Domov SPRÁVY Elektromobilita 4 elektromobily, 1 000 km cesta. Ktorý bol najrýchlejší?

4 elektromobily, 1 000 km cesta. Ktorý bol najrýchlejší?

Foto: Citroën

Ktorý elektromobil potrebuje najmenej času na prejdenie vzdialenosti 1 000 km? Organizácia UTAC na žiadosť automobilovej značky Citroën zobrala 4 elektromobily rovnakej kategórie a zistila, ktorý z nich bude v cieli ako prvý.

V teste UTAC sa teda objavili nasledovné vozidlá: Citroën ë-C4 X, MG4 Electric, Renault Mégane E-Tech a Volkswagen ID.3. Schopnosť podnikať dlhé cesty bez zbytočného stresu je jednou z hlavných prekážok prijatia elektrických modelov. V reakcii na to viedla mnohých výrobcov k tomu, aby ponúkali modely s dlhým dojazdom, ale tým pádom aj s ťažšími a drahšími batériami. Citroën sa však vybral inou cestou a rozhodol sa pre batérie primeranej veľkosti, ktoré sú kompaktné, ľahké a cenovo dostupné. Test na trase dlhej 1 000 km mal dokázať, že táto voľba sa ukazuje ako výhodná pri každodennom dochádzaní, kde je nevýhodou ťažká batéria. V spojení so schopnosťou rýchleho nabíjania výkonom až 100 kW a energeticky nenáročnou prevádzkou umožňuje bezproblémový prístup na dlhé cesty.

Foto: Citroën, Alex Rank
1 000 km za necelých 12 hodín

Na ilustráciu toho Citroën spolupracoval s UTAC, organizáciou špecializujúcou sa na oblasť automobilových testov, validácií a certifikácií. Otázka, ktorá im bola položená, bola jednoduchá: koľko času trvá prejsť 1 000 km s elektrickým vozidlom, konkrétne s ë-C4X? Na poskytnutie referenčných bodov bol UTAC poverený vykonaním testu za rovnakých podmienok s konkurenčnými vozidlami spomínanými na začiatku článku.

Citroën ë-C4 X sa v teste ukázal ako najrýchlejší. Automobilu trvalo prejsť vzdialenosť 1 000 km vrátane nabíjania 11 hodín a 57 minút. Prekonanie rovnakej vzdialenosti konkurentom trvalo o 14 až 67 minút dlhšie. Výsledky, ako ukazujú merania UTAC, sú vysvetlené nižšou spotrebou energie a optimalizovanými časmi nabíjania. Okrem spomínaných predností ponúka Citroën aplikáciu e-ROUTES, vďaka ktorej je každá dlhá cesta na elektrinu ešte pohodlnejšia. Aplikácia je priamo spojená s údajmi vozidla, jazdnými podmienkami a stavom nabíjacích staníc, takže optimalizuje trasu v reálnom čase. Táto kombinácia vysokovýkonného produktu a inteligentnej aplikácie je obzvlášť vhodná pre rýchly rozvoj nabíjacej siete. Test UTAC tak potvrdil strategické rozhodnutie Citroënu používať batérie primeranej veľkosti, ktorá súčasne znižuje náklady aj spotrebu energie.

Foto: MG
Účastníci zájazdu
Model Citroën ë-C4 X MG4 Renault Mégane VW ID.3
Batéria (kapacita) 54 kWh 64 kWh 60 kWh 58 kWh
Dojazd WLTP (zmiešaný cyklus) 420 km 435 km 450 km 425 km
Hmotnosť 1 603 kg 1 694 kg 1 670 kg 1 790 kg

Test bol uskutočnený na okruhu Mortefontaine. Automobily boli testované počas dvoch dní za rovnakých poveternostných podmienok podľa rovnakého protokolu:

  • jazda stabilizovanou rýchlosťou 120 km/h na vysokorýchlostnom okruhu Mortefontaine,
  • na začiatku testu bola batéria vozidla nabitá na 100 %,
  • jazda sa zastaví, keď batéria dosiahne úroveň nabitia 10 %,
  • vozidlo sa potom dobije na 80 %,
  • nabíjanie sa striedalo medzi 100 kW nabíjacou stanicou a 50 kW nabíjacou stanicou v súlade s kapacitou miesta,
  • tieto sekvencie sa opakovali až do dosiahnutia celkovej vzdialenosti 1000 km.
Každých 100 kilometrov vodiči zaznamenali priemernú spotrebu energie (kWh/100 km):
Vzdialenosť (km) Citroën ë-C4 X Konkurent 1 Konkurent 2 Konkurent 3
100 19,6 20,2 21,1 23,3
200 19,4 20,2 20,6 23,1
300 19,4 20,3 20,7 23,0
400 19,4 20,4 20,7 23,0
500 19,5 20,6 20,9 23,1
600 19,6 21,0 21,0 23,1
700 19,8 21,3 21,0 23,2
800 20,0 21,6 21,3 23,3
900 20,1 21,8 21,5 23,3
1 000 20,2 21,9 21,6 23,4
Foto: Volkswagen

Celkovo museli vodiči urobiť 5 zastávok na dobitie batérií, pričom sa striedali nabíjacie stanice s výkonom 50 kW a 100 kW.

Udalosť Citroën ë-C4 X Konkurent 1 Konkurent 2 Konkurent 3
Jazda (km) 243 240 237 239
1. nabíjanie (min) 48 40 35 32
Jazda (km) 185 187 180 186
2. nabíjanie (min) 30 59 50 55
Jazda (km) 173 176 173 185
3. nabíjanie (min) 47 42 35 31
Jazda (km) 169 166 169 172
4. nabíjanie (min) 30 57 52 57
Jazda (km) 167 165 167 180
5. nabíjanie (min) 48 41 36 31
Jazda 63 66 74 38
Celkový čas (hod) 11:57 13:04 12:11 12:24
Ako najefektívnejšie prejsť dlhú trasu?

Citroën tak pripomína, že namiesto neustáleho nosenia ťažkej a drahej batérie je výhodnejšie mať ľahšiu a dobre optimalizovanú batériu, ktorá sa rýchlo nabíja. Je preto efektívnejšie robiť pravidelné a kratšie zastávky, ako prekonávať dlhé vzdialenosti s oveľa dlhšími zastávkami. Vysvetľuje to krivka nabíjania, ktorá klesá so zvyšujúcou sa úrovňou batérie. Nabíjanie je rýchlejšie na začiatku ako na konci nabíjania. Napríklad nabitie batérie z 80 % na 100 % trvá dlhšie ako z 0 % na 80 %. Používatelia ušetria nielen čas strávený na nabíjačke, ale aj peniaze, pretože náklady na nabíjanie na nabíjacej stanici môžu byť počítané aj v minútach.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.6 / 5. Počet hodnotení 16

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Citroën
Predchádzajúci článokJediné šesťdverové osobné auto končí. Po 17 rokoch
Nasledujúci článokJazdený elektrický Golf, kúpiť či nekúpiť?