Analýza roku 2020 priniesla jeden zaujímavý výsledok. Došlo k zníženiu emisií CO2 z automobilov. Poďme sa pozrieť, čo tvrdia aktuálne analýzy z uplynulého roka a aké sú európske emisie.
Priemerné emisie CO2 podľa NEDC na nové vozidlo registrované v Európe boli 106,7 g/km. To je hodnota nad priemerným cieľom pre celé portfólio vozidiel. Ideálna hodnota stanovená novými predpismi Európskej únie je 96 g/km. Dosiahnutá hodnota z roku 2020 je ale o 12% nižšia v porovnaní s hodnotami z roku 2019.
Priemer 106,7 g/km je najnižší za posledných päť rokov v Európe a takmer o 10 g/km nižší ako v roku 2017 – v ďalšom najnižšom roku, keď nové automobily dosiahli priemerne 117,7 g/km CO2. Zaujímavosťou je taktiež aj počet predaných elektromobilov či plug-in hybridov. Pred dvomi rokmi bolo predaných 446-tisíc kusov a v roku 2020 ich počet rapídne stúpol na 1,21 milióna.
Podľa analytikov existujú dva hlavné dôvody zlepšenia a tými sú, navrhnutie prísnejších vládnych predpisov pre neelektrické vozidlá a zmena správania sa hodnôt v dôsledku pandémie Covid-19.
Objem vozidiel so štandardným spaľovacím motorom klesol zo 14,7 milióna kusov v roku 2019 na 8,6 milióna v roku 2020. Analytik spoločnosti Jato, Felipe Muñoz, poznamenal: „V roku, keď milióny potenciálnych kupcov nesmeli opustiť svoje domovy, je pozoruhodné, že celkové priemerné emisie poklesli o 15 g/km. Znamená to zásadnú zmenu našej predstavy o mobilite a väčšiu chuť k udržateľným možnostiam.”
Nie všade je to s emisiami rovnako
Aj keď celkové emisie CO2 v Európe výrazne poklesli, medzi krajinami boli niekedy veľké rozdiely. V krajinách ako Slovensko, Česká republika a Poľsko, kde dopyt po automobiloch so spaľovacím motorom zostáva vysoký, emisie CO2 prudko vzrástli. Ako vysvetlenie by sme mohli do úvahy zobrať aj to, že máme v obľube nakupovať tzv. “jazdenky” čiže, staršie autá, najlepšie dovezené zo zahraničia. Nehovoriac o tom, že sa minimálne v našej krajine tešia obľube aj modely z radov SUV.
Medzitým šesť krajín – Holandsko, Dánsko, Portugalsko, Švédsko, Francúzsko a Fínsko – uviedlo priemerné emisie pod 100 g/km. Nie je prekvapením, že išlo o krajiny s najvyšším počtom registrovaných elektrifikovaných vozidiel. Na čele rebríčka bolo Švédsko, pričom 32% všetkých jeho nových automobilov bolo elektrických.
Taktiež boli veľké rozdiely medzi emisiami CO2 podľa značiek. Subaru a Jaguar Land Rover boli dve najhoršie bežné značky v tomto meradle, ktoré v priemere dosahovali u svojich vozidiel 155,3 g/km a 147,9 g/km.
Na opačnej strane rebríčka sa umiestnila skupina automobiliek Lexus, Mazda a Toyota s priemerom iba 97,5 g / km emisií CO2. Nasledovala skupina PSA (ktorá sa medzičasom zlúčila s Fiatom Chrysler a vytvoril Stellantis) na 97,8 g/km.
Podľa údajov z minulého roka sa Európa pomaly približuje k požadovanej norme emisii od EÚ. Aj napriek trendu znižovania emisii je napríklad naše Slovensko ale aj Česko na opačnej strane barikády. Otázkou je, prečo je tomu tak? Nebude za tým práve aj nie úplne vysoká hustota dobíjacích staníc ? Alebo je to iba vec zvyku ?