V Číne predstavili vlak ako z budúcnosti. Maximálnu rýchlosť dosiahne až 600 km/h a danú trasu zvládne rýchlejšie ako lietadlo. Čína má vo vlakovej doprave oproti svetu enormný náskok. Ich najnovší vlak dokonca levituje.
Sieť železníc v Číne je bezkonkurenčne najrýchlejšou vlakovou dopravou na svete. Svoju dominanciu dokazujú nie len rýchlosťou cestovania ale aj používaním najmodernejších technológií. Medzi najnovšie technológie patrí vznášajúci sa vlak využívajúci magnetickú levitáciu.
Najlacnejšia prevádzka ale najdrahšia trať.
Zabudnite na klasické koľajnice. Technológia Maglev, respektíve magnetická levitácia z vlakovej dopravy odstraňuje klasické, nami poznané koľajnice. Hlavnú oporu tohto vlaku tvorí magnetické pole vytvárané sústavou supravodivých magnetov, ktoré sa nachádzajú ako v trati, tak aj v spodnej časti vlakovej súpravy. Vďaka týmto magnetom sa vlak doslova vznáša nad traťou, čo už len na pohľad pôsobí enormne futuristicky.
Rýchlejší ako lietadlo.
Doteraz Čína využívala vlaky obsahujúce novú technológiu Maglev na krátkej trase medzi medzinárodným letiskom Šanghaj-Pchu-tung a centrom mesta. Na tejto linke zvládne prepraviť cestujúcich na trase 30 kilometrov za neuveriteľných 8 minút. Teraz predstavená verzia rýchlovlaku s technológiou Maglev sa viac zameriava na dlhšie trasy. Maximálna rýchlosť sa zastaví až na hranici 600 km/h. Pri tejto rýchlosti by plánovaná cesta z Pekingu do Šanghaja, ktorá meria 1000 kilometrov trvala len 2,5 hodiny. Klasickým rýchlovlakom to trvá 5,5 hodiny a lietadlo to zvládne v porovnaní s novým vlakom až za 3 hodiny.
Najväčší problém.
Momentálne najväčší problém, ktorý brzdí túto extrémne rýchlu verejnú dopravu je nedostatok tratí. Aj napriek tomu, že Čína túto technológiu vznášajúceho sa vlaku využíva už 20 rokov, nemajú vybudované žiadne medzimestské trate podporujúce cestovanie takto vysokými rýchlosťami prostredníctvom technológie Maglev.
Čína nie je jediná.
Okrem Číny plánuje cestovanie takýmito vysokými rýchlosťami medzi mestami aj Japonsko a Nemecko. V Japonsku sa už niekoľko rokov buduje vlaková trať medzi mestami Tokyo a Nagoya, ktorá bude tak isto pripravená na technológiu Maglev. Otvorenie tejto trate je však naplánované až na rok 2027. Bohužiaľ vysoké náklady a nekompatibilita so súčasnou infraštruktúrou bránia ďalšiemu rozvoju takéhoto cestovania.