Britský magazín Autocar dnes prišiel s informáciou, že chorvátsky výrobca elektrického hyperšportu Nevera pracuje na vývoji robotického taxíka. Projekt by mal byť oficiálne predstavený na začiatku tohto roka a do prevádzky by mohol byť uvedený už v roku 2026.
Spoločnosť Rimac poznáme predovšetkým ako výrobcu športového elektromobilu s názvom Nevera. Pod hlavičkou Project 3 Mobility však plánuje expandovať na trh masovej mobility. Autocar prichádza s niekoľkými novými informáciami o tomto projekte, podľa ktorých sa zdá, že určitá podpora príde aj zo strany automobilky KIA. Nevera je vlajkovou loďou spoločnosti Rimac, no výroba tohto automobilu je prísne limitovaná. Podľa zakladateľa značky Mate Rimaca chcú projektom robotického taxíka zmeniť životy väčšiemu množstvu ľudí. Autonómny taxík by im totiž umožnil dostupnú elektrickú mestskú dopravu.
Autonómny taxík by mal byť schopný jazdiť úplne sám, pričom bude fungovať v rámci infraštruktúry, ktorú Rimac vyvíja popri samotnom vozidle. Hovoríme teda najmä o nabíjacích staniciach či parkovacích miestach. Pokiaľ ide o veľkosť autonómneho taxíku, podľa informácií Autocaru používa Rimac na testovacie účely vozidlo Renault Espace. V ohľade budúcnosti mestskej mobility je Mate Rimac vizionár. “Náš robotický taxík môže zmeniť spôsob, akým sa ľudia pohybujú po mestách. Služba môže byť prémiová, ale to nevyhnutne neznamená, že bude drahá alebo luxusná.”
Projekt s podporou európskych peňazí
Project 3 je samostatná značka v rámci portfólia Rimac Group, oddelená od rovnomenného výrobcu elektrických športiakov a Bugatti. 15. mája 2023 spoločnosť Project 3 oznámila, že Európska komisia jej schválila grant vo výške 179,5 milióna eur na projekt „Výskum, vývoj a výroba nových vozidiel mobility a podpornej infraštruktúry“, ktorý je registrovaný ako súčasť Národného plánu obnovy a odolnosti.
Proces schvaľovania projektu na všetkých úrovniach trval takmer rok a pol. “Je to pre nás veľký moment. Proces, ktorým orgány a inštitúcie Európskej únie schválili projekt, bol mimoriadne dlhý a náročný a trval viac ako dva roky od začiatku prvých diskusií o našom projekte. Sme hrdí, že sme úspešne splnil všetky kritériá a preukázali hodnotu nášho projektu chorvátskym inštitúciám a inštitúciám EÚ. Schválený grant je len časťou finančných prostriedkov potrebných na rozvoj projektu. Projekt 3 Mobility preinvestuje minimálne 350 miliónov eur z vlastných prostriedkov pred uvedením na trh. Časť týchto prostriedkov už bola získaná od súkromných investorov a časť sa vyberie v najbližších dvoch rokoch,“ povedal Marko Pejković, generálny riaditeľ spoločnosť Project 3 Mobility.
Ekosystém pozostáva z troch hlavných komponentov: autonómneho elektrického vozidla, špecializovanej infraštruktúry a kompletnej servisnej platformy. Okrem toho Project 3 Mobility vybuduje v Chorvátsku výrobný závod na výrobu autonómnych elektrických vozidiel. Vývoj projektu sa sústreďuje predovšetkým na chorvátske hlavné mesto Záhreb, ale v oblasti výskumu a vývoja má tiež zastúpenie v britskom Warwicku.
Spoločnosť podľa magazínu Autocar rokuje s 20 mestami v Európe a na Strednom východe o využívaní tejto služby po pilotnom programe, ktorý sa rozbehne v Záhrebe. V roku 2027 by malo nasledovať Nemecko a Veľká Británia.