové osvedčenie pre An-225 sa vzťahuje len na jediné vyrobené lietadlo, a to na stroj s poradovým číslom 01-01.