Odborníci čoraz častejšie bijú na poplach. Väčšina slovenských cestných mostov je v zlom až havarijnom stave. Ak nechceme, aby prišlo k nejakej tragédií, alebo aby sa zatvárali a komplikovali tak život motoristom i obyvateľom zasiahnutých oblastí, je potrebné čo najrýchlejšie začať s ich rekonštrukciou. Minister dopravy Jozef Ráž ml. už avizuje v tomto smere prvé kroky.
Slovenské cestné mosty nie sú vo vyhovujúcom technickom stave a situácia sa rokmi iba zhoršuje. Tieto skutočnosti konštatovala aj správa Národného kontrolného úradu z januára 2022. Podľa nej sú dokonca ohrozené aj základné potreby obyvateľov. V zlom až havarijnom stave je až 1717 mostov. Dôvodom je úplná absencia ich pravidelnej modernizácie i nízky rozpočet vyčlenený na opravy, prehliadky mostov či ich diagnostiky. O mostnom programe sa hovorí už dlho, presadiť ho chcel aj bývalý minister dopravy Andrej Doležal, ale bez úspechu. Teraz táto ťarcha spadla na plecia ministra Ráža.
“V roku 2024 chceme dať na rekonštrukcie mostov 40 miliónov eur,” povedal Ráž na sociálnej sieti. Ktoré mosty by z týchto peňazí prešli rekonštrukciou ani koľko by ich bolo, zatiaľ nie je známe. Ešte v roku 2022 Andrej Doležal hovoril, že za 30 miliónov eur by bolo možné opraviť okolo 50 mostov. Ak by takáto suma bola zo štátneho rozpočtu vyčlenená na opravy mostov každý rok, niekedy okolo roku 2030 by sme sa mohli vrátiť do “normálneho stavu”. Mostný program však doteraz nenašiel širšiu podporu.
Využijú PPP projekt
Ráž chce opravy mostov urýchliť. “Rozhodli sme sa pripraviť PPP projekt, ktorý by pokryl rekonštrukcie asi 1800 mostov v rámci Slovenska, ktoré sú v správe Slovenskej správy ciest. Tento PPP projekt je vo vysokom štádiu prípravy. Najprv musíme urobiť verejné obstarávanie na tzv. konzultanta, ktorý pripraví samotný PPP projekt z pohľadu finančného modelu.”
O tomto PPP projekte sa na ministerstve dopravy hovorí už dlho. Súčasné vedenie ministerstva ho vyhodnotilo ako realizovateľný. Samozrejme, viac ukáže až štúdia, ale pri oprave stoviek slovenských mostov chce ísť ministerstvo dopravy cestou PPP projektu.
Pojem verejno-súkromné partnerstvá (PPP projekty) pochádza z anglického výrazu public–private partnership. PPP projektami sa rozumejú projekty, ktorých cieľom je zabezpečenie verejných služieb alebo verejnej infraštruktúry. Tradične sa projekty obstarávajú spôsobom, že štát pripraví projektovú dokumentáciu a obstará stavebnú spoločnosť, ktorá bude projekt realizovať. Pri PPP projektoch je rozdiel v tom, že sa obstaráva koncesionár, ktorý pripraví finálnu projektovú dokumentáciu, projekt postaví, zafinancuje a počas dlhého obdobia (napr. 30 rokov) projekt prevádzkuje a investuje do jeho údržby tak, aby ho odovzdal po skončení koncesie štátu v dobrom stave. Štát ho počas toho obdobia spláca. Výhodou je, že finančné prostriedky si štát vysoké výdavky dokáže rozložiť v čase, podobne ako to ľudia napríklad s hypotékami. Najznámejším PPP projektom u nás je diaľnica D4/R7 v okolí Bratislavy.