Hlavné mesto Nemecka zápasí s rastúcim počtom nehôd cyklistov. Navrhované riešenie tohto problému by ale mohlo nejedného zaskočiť. V zmysle naznačovania nemeckých uniforiem zákona by malo byť prospešné zaviesť povinné poznávacie značky pre jednostopové vozidlá.
„Vzhľadom na rastúci počet sťažností, ktoré smerujú proti cyklistom, stojí za zváženie povinné označovanie bicyklov,“ vyjadrila sa Barbara Slowik, šéfka berlínskej polície. Tento postulát podporil aj parlamentný klub. Cieľom tohto návrhu je, aby bolo jednoduchšie nájsť cyklistov, ktorí spáchajú nehodu alebo sú účastníkmi kolízie, no často šoku odídu preč. A najlepším pomocníkom by mali byť poznávacie značky.
Podľa prepočtov nemeckých strážcov zákona spôsobia cyklisti v hlavnom meste našich vzdialených západných susedov 52 % všetkých nehôd, ktorých sú účastníkmi. Spolu bolo zaregistrovaných 7 854 nehôd, pričom najčastejším dôvodom bolo používanie nesprávneho jazdného pruhu. Polícia v tomto prípade tvrdí, že väčšina účastníkov dopravy na dvoch kolesách ignoruje pravidlá alebo sú agresívni. Treba sa však pozrieť aj na druhú stranu mince. Veľa Nemcov vidí zdroj problému inde. Cyklistická infraštruktúra údajne už nespĺňa potreby pre stále rastúcu skupinu cyklistov. Preto sa niektorí z nich vyhýbajú stanoveným chodníkom. Polícia v Berlíne zaznamenala v minulom roku 147 306 dopravných nehôd. Necelých štyroch percent sa zúčastnili cyklisti.
Na Slovensku bolo v minulom roku zaznamenaných 471 nehôd, pri ktorých boli zranené alebo usmrtené osoby. V istých prípadoch bola na vine osoba idúca na bicykli, no v ďalších išlo o neprimeranú rýchlosť a nedôslednú jazdu vodiča motorového vozidla, čoho následkom vyhaslo 11 ľudských životov. K nehodám dochádza často počas letných mesiacov, keď priaznivé počasie láka čoraz viac na vonkajšie aktivity.
K zvýšenej nehodovosti prispieva aj rastúca intenzita cyklistickej dopravy v samotnom centre miest, podporená rozvojom systému zdieľania bicyklov a kolobežiek – bikesharingu, ktorého používatelia sú menej spôsobilí ako dlhoroční cyklisti, čo vyplýva z informácií poskytnutých od prevádzkovateľov systému.
Bicykel sa považuje za nemotorový dopravný prostriedok, avšak aj napriek tejto skutočnosti je bicykel považovaný za rovnocenný spôsob a druh dopravy. Zápornou stránkou tejto skutočnosti je, že počet dopravných nehôd neustále rastie a ich dôsledkom je nielen poškodenie zdravia človeka, ale aj vyhasnutie ľudského života. Súhlasili by ste so zavedením podobného systému, ako plánujú v Berlíne, aj u nás? Alebo sa vám aktuálna situácia na cestách zdá primeraná počtu cyklistov a kolobežkárov?
TEST Nosičov na bicykel, kam s bicyklami? Na strechu alebo na ťažné?
Zdroj: Berlin-fahrrad.city Ministerstvo vnútra SR