startstop

Spoločnosť stavajúca križovatku D1/D4 ide budovať dôležitú železničnú trať

Foto: Budimex

Spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje stavbu diaľničnej križovatky D1/D4, sa bude podieľať na výstavbe trate Rail Baltica v Lotyšsku. Zmluva bola podpísaná koncom roka 2023.  

V rámci kontraktu v hodnote 3,7 miliardy eur víťazné konzorcium ERB RAIL, ktoré tvoria francúzska Eiffage Génie Civil, poľský Budimex a talianska Rizzani de Eccher, vybuduje 230-kilometrovú vysokorýchlostnú železnicu. Cieľom tejto trate je integrovať pobaltské štáty do európskej železničnej siete vytvorením spojenia medzi estónskym Tallinnom a poľskou Varšavou. Práce sa začnú v roku 2024 a sú naplánované na osem rokov.

Budimex, ktorý má vo víťaznom konzorciu 30-percentný podiel, postaví inžinierske stavby a trať pre približne 230-kilometrový úsek novej vysokorýchlostnej trate Rail Baltica v Lotyšsku. Kontrakt zahŕňa aj 175 inžinierskych stavieb a 11 prechodov pre zvieratá. 85 % tohto projektu financuje európsky fond Connecting ‎Europe Facility a 15 % Lotyšská republika. ‎„Podpis tejto zmluvy a účasť Budimexu v konzorciu, ktoré bude mať možnosť realizovať jeden z najväčších železničných projektov, EÚ je veľkým úspechom. Úspechom poľského stavebníctva je aj to, že bude generálnym dodávateľom najväčšej investície do infraštruktúry v Lotyšsku. Pôjde o vysokorýchlostnú trať, čo je najvyšší železničný štandard v Európe,“ povedal Artur Popko, predseda predstavenstva Budimex SA.

Foto: Budimex
Budimex sa presadzuje aj na zahraničnom trhu

Poľský Budimex v poslednom období výrazne zrýchlil expanziu na zahraničné trhy. Spoločnosť pôsobí mnoho rokov v Nemecku, nedávno vstúpila na slovenský a český trh. Na Slovensku Budimex aktuálne buduje dôležitú križovatku diaľnic D1 a D4. V tomto roku spoločnosť začne tiež s realizáciou prvej zákazky v Českej republike – suchej retenčnej nádrže Kutřín.

„Rok 2023 bol pre našu skupinu prelomový. Máme stabilné portfólio a projekt Rail Baltica je najhodnotnejšou zákazkou v histórii Budimexu. Toto je obrovský míľnik, na ktorom sme pracovali posledné dva roky. Bolo pre nás veľmi dôležité geograficky diverzifikovať,“ ozrejmil Artur Popko.

Foto: Budimex
Kľúčový projekt pre európsku infraštruktúru

Rail Baltica sa buduje ako súčasť transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) a je jedným z najdôležitejších projektov úplne novej železničnej infraštruktúry v Európe. Cieľom výstavby trasy spájajúcej Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Estónsko a nepriamo Fínsko je urýchliť integráciu týchto oblastí do Európskej únie a zvýšiť obchod medzi týmito krajinami, a tým umožniť vytvorenie skutočnej jednotného európskeho trhu.

Dôležitým prvkom investície je aj ekologický aspekt – vybudovaním trate sa železnica stane alternatívou k cestnej doprave, čím sa výrazne znížia emisie. Návrhová rýchlosť baltského úseku trasy spájajúcej Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pre osobné vlaky a 120 km/h pre nákladné vlaky.

Exit mobile version