Nové biele svetlo by mohlo znížiť úrovne dopravných zápch a znížiť spotrebu paliva.
Vedci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne navrhujú dodatočné biele semafory. V rámci svojho návrhu pritom počítajú s tým, že v budúcnosti by sa mohlo rozšíriť používanie autonómnych vozidiel. A práve toto biele svetlo by signalizovalo, že autonómne vozidlá inteligentne riadia nadchádzajúcu križovatku. Autonómne vozidlá by so semaformi komunikovali bezdrôtovo. Pre vodičov klasických vozidiel by biele svetlo pôsobilo ako znamenie, že by mali nasledovať autonómne vozidlá prechádzajúce cez križovatku.
Prosím, nasledujte ma
„Červené svetlá budú stále znamenať stop. Zelené svetlá budú stále znamenať ísť. A biele svetlá povedia ľudským vodičom, aby jednoducho nasledovali auto pred nimi,” hovorí inžinier Ali Hajbabaie. „Tento koncept, ktorý navrhujeme pre dopravné križovatky a nazývame ho biela fáza, využíva výpočtovú silu autonómnych vozidiel.”
Fungovalo by to takto: autonómne vozidlá by komunikovali medzi sebou a so semaformi na križovatkách v určitom rozsahu. To by im umožnilo efektívnejšie a inteligentnejšie koordinovať tok premávky. Napríklad uprednostniť zbiehajúce sa cesty, na ktorých je viac vozidiel, a odporučiť optimálne rýchlosti. Všetci vodiči v premávke budú informovaní, aby sledovali vedenie vozidla pred nimi prostredníctvom bieleho svetla: zastavte, ak zastaví, pokračujte, ak bude pokračovať. Keď počet autonómnych vozidiel na križovatke klesne pod určitú hranicu, semafory sa vrátia späť do bežného fungovania s tromi farbami.
Uplatnenie v prístavoch
V simulovaných modeloch sa ukázalo, že autonómne vozidlá zlepšujú plynulosť premávky. Lepšie výsledky v tejto oblasti dosahovali, keď bola zavedená biela fáza. Väčšia plynulosť jazdy mala za následok aj zníženie spotreby paliva. Ukázalo sa, že čím vyššie je percento autonómnych vozidiel na križovatke, tým rýchlejšie sa premávka pohybovala. „Udelenie časti riadenia dopravného toku autonómnym vozidiel je relatívne nová myšlienka, nazývaná paradigma mobilného riadenia,“ hovorí Hajbabaie. „Myslíme si však, že je dôležité začleniť koncept bieleho svetla do križovatiek, pretože tieto semafory hovoria ľudským vodičom, čo sa deje, aby vedeli, čo majú robiť, keď sa blížia ku križovatke.”
Výskumníci poznamenávajú, že akonáhle počet autonómnych vozidiel na križovatke prekročí 30 %, zlepšenia budú výraznejšie. Pri 70 % autonómnych vozidiel v premávke môže križovatka bežať väčšinou ako plne automatický režim bielej fázy. Zatiaľ síce nemáme dostatočne vyvinutú technológiu na implementáciu niečoho takého. Ale vo výskume neustále prebiehajú vylepšenia.
Modernizácia každej križovatky ciest si, samozrejme, vyžiada čas a peniaze, ale výskumníci si myslia, že určité aspekty myšlienky bielej fázy by sa dali implementovať pomerne ľahko. Skúšobné jazdy v konkrétnych oblastiach by mohli byť ďalším krokom vpred. „Prístavy zaznamenávajú vysoký objem dopravy úžitkových vozidiel, pre ktoré je plynulosť dopravy obzvlášť dôležitá,“ myslí si Hajbabaie. „Zdá sa, že segment úžitkových vozidiel má vyššiu mieru prijatia autonómneho riadenia, takže by to mohla byť príležitosť realizovať pilotný projekt v tomto prostredí, ktorý by mohol byť prínosom pre prístavnú a komerčnú dopravu.”
Odkaz na štúdiu nájdete TU.