Keď ich nie je vidno a cesta je neupravená, motoristi hromžia. Keď ich spomalia na diaľnici, reakcia vodičov je skoro rovnaká. Naskytá sa však zásadná otázka, či a kedy ich vôbec môžete predbehnúť?
Reč je o cestároch respektíve o cestných sypačoch či pluhoch, ktoré sa starajú o odhrnuté a posypané diaľnice či rýchlostné cesty. Celkovo ich je na Slovensku 169 a s takýmto špeciálne upraveným vozidlom sa stretol snáď každý. Nejednému z nás napadla otázka, čo robiť pokiaľ idú sypače v tandeme (súčasne v dvoch pruhoch)? Je možné ich predbehnúť alebo treba vydržať?
S odpoveďou na túto otázku prichádza samotná NDS. Sypače môžu pracovať samostatne, alebo v tandeme. Jazdia za sebou vo vzdialenosti 50 až 100 metrov každé v samostatnom pruhu. Takouto jazdou upravujú celú šírku diaľnice. Pre dôkladné očistenie sa sypače pohybujú rýchlosťou 40 až 50 km/h. Je pochopiteľné, že oproti maximálne povolenej rýchlosti je to výrazný rozdiel, ale bezpečnosť v tomto prípade víťazí nad rýchlosťou.
Ak vozidlo údržby pluhuje vozovku, nemali by ste predchádzať sypače z troch jednoduchých bezpečnostných dôvodov:
– môžete dostať šmyk na bočnej vrstve odpluhovaného snehu
– vaše auto môže poškodiť posypový materiál zo sypača
– dostanete sa na zatiaľ neošetrenú vozovku
Svetelná signalizácia vám povie viac
Pokiaľ sypač jazdí sám a odhŕňa len jeden pruh diaľnice, treba sa riadiť svetelnou signalizáciou, ktorú majú sypače na svojej zadnej časti. Šípka vždy ukazuje správny smer predbiehania. Ak na svetelnej signalizácií svieti symbol písmena X, sypač je zakázané predbiehať. Ohrozujete tým nie len seba ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Vodiči si často krát snažia cestu urýchliť a zbytočne riskujú, predbiehajú dva sypače v tandeme. Aj napriek zákazovej svetelnej signalizácií tak nerešpektujú bezpečnostné pokyny. Správny spôsob predbiehania sypačov na diaľniciach si môžete pozrieť v priloženom videu.
Buďte na cestách obozretný a tolerantný, spoločne sa tak všetci dostaneme do svojho cieľa bezpečne.