startstop

Chcete vlastniť auto? Štátu najprv vysolíte stotisíc

Človek by si myslel, že vlastniť automobil je tou najvyššou formou slobody, no v záujme ochrany životného prostredia vlády po celom svete túto skutočnosť motoristom poriadne znepríjemňujú. Najnovšie obletela svet správa zo Singapuru, v ktorom rapídne narástli ceny povolení na vlastníctvo vozidla.

Jazdiť s autom v Singapure si nemôže dovoliť ani stredná vrstva obyvateľstva. Táto krajina totiž ešte v roku 1990 zaviedla prísne obmedzenia na počet automobilov jazdiacich po cestách. Každý, kto si chce kúpiť auto, musí najprv štátnym orgánom predložiť certifikát o oprávnení vlastniť auto (COE). Tieto certifikáty sa v súčasnosti predávajú v aukciách každé dva týždne, pričom ich celkový počet je limitovaný na 950.000 kusov. Cieľom tohto opatrenia je vyhnúť sa dopravnému kolapsu a chrániť životné prostredie. Väčšina obyvateľov Singapuru tak musí využívať verejnú hromadnú dopravu, ktorá je však na druhej strane považovaná za tú najlepšiu na svete.

Záujem o kúpu vozidla v Singapure po skončení pandémie covidu vzrástol, čo sa odzrkadlilo aj na cenách certifikátov. Tie sa zvýšili oproti roku 2020, kedy krajina zaznamenala útlm záujmu o vydanie certifikátov, trojnásobne. Najlacnejší certifikát teraz stojí v prepočte 106-tisíc dolárov, no aj ten je obmedzený na určitý segment vozidiel. Certifikát kategórie Open, ktorý oprávňuje vlastníka kúpiť si akýkoľvek druh vozidla, teraz stojí v prepočte 152-tisíc dolárov. Napríklad Toyota Camri Hybrid, ktorá je v USA aj v Singapure relatívne bežným automobilom, tak v Singapure stojí dohromady 250-tisíc dolárov, čo je 6x viac ako v USA.

Foto: startstop.sk
Je tu auto skutočne potrebné?

Čo sa týka životnej úrovne v Singapure, táto krajina sa pravidelne objavuje na vrchole rôznych rebríčkov počtu milionárov žijúcich na jednom mieste. Aj keď mimoriadne bohatých ľudí tu žije veľa, bežný obyvateľ tejto krajiny tu zarába okolo 70-tisíc dolárov ročne. Nové opatrenie tak znamená, že dovoliť si kúpiť auto bude pre mnohých obyvateľov čoraz náročnejšie. Na druhú stranu, vláda neustále inovuje verejnú hromadnú dopravu. Len v minulom roku bolo na rozšírenie a obnovu železničnej siete v krajine v nasledujúcom desaťročí vyčlenených viac ako 60 miliárd dolárov. Mimochodom, počet dostupných nových certifikátov závisí od toho, koľko starých áut je vyradených z evidencie.

Singapur je jedným z najdôležitejších obchodných centier na svete, štvrtým najväčším finančným centrom sveta a jeho prístav je najvyťaženejší a druhý najväčší na svete. Rozprestiera sa na ploche 718 kilometrov štvorcových (Bratislava má rozlohu 367 kilometrov štvorcových). V krajine žije približne 5,5 milióna ľudí, z čoho približne 2 milióny sú cudzinci. Singapur je tak jedna z najviac globalizovaných krajín na svete.

Exit mobile version