Domov SPRÁVY Doprava Na elektrický pohon je v dnešnej dobe už skoro všetko! Aj elektrický...

Na elektrický pohon je v dnešnej dobe už skoro všetko! Aj elektrický trajekt!

Už ste niekedy potrebovali prepraviť seba, respektíve svoje auto cez vodnú hladinu? Pravdepodobne ste sa pri využívaní trajektov stretli s typmi, ktoré využívajú naftové motory. Budúcnosť je však zelenšia a vaše auto môže prepraviť aj čisto elektrický trajekt.

V dnešnej dobe sa nie len automobilky ale aj mnoho iných sektorov snaží nájsť, ako čo najviac využívať alternatívne zdroje energií. Výnimkou nie je ani lodná doprava, ktorá je sama o sebe obrovským producentom CO2 a tak treba začať od piky. Severské krajiny, ako inak, ukazujú svetu, že sa to dá a niektoré mestá začali využívať na prepravu osôb elektrický trajekt.

V Dánsku na to šli vo veľkom.

Ešte v roku 2017 začala výstavba takéhoto elektrického trajektu v Dánsku, kde mal nahradiť pôvodný naftový trajekt premávajúci na linke Søby-Fynshav. Naftový trajekt MF Skjoldnæs nešiel do zaslúženého dôchodku ale svoju prácu vykonáva ďalej, len na inej trase. Trup pre nový elektrický trajekt bol dodaný z Poľska a o pohon sa postarala fínska spoločnosť Viseda. 4,3 MWh lítium-iónovú batériu dodala švajčiarska firma Leclanché. Tento elektrický trajekt nesúci názov Ellen dokáže preplávať asi 41 kilometrov a maximálnu rýchlosť dosahuje 15,5 uzlov, čo je v prepočte približne 29 km/h. Celkové rozmery trajektu Ellen sú 59,5 metrov na dĺžku, 12,8 na šírku a ponor sa rovná 2,5 metrom. Tieto rozmery umožňujú v útrobách prepraviť približne 30 vozidiel a až 200 pasažierov. Vďaka týmto parametrom sa jedná o najväčší trajekt s elektrickým pohonom na svete.

Ellen
Svoj elektro-trajekt majú aj vo Švédsku.

O severských krajinách je známe, že im záleží na ekológií. Dánskom sa tak nechalo inšpirovať aj Švédsko. Tento švédsky trajekt nesúci názov Tellus svojim elektrickým pohonom vybavila spoločnosť Danfoss Editron. Systém pozostáva celkovo zo štyroch motorov. Každý z dvoch hnacích motorov má výkon 750 kW a oba prúdové motory dosahujú výkon 250 kW. Spoločnosť Danfoss Editron taktiež dodala systém na riadenie výkonu trajektu, pobrežnú nabíjaciu stanicu a taktiež nabíjacie rameno pre batériu trajektu. Tento švédsky trajekt síce nie je najväčší na svete, je však najväčší aspoň vo Švédsku. Trajekt Tellus premáva síce len na dvoj-kilometrovej trase, dokáže však uľaviť nášmu životnému prostrediu. Európska únia, ktorá podporila oba tieto projekty, má v pláne do roku 2030 spustiť do prevádzky až 100 ďalších plavidiel takéhoto druhu.

Tellus
Nezaostávajú ani mimo EÚ.

Naše životné prostredie nie je ľahostajné ani v Thajsku. Elektrifikácia lodnej dopravy prebehla aj v hlavnom meste. V Bangkoku majú tiež svoj elektrický prepravník. Človeka rozhodne zaujme rýchlosť nabíjania. Na plnú kapacitu batérie sa dokáže dostať už za neuveriteľných 20 minút. Elektrická loď MINE Smart Ferry dodáva spoločnosť Energy Absolute a vyrába ich zo zliatiny hliníka. Na dĺžku merajú 24 metrov a dokážu prepraviť až 235 pasažierov. Z toho 104 miest je na sedenie a 131 miest na státie. V Bangkoku tieto lode fungujú ako miestna MHD, pričom na jedno nabitie dokážu prejsť 80 až 100 km. Kapacita batérií je až 800 kWh a na to, aby sa nabili za spomínaných 20 minút je potrebných až 26 nabíjačiek súčasne. Aktuálne sa v thajskej metropole prevádzkuje 23 takýchto plavidiel. Dúfame, že sa onedlho bude inšpirovať aj zbytok sveta a dokážeme našu planétu odbremeniť od nadbytočného znečisťovania.

bangkok

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJsetri.sk
Predchádzajúci článokBMW predstavilo futuristický mestský elektrický skúter BMW CE 04!
Nasledujúci článokVW predáva väčšinový podiel Bugatti do Chorvátska. Špekuláciám je koniec!