startstop

Jazdní asistenti – anjel alebo diabol na vašom pleci ?

Emergency Assist

Jazdní asistenti – pre niekoho anjeli strážni a pre niekoho nutné zlo. Stále však platí, že tou najdôležitejšou súčasťou auta je človek. Posledné štúdie však naznačujú, že sa rola jazdných asistentov mierne mení. Nie, že by ich kvalita klesala, ale práve človek sa na nich spolieha čoraz viac.

Úlohou jazdných asistentov je kryť nám chrbát a chrániť posádku pred nebezpečnými situáciami. No doba sa mení a človek si zvykol sa na asistentov spoliehať viac, ako na svoje schopnosti. Autá dneška majú schopnosti, ako nikdy predtým. Jazdní asistenti nás udržiavajú v pruhu, držia rýchlosť, čítajú dopravné značky, zvládajú aj niektoré krízové situácie a na to sa zvyká ľahko. Často počúvame aj o úplne autonómnej jazde. Je jasné, že pohodlie čoraz viac vyhráva. No dochádza vďaka asistentom skutočne k zvýšeniu bezpečnosti ?

Americkí vedci zistili, že…

Inštitút pre bezpečnosť na pozemných komunikáciách v USA v spolupráci s výskumným centrum AgeLab sa podieľali na zaujímavej štúdii. A výsledky nás asi nepotešia. Zásadné zistenie je, že vodiči vozidiel sú v dnešnej dobe oveľa viac náchylní k rozptýleniu pozornosti a s tým je spojené nedostatočné venovanie sa šoférovaniu. Ide o psychológiu a hru s podvedomím. Vedomosť o jazdných asistentoch nás vedie k podceňovaniu situácie. “Ak auto dokáže v núdzovom prípade zabrzdiť, prečo by som tomu mal venovať pozornosť?”

Systém Front Assist

Do výskumu sa zapojilo 20 dobrovoľníkov počas jedného mesiaca. Cieľom bolo zistiť, ako veľmi prenechávajú šoféri zodpovednosť práve na jazdných asistentov. Dôraz sa kládol na držanie rúk na volante. Ako často vodiči využívajú autonómne udržiavanie v pruhoch a ako často sledujú viac palubné systémy ako vozovku. Je potrebné spomenúť, že na výskum odborníci použili vozidlá, ktoré sa radia medzi špičku bezpečnosti. Konkrétne šlo o Volvo S90 a Range Rover Sport.

Aké sú výsledky ?

Výsledky testu nie sú až tak prekvapivé, prihladajúc na aktuálny trend. Na začiatku testu všetci respondenti venovali svoju pozornosť najmä vozovke. Zaráža však fakt, aký rýchly spád nabrala zmena. Po takmer mesiaci si začali vodiči zvykať na jazdných asistentov a spoliehať sa na nich. To znamenalo nižšiu koncentráciu na situáciu na ceste. Vodiči jednoducho svoju pozornosť orientovali všade len nie na cestu. Ian Reagan ako hlava projektu skonštatoval: “Vodiči vykazovali pri používaní asistentov udržiavania v jazdnom pruhu a adaptívneho tempomatu viac než dvojnásobne častejšie prejavy nepozornosti v porovnaní s počiatkom štúdie.”

Park Assist

Plynie z toho nasledovné. Mód autopilot a spoliehanie sa na jazdných asistentov môže spôsobiť opačný efekt, s akým boli tieto nástroje vyvíjané. Ich cieľom je zjednodušiť náš každodenný život a priniesť nám väčšiu porciu bezpečnosti za volantom. Aj napriek obrovskému technologickému pokroku je však nutné pamätať, že my, ľudia sme tí najdôležitejší. Minimálne čo sa šoférovania týka. Úloha jazdných asistentov tak nie je nahradiť nás, ale pomáhať nám. Ak vás bude dlhá cesta na diaľnici alebo posúvanie sa v kolónach nudiť, pustite si radšej hudbu a venujte plnú pozornosť práve jazde. Aby ste to svojho cieľa prišli v bezpečí a hlavne, aby ste do vášho cieľa vždy dorazili.

Exit mobile version