Inštalácia stacionárnych radarov na slovenských cestách naberie ďalšie meškanie. Podľa denníka Pravda minister vnútra Matúš Šutaj Eštok v rozhovore pre TASR povedal, že tender na automatizovaný systém porušení pravidiel cestnej premávky zruší, upraví a vyhlási nanovo.
Stacionárne radary či analytické kamery na automatizované odhaľovanie niektorých dopravných priestupkov sú témou slovenských motoristov už niekoľko rokov. Zatiaľ sa však o nich viac diskutovalo ako konalo, takže vo výsledku je stav zatiaľ taký, že na rozdiel od iných európskych krajín ich na slovenských cestách stále nemáme. Polícia medzičasom už aj zverejnila mapu 279 miest, kde by tieto radary a kamery mali byť inštalované, čo vyvolalo veľkú vlnu diskusie, pretože nie vždy sa nachádzali na nebezpečných či nehodových úsekoch. Polícia však poznamenala, že radary a kamery si vyžadujú aj určitú infraštruktúru, aby ich bolo možné nainštalovať a spustiť do prevádzky.
Verejné obstarávanie na stacionárne radary a analytické kamery vyhlásilo Ministerstvo vnútra SR v septembri. Predpokladanú hodnotu zákazky určilo na 72,7 milióna eur bez DPH. Nákup by sa financoval zo štátneho rozpočtu a z plánu obnovy. Súčasný minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) však vyhlásil, že túto súťaž zruší, upraví a opätovne vyhlási.
„Sú tam viaceré sporné body, chýba napríklad sekvenčné meranie rýchlosti, ktoré je už dnes bežné vo viacerých európskych krajinách, aj viaceré technické námietky. Celkovo ich je 500,“ povedal v rozhovore pre TASR. Znamená to teda, že vie všetky radary budú merať rýchlosť na konkrétnom bode cesty, ale ministerstvo chce osadiť na cesty aj úsekové radary.
Úsekové meranie rýchlosti na stavbe diaľničnej križovatky D1 a D4
Tento typ meranie rýchlosti zaznamená vozidlo na začiatku a konci vybraného úseku, akým sú napríklad tunely, ale i vybrané úseky diaľnic, rýchlostných ciest či ciest I. triedy. Riadiaca jednotka na základe času, ktorým vozidlo úsekom prešlo, sa vypočíta priemerná rýchlosť auta, ktorá sa porovná s maximálnou povolenou rýchlosťou v danom úseku. Ak bude vyššia, systém automaticky pošle majiteľovi vozidla pokutu poštou. Úsekové meranie rýchlosti využívajú napríklad aj v Česku či Rakúsku.
Jedným z úplne prvých úsekov, kde bude takéto meranie rýchlosti využité, bude pravdepodobne obchádzková trasa pri stavbe križovatky diaľnic D1 a D4 pri Bratislave. Túto informáciu priniesli Hospodárske noviny ešte v novembri. “Obchádzkové trasy budú čiastočne zúžené a predpokladáme tam obmedzenia rýchlosti. Na týchto vetvách bude počas výstavby z dôvodu zachovania bezpečnosti premávky úsekové meranie rýchlosti,” uviedol pre Hospodárske noviny Grzegorz Domaradzki z manažmentu poľskej stavebnej firmy Budimex.
V budúcnosti by stacionárne radary mohli osadiť aj mestá a obce, na to je však najprv potrebné zmeniť zákon o obecnej polícii.