Kontroverzná električková trať vedúca popri novej budove Slovenského národného divadla by mala byť dokončená v roku 2026. Verejnosť teraz môže pripomienkovať zámer výstavby novej električkovej trate na Pribinovej a Košickej ulici v Bratislave.
Koncom júna predložil magistrát hlavného mesta SR Bratislava na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) zámer výstavby novej električkovej trate známej ako Pribinova – Košická. K predloženému zámeru môže verejnosť doručiť stanovisko do 21. júla na adresu Okresného úradu Bratislava. Predpokladaný termín začatia výstavby je rok 2024, električka by po novej trati mala premávať v roku 2026. Investičné náklady sú odhadované vo výške 40 miliónov eur.
Trať povedie pred aj poza budovu SND
Predmetom zámeru je výstavba novej električkovej trate, ktorá prepojí existujúcu trať na Starom moste a Šafárikovom námestí s traťou do Ružinova cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu ulicu. Nová trať povedie územím, ktoré v súčasnosti zažíva prudký stavebný boom. V blízkom období sa predpokladá, že sa na tomto území bude denne pohybovať viac než 200-tisíc ľudí. Pre zníženie negatívnych dopadov hluku sa v úseku okolo SND navrhuje najvyššia rýchlosť električiek 15 km/h, čo však môže byť ešte spresnené v ďalších stupňoch projektu.
Nová trať bola navrhnutá v dvoch variantoch, ktoré sa od seba odlišujú iba v umiestnení zastávky pri Trhovisku Miletičova. Dĺžka trate bude cca 3,3 km. V centre mesta sa bude dvojkoľajne napájať na existujúcu trať na Šafárikovom námestí aj na zjazde zo Starého mosta. Zo Šafárikovho námestia bude električka pokračovať po oboch stranách Dostojevského radu na ľavú stranu Pribinovej ulice (v smere k SND), kde sa spojí s vetvou od Starého mosta. Na križovatke Pribinovej a Olejkárskej sa trať rozvetví. Priama vetva pôjde po Pribinovej ulici a odbočná vetva povedie okolo budovy SND. Odbočná trať bude slúžiť ako náhradná trasa v prípade konania podujatí na námestí pred SND.
Prechádzať bude aj cez “Miletičku”
Za budovou SND na Pribinovej sa vetvy opäť spoja a trať bude pokračovať po pravej strane Pribinovej ulice pod most Apollo, kde zatočí doľava a po pravej strane Košickej ulice bude pokračovať cez dnešný areál Ryby, ktorý bude zbúraný, až za križovatku Košickej a Mlynských nív, kde za navrhovanou zastávkou prejde do stredového pásu Košickej a bude pokračovať až k Miletičovej ulici.
Na Miletičovej je trať navrhnutá medzi súčasnou komunikáciou a areálom Trhoviska, pričom čiastočne zaberie časť jeho dnešného areálu. Za Trhoviskom sa trať rozvetví, priama vetva pôjde cez križovatku so Záhradníckou, za ktorou sa napojí na súčasnú električkovú trať do/z centra. Smerom do Ružinova trať odbočí pri severnom vchode Trhoviska a existujúcou komunikáciou pri parku sa napojí na trať do/z Ružinova za križovatkou Záhradníckej a Jégého.
Čo s garážami?
Výstavba trate si bude vyžadovať úpravu protipovodňových opatrení pri moste Apollo. Tiež bude potrebné technicky vyriešiť preklenutie podzemných garáží pri SND na okraji Nám. M. R. Štefánika. Navrhuje sa napríklad odstránenie časti parkovacieho suterénu a jeho nahradenie novým násypom, na ktorom bude zriadená električková trať. Realizácia novej trate taktiež v budúcnosti umožní vybudovanie novej trate na Prístavnej ulici alebo na Mlynských nivách a jej možným predĺžením do Vrakune a Podunajských Biskupíc. Električka by tak po Petržalke mohla premávať v ďalších mestských častiach.
Aktuálna celková dĺžka elektrických tratí v Bratislave je približne 42,7 km. Na týchto tratiach jazdí celkovo 5 liniek (očíslované sú 1, 3, 4, 7 a 9).