Po takmer dvoch rokoch od zastavenia prác na neslávne známom tuneli Višňové, NDS konečne vybrala zhotoviteľa celej stavby. Úsek dostavia za sumu približne 255 miliónov eur. Kedy sa dočkáme obchvatu Žiliny?
Tunel Višňové má väčšiu publicitu než akákoľvek iná stavba, azda len obchvat Prešova sa s ním môže porovnávať. Ten ale na rozdiel od Žilinského tunela je už vo výstavbe a napreduje celkom úspešne. To sa ale mení a Višňové konečne našlo svojho zhotoviteľa, celá stavba tak môže opäť pokračovať. Prečo to toľko trvalo? Pre odpoveď sa musíme vydať trochu do histórie.
Kde to celé začalo?
V roku 1998 Vladimír Mečiar prvý raz poklepal po základnom kameni tunelu Višňové. Už pri razení štôlne sa vyskytli závažné problémy, najmä pre geologické zlomy a zaplavovanie štôlní. Výstavba tunela bola nakoniec dva krát odložená, najprv na rok 2003 a neskôr do roku 2007.
Prvá Ficova vláda poklepala opätovne základný kameň v roku 2009 a vybrala sa cestou PPP projektov. Po zmene vlády v roku 2010 boli PPP projekty ukončené, vzhľadom k faktu že koncesionár nebol schopný zabezpečiť financovanie výstavby. Následne bolo rozhodnuté že diaľnice sa budú stavať za podpory europských projektov a fondov. Koncom roka 2011 bola vypísaná súťaž na zhotoviteľa a koncom roku 2012 bola súťaž úspešne vyhodnotená.
Víťazom tendra sa stalo konzorcium spoločností Skanska a Strabag, ktoré ponúklo najlacnejšiu alternatívu s hodnotou 338 miliónov EUR, výstavba mala skončiť v roku 2018. Bohužiaľ vtedajšia krátka vláda Ivety Radičovej padla a prišlo k predčasným voľbám. Po nich sa k vláde dostal opäť Smer. Po výmene vlády došlo aj k výmenám na postoch ministra dopravy a riaditeľa NDS. Doprastav ktorý skončil v predchádzajúcom tendri druhý, podal námietku a následná aktívna snaha zainteresovaných v NDS ale aj na ministerstve dopravy dodatočne vylúčila už vysúťaženú najnižšiu ponuku.
NDS v roku 2014 podpísala zmluvu so spoločnosťami Dúha a.s. a Salini Impregilo S.p.A., ktorých cenová ponuka bola s hodnotou 410 miliónov EUR v tendri tretia najdrahšia. Ešte v tom istom roku sa klepal základný kameň tretí krát, a ako sa hovorí do tretice všetko dobré. Iba žeby nie?
Tunel bol slávnostne prerazený v roku 2018 čiže po zhruba troch rokoch od začatia prác, celá výstavba vyzerala optimisticky a vtedajší minister dopravy Ján Počiatek sľuboval otvorenie tunela už v roku 2019. Ako sa neskôr ukázalo, konzorcium nebolo schopné riadiť výstavbu a zlá platobná disciplína, respektíve platobná neschopnosť voči subdodávateľom, mala na svedomí ich odchod zo stavby na prelome rokov 2018 a 2019. V marci 2019 NDS oficiálne ukončila zmluvu s konzorciom a stavba tak ostala stáť.
Zmena vlády a ľudí na kľúčových postoch proces urýchlila
Len krátko po nastúpení novej Matovičovej vlády v lete roku 2020, došlo k zmene na významných postoch a NDS vypísala novú súťaž na zhotoviteľa. Víťazom súťaže na dostavbu Višňového sa stala spoločnosť Skanska, pričom zmluvná cena je 255 miliónov eur. Oznámil to minister dopravy Doležal.
Minister dopravy zároveň zdôraznil, že v prípade tejto stavby je lehota sprejazdniť úsek a vyfakturovať do konca roka 2023 kvôli eurofondom. Pevne veríme že sa tento termín podarí stihnúť a Strečnu sa budú môcť motoristi vyhnúť konečne po diaľnici. V dlhom príbehu našej najdlhšej diaľnice D1 je to tak o jeden tŕň v oku menej.