Po rokoch je to konečne tu…Oficiálne sa začala výstavba električkovej trate v Petržalke. Mesto Bratislava odovzdalo minulý týždeň vo štvrtok (18.11.2021) stavenisko dodávateľom.
Bratislava, ako jediné hlavné mesto v strednej Európe a jedno z mála miest v celej Európe nemá metro resp. rýchlodráhu. Neostávalo nám tak nič iné, ako riešiť prepojenie mesta z jedného konca na druhý električkovými traťami. Tak po niekoľkých rokoch, na miestach, ktoré mali slúžiť ako budúce trasy metra, budú premávať električky.
Výstavba jedného z najväčších dopravných projektov by mala byť hotová za 27 mesiacov teda do konca roka 2023. Celková cena výstavby, by podľa zmluvy mala byť 74,58 milióna eur. Väčšina projektu bude samozrejme hradená pomocou eurofondov. Ako hovorí sám primátor mesta Matúš Vallo, tím ľudí je lepšie pripravení ako v prípade obnovy Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.
Samotná trasa
Trasa električky je, ako sme už spomínali, situovaná v koridore pôvodne plánovanej stavby rýchlodráhy v dĺžke približne 3,9 km. Výstavba predĺženia električkovej trate bola zahájená tam kde sa pred rokmi skončila. Na súčasnej konečnej zastávke Jungmanova a pokračovať bude až po Janíkov dvor. Navrhovaná je na samostatnom telese a z väčšej časti bude lemovaná zeleným pásom a cyklotrasou.
Súčasťou stavby je aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preložky všetkých vedení a konštrukcií, a to najmä preložky inžinierskych sietí a úpravy koryta Chorvátskeho ramena. Obyvatelia tak budú musieť počítať s určitými obmedzenia, o ktorých mesto bude včas informovať.
Jedna z prvých aktivít, ktoré by sa mali začať už tento týždeň, je odstraňovanie stromov a náletových drevín. Tie sa nachádzajú v priestore novej trate a súvisiacich inžinierskych sietí. „Tieto dreviny budú nahradené výrazne väčším množstvom nových, kvalitne vysadených stromov a zelene,“ deklaruje hlavné mesto.
Budúca električková trať tak bude nadväzovať na súčasnú prvú etapu, z centra mesta (zast. Jesenského) až po konečnú zastávku Jungmanova. V rámci tejto prvej etapy bol zrekonštruovaný aj Starý most.
Na skok no centra
Električková trať bude mať sedem zastávok s pracovnými názvami:
- Chorvátske rameno
- Gessayova
- Zrkadlový háj
- Stred (nám. Jána Pavla II.)
- Veľký Draždiak
- Lietavská (Lúčanka)
- Janíkov dvor
Cesta električkou od Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude trvať 12 minút a v špičkových hodinách sa ráta s električkovým spojom v intervale každé dve až tri minúty. Novovybudovaná prepravná kapacita tak umožní presun až 30 tisíc cestujúcich. Nuž kto si počká teda sa dočká a nám teraz neostáva nič iné. Dúfajme, že výstavba bude prebiehať tak, ako má bez zbytočných prieťahov a naťahovania.