Zmeny týkajúce sa registrácie nových vozidiel a nových evidenčných čísel nadobudnú platnosť 1. apríla 2023. Okrem týchto zmien sa však potichu podarilo parlamentu schváliť aj zmenu registračných poplatkov. Od začiatku tohto roka tak platia nové pravidlá, poďme sa na ne spoločne pozrieť.
Zmeny v poplatkoch za registráciu vozidiel sú pomerne zásadné. Doteraz platilo pravidlo, že čím vyšší výkon, tým vyšší správny poplatok. Pri starších vozidlách zasa platil takzvaný prepočítavací koeficient, ktorý sa zakladal na veku vozidla a postupne s vekom vozidla tento koeficient klesal. Od začiatku tohto roku je však takmer všetko inak. Cieľom je zvýhodniť novšie a ekologickejšie vozidlá na úkor tých starších.
Pozmeňujúci návrh dostal zelenú
Schválený pozmeňujúci návrh poslanca Mariána Viskupiča hovorí o tom, že zmenou spôsobu výpočtu sa sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii nových aj starších vozidiel. Má to priniesť zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré už samé o sebe majú nižší negatívny vplyv na životné prostredie. Sadzobník, ktorý platil doposiaľ, zvýhodňoval dovoz starších vozidiel zo zahraničia, nakoľko obsahoval už spomínaný prepočítavací koeficient. V návrhu sa píše nasledovné: „Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane, ruší sa koeficient veku vozidla a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla.“

Ako modelový príklad si môžeme vziať novú Škodu Superb s výkonom 110 kW. V rámci sadzobníka vám aktuálne výkon vozidla určí správny poplatok vo výške 360 eur. Ak by ste sa však rozhodli zakúpiť si staršie vozidlo, povedzme Škodu Octavia s motorom 2.0 TDi a výkonom 110 kW z roku 2010, pôvodný poplatok by sa vyšplhal na minimálnych 33 eur. Po novom však kvôli emisnej norme Euro 4, ktorú toto auto spĺňa, zaplatíte poplatok vo výške 182 eur. Výpočet vyzerá nasledovne – poplatok podľa výkonu x ekologický koeficient (260 x 0,7 = 182 eur).
Trošku väčší extrém
Pozrime sa však na trošku extrémnejšie prípady. Predstavte si, že by ste si zakúpili Mercedes S500 z roku 2008 s výkonom 228 kW. Toto vozidlo spĺňa emisnú normu Euro 4. Poplatok podľa pôvodných pravidiel by vašu peňaženku vyšiel na 184 eur. Po novom vďaka súčtu výkonu a ekologického koeficientu by ste museli zaplatiť správny poplatok vo výške 1 610 eur. To znamená takmer desaťnásobok pôvodnej sumy.
Tento vzorec na výpočet registračného poplatku za vozidlo vstúpi do platnosti od 1. apríla 2023. Poplatky výrazne stúpnu pre staršie vozidlá a zvýhodnené budú nové vozidlá s nižším ekologickým vplyvom na životné prostredie. Minimálny registračný poplatok sa nemení a zostáva na hodnote 33 eur. A pre majiteľov veteránov máme informáciu o koeficiente pre vozidlá staršie ako 40 rokov, tam si svoj výkon vynásobíte koeficientom 0,1.
