Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou. Lancia po dlhých trinástich rokoch konečne predstavila nové vozidlo.
Kedysi ikona automobilového priemyslu a sveta rally, dnes len vyblednutý tieň svojej zašlej slávy. Hovoríme o značke Lancia, ktorá však už dávno nie je, čím bývala. Legendárne modely ako Fulvia, Stratos, 037 či Delta Integrale vystriedali nezáživné vozidlá, až v portfóliu napokon ostalo len jedno, Lancia Ypsilon.
Predaje boli mizivé, značka sa stiahla prakticky len na domáci trh a všetko nasvedčovalo tomu, že talianska ikona navždy skončí. Koncern Stellantis, pod ktorý automobilka patrí, sa však zaviazal, že chce udržať nažive všetkých 14 svojich značiek. Lancia tak dostala šancu na reinkarnáciu, ktorá zdá sa, začína v roku 2024.
Po trinástich rokoch
Na svet totiž prichádza úplne nová Lancia Ypsilon, ktorá je nielen prvým novým autom značky za posledných 13 rokov, ale zároveň aj jej prvým elektromobilom. Nasledovať by však mali aj benzínové verzie s mild-hybridným systémom. Novinka je postavená na platforme CMP/eCMP, ktorú zdieľa napríklad s Peugeotom 208 alebo Opelom Corsa. Dizajnovo sa však od nich kompletne odlišuje. Nový Ypsilon totiž dostal veľmi moderný dizajn a viaceré prvky využil z konceptu Pu+Ra HPE, ktorý značka predstavila minulý rok.
Zadné svetlá pripomínajú a odkazujú na legendárny Stratos, pričom pozornému oku neunikne ani zaintegrované písmeno „Y“ ako v zadných, tak aj predných svetlách. Z oboch koncov auta zmizlo logo značky, ktoré nahradil veľký nápis „Lancia“. Samotné logo sa po novom nachádza na C-stĺpikoch pri netradične umiestnenej kľučke zadných dverí. Moderný dizajn je doplnený viacerými čiernymi prvkami, ktoré zvýrazňujú niektoré kontúry vozidla. Treba však dodať, že ide o limitovanú edíciu vyvinutú v spolupráci s firmou Cassina. Nižšie verzie preto pravdepodobne nebudú vyzerať takto honosne.
Interiér sa tiež výrazne líši od svojho koncernového príbuzného. Keďže žijeme v dobe displejov, ani tu nechýba dvojica obrazoviek. Našťastie, v interiéri stále nájdeme aj rad fyzických tlačidiel na rýchly prístup k niektorým ovládacím prvkom klimatizácie. Duálne displeje merajú 10,25 palca a Lancia pridala aj bezdrôtovú nabíjaciu podložku, tri porty USB-C a integráciu smartfónu s Android Auto a Apple CarPlay. Nový Ypsilon má aj na mieru šitý zvukový systém, ambientné osvetlenie a špeciálny filter pre klimatizáciu, ktorý ju zbavuje až 99 percent škodlivých častíc.
Elektrický pohon, no prídu aj benzínové verzie
Čo sa týka pohonnej jednotky, tak nová Lancia dostala elektromotor uložený vpredu, ktorý ponúka 115 kW (156 k) a 260 Nm krútiaceho momentu. Novinka využíva rovnaký 51-kWh akumulátor ako Peugeot e-208, ktorý podľa WLTP cyklu dodá šťavu na 403 km. Z 20 na 80 % sa pritom podľa automobilky nabije za 24 minút. O motoroch pre benzínové verzie zatiaľ podrobnosti nepoznáme.
Zatiaľ čo starý model Ypsilon sa predával len v Taliansku, jeho nástupca bude k dispozícii u viac ako 70 predajcov v celej Európe. Belgicko a Holandsko začnú s predajom v polovici tohto roka, nasledovať budú Francúzsko a Španielsko, no a potom Nemecko v roku 2025.