startstop

Obchvat Ružomberka má bližšie k dokončeniu, prerazili tunel Čebrať

Zdroj: NDS

Stavba úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorý bude tvoriť obchvat mesta Ružomberok, dosiahol dôležitý míľnik. Stavbárom sa podarilo preraziť južnú rúru tunela Čebrať.  

Do prerazenia severnej tunelovej rúry ostáva ešte 77 metrov. Celý tunel Čebrať bude dlhý 3,6 kilometra a bude sa v ňom jazdiť maximálne povolenou rýchlosťou 100 km/h. Z dvojrúrového tunela sa dokopy vyrazí okolo 380.000 kubických metrov zeminy. V každej rúre sa budú nachádzať dva jazdné pruhy so šírkou 3,5 metra. Ich súčasťou budú aj núdzové chodníky lemujúce obe strany každej z rúr v šírke jedného metra. Výška tunela bude 4,8 metra, nad chodníkmi 2,2 metra. Dve rúry budú spájať priečne prepojenia, ktorých bude celkovo 14.

tunel Čebrať
Zdroj: NDS

Po dokončení bude tunel Čebrať súčasťou takmer 15-kilometrového diaľničného úseku. Ten bude tvoriť celkovo 235 stavebných objektov, ako napríklad 19 mostov v súhrnnej dĺžke takmer 4 kilometre, 3 križovatky alebo jedno odpočívadlo. Súčasťou stavby je aj 7,5 kilometra protihlukových stien. Podľa odhadov prejde tunelom denne približne 20.000 vozidiel. Pätinu z nich by mala tvoriť nákladná doprava.

Zdroj: NDS
Ako sa razilo?

Tuneloví špecialisti použili cyklický spôsob razenia s horizontálnym členením výrubu nad kalotou. Jadro a spodnú klenbu razili podľa zásad novej rakúskej tunelovacej metódy. Presný postup razenia vždy závisí od typu horniny. Pri pevnejšej hornine bol záber 2,5 m a pracovníci stihli dva až tri zábery za deň. Pri menej stabilnej hornine bol záber 1 m a v priemere sa robil 1,5 záberu za deň. Pevnejšia hornina sa strieľa výbušninami, pričom druhý typ sa rozpojuje tunelbagrom.

Na razení tunela sa podieľa niekoľko desiatok mechanizmov a v priemere stovka ľudí. Okrem 6 tunelbagrov špecialisti využívajú aj 4 vrtné vozy, 5 spritzmobilov, 4 manipulátory, 4 nakladače, 11 damperov, 4 ventilátory, 4 kompresory a 2 traktorbagre.

Zdroj: NDS
Cestu skráti o 16 minút

Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je súčasťou diaľničného ťahu D1, ktorý z celoštátneho hľadiska prepojí dôležité oblasti Slovenska. Počnúc hlavným mestom, cez celé údolie rieky Váh do oblasti Tatier a cez Prešov a Košice až po štátnu hranicu s Ukrajinou. Úsek liptovskej diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc. Po dokončení ušetrí nový diaľničný úsek motoristom viac ako 16 minút jazdy.

Zdroj: NDS
Zaujímavosť – objavená jaskyňa

Zaujímavosťou je, že pri výstavbe tunela Čebrať bol objavený jaskynný útvar vysoký zhruba 1,5 metra a dlhý vyše 30 metrov. Podľa slov geológov je jaskyňa v takomto geologickom priestore nezvyčajným javom. Útvar vznikol ako následok tektonickej poruchy, čím vznikla puklinová jaskyňa. Výzdobu jaskyne dotvorili pritekajúce mineralizované podzemné vody.

Pri Bratislave chcú postaviť druhý najdlhší tunel v Európe. Stihnú to do roku 2200?

Exit mobile version