Dve najväčšie čínske automobilky sú natoľko odhodlané zabezpečiť dodávky svojich vozidiel mimo Čínu, že sa pripravujú kúpiť vlastné nákladné lode.
Spoločnosť BYD je momentálne celosvetovo druhým najväčším výrobcom elektromobilov, hneď po Tesle. Od začiatku tohto roka predala viac než 580-tisíc elektromobilov. Len pre predstavu – Tesla od začiatku tohto roka predala vyše jeden milión elektromobilov, koncern Volkswagen ich predal viac než 360-tisíc. BYD sa do budúcna chce vyhnúť akýmkoľvek problémom v dodávateľskom reťazci, vrátane dopravy svojich vozidiel a preto si v októbri si objednala najmenej šesť lodí. Každá má kapacitu 7 700 áut a stojí 710 miliónov dolárov.
Koncern SAIC Motor, ktorý už teraz prostredníctvom dcérskej spoločnosti prevádzkuje piatu najväčšiu lodnú flotilu na svete, vypísala výberové konanie na sedem nových nákladných lodí s kapacitou 8 900 vozidiel.
Uvedené nákladné lode budú objednávateľom dodané až za niekoľko rokov, takže v tomto kontexte je to celkom odvážna stávka na trvalý globálny dopyt zákazníkov po čínskych elektromobiloch.
Riešenie problému v dodávateľskom reťazci?
Čína nedávno predbehla Nemecko ako druhého najväčšieho vývozcu automobilov na svete. V prvých 10 mesiacoch tohto roka exportovala do zahraničia takmer 2,6 milióna vozidiel, čím prekonala objemy v roku 2021. Veľký podiel majú na tomto úspechu najmä Tesly vyrábané v Šanghaji. Kým čínsky export rastie, počet prepravných spoločností vzrastá len veľmi pomaly. Súčasne enormne vzrástli aj prepravné náklady, čo predražuje cenu pre konečných spotrebiteľov. Aj to sú dôvody, prečo čínske značky svoju globálnu expanziu neponechávajú na náhode a tieto problémy v doprave chce využiť vo svoj prospech. Veď v súčasnosti stojí jeden pracovný deň nákladnej lode s kapacitou 6 500 vozidiel približne 100 000 dolárov. Na začiatku roka 2020 to pri tom bolo len 10 000 dolárov.
Nakupovanie vlastných nákladných lodí nie je v automobilovom priemysle ničím novým. V súčasnosti si vlastnú prepravu automobilov zabezpečuje napríklad Toyota alebo Hyundai. Pokiaľ by sa spoločnostiam SAIC a BYD nedarilo napĺňať nákladné lode svojimi vlastnými automobilmi, stále môžu ponúkať prepravné služby iným čínskym výrobcom automobilov, ktorí dodávajú svoje automobily do Európy alebo USA.