Uprostred mája sme navštívili výstavu Transport Logistic 2023 v Mníchove. Tie najväčšie novinky vám predstavíme v priebehu najbližších dní. Začíname nesmierne zaujímavou technológiou Digital Twin, ktorá upútala desaťtisíce návštevníkov na stánku logistického giganta DACHSER.
Spoločnosť DACHSER v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom pre logistiku vyvinula úplne novú technológiu v oblasti logistiky zberných vozidiel, ktorú následne aj postupne zavádza do praxe. V termináli nazývanom @ILO sa automaticky a v reálnom čase vytvára kompletný digitálny obraz všetkých zásielok, majetku a procesov tranzitného terminálu, teda v podstate vzniká akési “digitálne dvojča”. To podstatne zrýchľuje prichádzajúce a odchádzajúce procesy a poskytuje vždy aktuálne informácie o polohe každého balíka. To je výhodou nielen pre logistických operátorov a vodičov, ale aj pre pracovníkov pri plánovaní a obsluhe klientov.
Pomoc umelej inteligencie
Srdcom projektu je softvér @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations, teda pokročilá lokalizácia a prevádzka vo vnútri budov). Špeciálne algoritmy založené na umelej inteligencii interpretujú dáta, ktoré každú sekundu zachytávajú optické skenovacie jednotky a okamžite identifikujú a lokalizujú všetky balíky. V blízkej budúcnosti bude možné aj automaticky merať rozmery balíkov, čo zefektívni nakladanie balíkov do vozidiel. Tie tak budú prevážať menej “vzduchu”. “Systém sme začali vyvíjať pred 5 rokmi. V súčasnosti sme v pilotnej fáze, pripravení systém testovať v reálnej prevádzke. Je to pre nás obrovský krok vpred, ktorý nám pomôže zefektívniť manipuláciu s balíkmi,” hovorí Burkhard Eling, CEO DACHSER Group SE & Co. KG.
V termináli @ILO tak úplne odpadá ručné skenovanie čiarových kódov a dodatočné označovanie balíkov. Ako identifikátory slúžia dvojrozmerné maticové kódy na vrchnej strane každého balíka. O ich identifikáciu sa starajú stovky optických snímacích jednotiek na strope haly. Týmto spôsobom je možné sledovať aj všetky palety v tranzitných termináloch, ktoré sú neraz veľké ako futbalové ihrisko. Presnosť zameriavania je menej ako 1 meter. Polohu zásielok a automatizovaných pozemných dopravníkov je taktiež možné vizualizovať v reálnom čase a zobraziť na webových stránkach, v aplikáciách alebo na mobilných displejoch spolu s pokynmi pre internú prepravu, čo výrazne zlepšuje prehľadnosť v sklade a zrýchľuje procesy vyhľadávania a nakládky.
Produkt vlastného vývoja
Ďalšou časovou úsporou je automatické spojenie pozemných dopravníkov a zásielok. Systém @ILO rozpozná, kedy pozemný dopravník naberie paletu, a v reálnom čase prenáša tieto informácie na displeje zamestnancov.
Systém @ILO je nesmierne sofistikovaný softvér, na vývoji ktorého sa podieľalo vlastné IT oddelenie spoločnosti DACHSER pozostávajúce z viac než 750 zamestnancov. Zrýchlenie manipulácie s balíkmi a transparentnosť celého procesu môže byť obrovskou konkurenčnou výhodou. Táto technológia digitálneho dvojčaťa by sa časom mala dostať do logistických centier spoločnosti DACHSER aj na Slovensku. Zatiaľ sa využíva v centrách v Unterschleißheime pri Mníchove a Öhringene pri Heilbronne. “Tento rok pribudnú ďalšie tri pilotné miesta. Pokiaľ bude testovanie systému úspešné a budú s ním spokojný aj naši partneri, začneme ho postupne implementovať do všetkých našich logistických centier, vrátane tých na Slovensku. Čo je dôležité, systém nevyžaduje komplikované zaúčanie personálu, pretože im práveže pomáha zefektívniť ich prácu. Môj odhad ale je, že do piatich rokov by sme mohli zvládnuť implementovať @ILO do všetkých našich centier,” dodáva Eling.
