Národná diaľničná spoločnosť spustila dnes, 29. januára, do ostrej prevádzky úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s diaľničným privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina a križovatkou Lietavská Lúčka. Motoristom skráti čas jazdy o 15 minút. Zároveň bude novootvorený úsek slúžiť ako južný obchvat Žiliny.
Začiatok úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je v križovatke diaľnic D1 a D3 v Dolnom Hričove. Za križovatkou Hričovské Podhradie, ktorá bola vybudovaná v rámci stavby D1 Vrtižer – Hričovské Podhradie sa diaľnica stáča na východ a prechádza cez vrch Viešky tunelom Ovčiarsko a za ním pokračuje po svahoch údolia potoka Bitarová. Na konci katastrálneho územia Bánová tunelom Žilina vchádza do údolia Rajčianky a obce Lietavská Lúčka. Obec Lietavskú Lúčku trasa diaľnice prekračuje estakádou. Koniec úseku je v križovatke s diaľničným privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina v Lietavskej Lúčke a je totožný so začiatkom stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala.
Diaľnica v číslach
Sprevádzkovanie 11,32 km dlhého úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka by malo odľahčiť dopravu na cestách I/18 v lokalite Strážov a I/64 smerom na Rajec. Prinesie vyšší komfort z jazdy, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky. Zároveň zníži nehodovosť a vysoké zaťaženie hlukom, čím zlepší kvalitu životného prostredia v priľahlých obciach a v meste Žilina. Jeho súčasťou sú dva tunely, Ovčiarsko a Žilina.
Tunel Ovčiarsko je aktuálne so svojou dĺžkou, takmer 2,5 kilometra, najdlhším dvojrúrovým tunelom v prevádzke. Na razenie tunela sa využila nová rakúska tunelovacia metóda. To znamená, že sa nerazí celý profil tunelovej rúry v celku ale prebieha po častiach. Vďaka tomu tak možno postupovať jednak rýchlejšie, jednak využiť horninu a jej tlak ako nosný prvok celej stavby. Tunel Žilina je v dĺžke 687 metrov a bol razený rovnakou metódou ako tunel Ovčiarsko.
Na novom úseku diaľnice okrem dvoch tunelov bolo vybudovaných aj 9 mostov a 2 estakády v celkovej dĺžke 3,7 kilometra.
Cena za výstavbu tohto úseku bola spolufinancovanú Európskou úniou, predstavuje 445,166 mil. eur bez DPH.