Ako sa razilo?
Tuneloví špecialisti použili cyklický spôsob razenia s horizontálnym členením výrubu nad kalotou. Jadro a spodnú klenbu razili podľa zásad novej rakúskej tunelovacej metódy. Presný postup razenia vždy závisí od typu horniny. Pri pevnejšej hornine bol záber 2,5 m a pracovníci stihli dva až tri zábery za deň. Pri menej stabilnej hornine bol záber 1 m a v priemere sa robil 1,5 záberu za deň. Pevnejšia hornina sa strieľa výbušninami, pričom druhý typ sa rozpojuje tunelbagrom.
Na razení tunela sa podieľa niekoľko desiatok mechanizmov a v priemere stovka ľudí. Okrem 6 tunelbagrov špecialisti využívajú aj 4 vrtné vozy, 5 spritzmobilov, 4 manipulátory, 4 nakladače, 11 damperov, 4 ventilátory, 4 kompresory a 2 traktorbagre.
Cestu skráti o 16 minút
Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je súčasťou diaľničného ťahu D1, ktorý z celoštátneho hľadiska prepojí dôležité oblasti Slovenska. Počnúc hlavným mestom, cez celé údolie rieky Váh do oblasti Tatier a cez Prešov a Košice až po štátnu hranicu s Ukrajinou. Úsek liptovskej diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc. Po dokončení ušetrí nový diaľničný úsek motoristom viac ako 16 minút jazdy.
Zaujímavosť – objavená jaskyňa
Zaujímavosťou je, že pri výstavbe tunela Čebrať bol objavený jaskynný útvar vysoký zhruba 1,5 metra a dlhý vyše 30 metrov. Podľa slov geológov je jaskyňa v takomto geologickom priestore nezvyčajným javom. Útvar vznikol ako následok tektonickej poruchy, čím vznikla puklinová jaskyňa. Výzdobu jaskyne dotvorili pritekajúce mineralizované podzemné vody.
Pri Bratislave chcú postaviť druhý najdlhší tunel v Európe. Stihnú to do roku 2200?