Domov SPRÁVY Doprava Vedeli ste, že automatické brzdy používajú aj električky?

Vedeli ste, že automatické brzdy používajú aj električky?

Foto: Dopravný podnik Ostrava

Detailne vyladený bezpečnostný systém v prevádzke chráni cestujúcich, vodičov aj majetok Dopravného podniku Ostrava (DPO). Unikátny antikolízny systém sa na prvých dvoch električkách testoval od jari 2021. 

Poznáme to aj zo sveta štyroch kolies, v ktorom sa systém automatického brzdenia stal už štandardom. V prípade, že systém vyhodnotí riziko havária a vodič neznižuje rýchlosť, automaticky aktivuje brzdy. V závislosti od rýchlosti dokáže tento systém buď zmierniť nárazovú rýchlosť a tým znížiť škody a riziko zranení, alebo sa havárii úplne vyhnúť. Na vozidlách MHD to funguje podobne – zabliká, zapípa a električka sama zabrzdí. Systém ochrany tu funguje v troch krokoch: najskôr vodiča na nebezpečenstvo upozorní výstražná ikona na palubnom počítači, potom aj zvukový výstražný signál a nakoniec riadiaci systém električky spustí brzdiace mechanizmy.

Zvýši bezpečnosť

Prvé dva prototypy, vrátane konštrukčných a vývojových prác, vyšli na takmer päť miliónov českých korún. Teraz sa systém nachádza vo všetkých 39 električkách značky Stadler, ktoré prevádzkuje DPO. Montáž do každého ďalšieho vozidla vyšla na viac ako pol milióna českých korún. Projekt je spolufinancovaný EÚ (85 %) v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP).

https://www.facebook.com/DPOstrava/posts/301147379314043?mibextid=eTXpx5

Tento antikolizový systém ešte v Českej republike v takom rozsahu v MHD nikto neaplikoval. Sme radi, že práve my môžeme našim cestujúcim zaistiť bezpečnejšiu električkovú prevádzku. Systém sa v praxi osvedčil. Len jedna električka má v priemere za mesiac sto záchytov prekážky v kritickej zóne,“ uvádza generálny riaditeľ a predseda predstavenstva DPO Daniel Morys a dodáva: „Počas testovania došlo naozaj k detailnému ladeniu celého systému, od uchytenia kamery a radaru na detekciu prekážok, po upgrade softvéru. Celá električková sieť sa napríklad niekoľkokrát prechádzala v rôznych denných časoch, aby citlivý systém odhalil falošné hlásenia o prekážke. Pre zaujímavosť, pracovalo sa aj s tieňmi okolo trate z rozvodných skríň a ďalších objektov. Išlo skutočne o mravčiu prácu našich technikov a dodávateľov.

električky
Foto: Dopravný podnik Ostrava
Identifikuje prekážky do vzdialenosti 80 metrov

Dodávateľom systému je spoločnosť Stadler. David Vojtasík, vedúci servisného strediska Stadler Ostrava, hovorí: „Antikolízny systém bol pre špecifické podmienky ostravského Dopravného podniku pomerne dlho vyvíjaný. Na dodávke systému sa podieľala aj naša dodávateľská firma BOSCH. Je to asistenčný systém pre vodiča, ktorý pomocou kamery a radaru dokáže identifikovať prekážku pred električkou na vzdialenosť až 80 metrov a až do maximálnej rýchlosti električky 80 km/h. Firma Stadler tiež dokončila vývoj vlastného antikolízneho systému, ktorý je používaný na našich električkách aj inde v Európe. Tam je spoločne so špeciálne upravenou infraštruktúrou použitý už aj na autonómne riadenie dopravného prostriedku.

Systém nepreberá 100 % zodpovednosť za vodiča električky, pohybuje sa v rámci svojich technických limitov. Prispieva ale k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich. DPO pripravuje inštaláciu systému aj do električiek Škoda 39T. Pôjde o systém novej generácie, ktorý ponúka vďaka technologickému vývoju ešte presnejšie videnie prekážok. Rozdiel je napríklad vo využití lidaru namiesto radaru. Antikolízne systémy DPO tiež požaduje ako štandardné vybavenie u všetkých novo získaných električiek.

V autobusovej prevádzke používa DPO asistenčné systémy, ktoré podporujú prácu vodičov, ale nezasahujú do jazdy vozidla. Asistenčný systém bol testovaný na štyroch autobusoch, kde je už trvalo v prevádzke. Pomôcť by mal predísť najmä drobnejším kolíziám. Podobne ako pri električkách sa tento systém stal štandardným vybavením, ktoré požaduje dopravca v rámci aktuálnych a pripravovaných výberových konaní na dodávky autobusov aj trolejbusov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJDopravný podnik Ostrava
Predchádzajúci článokAutosalón v Ženeve 2024 prišiel o ďalšie zvučné značky
Nasledujúci článokNový Opel Combo má modernejší vzhľad a dlhší dojazd