Smart sledovacie zariadenia
DACHSER ďalej optimalizuje využitie prepravných kapacít a zvyšuje efektivitu manipulácie na prekládkových termináloch prostredníctvom smart sledovacích zariadení prepravných kontajnerov. Výmenné nadstavby sú vybavené SIM kartami a skladajú sa z modulov využívajúcich solárne články i moderných satelitných technológií na určovanie polohy. Celkovo päť špecifických telematických tabúľ spracováva a zobrazuje zamestnancom údaje o polohe v reálnom čase z diaľkovej zbernej prepravy. Tabule môžu sledovať prepravy a zobrazovať presnú polohu sledovaných vozidiel alebo zariadení v reálnom čase. Pobočky a zákazníci tak majú k dispozícii podrobné informácie o predpokladanom čase príchodu každého nákladu, čo uľahčuje plánovanie terminálovej manipulácie a prepravy na krátke vzdialenosti.
Spoločnosť DACHSER patrí medzi najväčších globálnych poskytovateľov logistických služieb na svete. Aktuálne zamestnáva viac než 33.000 ľudí. Súčasťou poskytovaných služieb sú rozsiahle tranzitné siete, od cestnej prepravy až po nákladnú leteckú, námornú a železničnú prepravu, ako aj potravinovú logistiku. V Európe má DACHSER vybudovaných viac ako 300 vlastných pobočiek, z toho 4 sa prostredníctvom dcérskej spoločnosti Dachser Slovakia a.s. nachádzajú na Slovensku – v Bratislave, Lozorne, Martine a v Košiciach.
Využitie príležitostí
DACHSER Slovakia je jednou z mála firiem pôsobiacich na Slovensku, ktorej aj počas pandémie koronavírusu rástli tržby aj zisk. “Covid ovplyvnil viacero výrobných spoločností. Výrobné kapacity klesli, ale stále bolo potrebné udržiavať toky v rámci dodávateľského reťazca, čiže do našej siete pribudlo viacej tovaru, tým pádom sa iba preklasifikoval tovar z jedného módu transportu do druhého a DACHSER Slovakia bol taký, ktorý dokázal túto zbernú prepravu vďaka dobre vybudovanej a fungujúcej sieti zabezpečiť. V krajinách boli rôzne obmedzenia, spomíname si na veľkú krízu v Taliansku na začiatku pandémie. My sme naopak, zvýšili transport do Talianska. Mali sme aj tú výhodu, že logistika ako odvetvie mala celý čas zelenú. Jej prevádzka nebola výraznejšie obmedzená, pretože ľudia aj firmy potrebovali fungovať ďalej. Vďaka našej pripravenosti sme vedeli absorbovať tento zvýšený dopyt, čo sa teda potom odzrkadlilo potom aj v číslach,” vysvetľuje Roman Stoličný, regionálny manažér DACHSER pre juhovýchodnú Európu.
Investície do elektromobility
Veľkou výzvou spoločností podnikajúcich v logistike je znižovanie svojej emisnej stopy. V segmente nákladnej dopravy to je najmä postupný prechod na elektromobilitu. Slovensko v budovaní infraštruktúry nabíjacích staníc pre osobné aj nákladné vozidlá zatiaľ zaostáva, ale iniciatívu v jej rozvoji berú do svojich rúk aj súkromné spoločnosti. “V tomto smere sa zaoberáme aj vlastnými prístupmi k tejto problematike. Je len otázkou času, keď adekvátna investícia do veľkosti a rozsahu bude dávať ekonomický zmysel a budeme sa vedieť nastaviť na celosvetovú úroveň. Prvé lastovičky sú už v Čechách. To už je len krok k tomu, aby sa to implementovalo aj u nás.”
DACHSER pred krízou pravidelne investoval na Slovensku nemalé peniaze. “Pred koronou DACHSER Slovakia investoval na Slovensku sumy od 3 do 5 miliónov eur ročne. Počas korony to bolo trošku utlmené, teraz sa opäť vraciame do investičnej štruktúry, investovať budeme do digitalizácie a elektromobility, takže v najbližších dvoch-troch rokoch opäť očakávame investície vo výške 3 až 5 miliónov eur,” dodáva Stoličný.