startstop

Majitelia EV sú nespokojní s nabíjaním, chcú sa vrátiť k ICE

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Výrobcovia automobilov naďalej masívne investujú do vývoja a rastu elektrických vozidiel (EV), aj keď súčasná miera prijímania elektrických vozidiel zostáva nízka. Podľa amerického prieskumu JD Power len 26 % spotrebiteľov v USA veľmi pravdepodobne zváži kúpu EV v nasledujúcich dvanástich mesiacoch, zatiaľ čo viac ako 20 % sa vyjadrilo, že je veľmi nepravdepodobné, že by uvažovali o kúpe EV.

Súčasní majitelia elektromobilov budú hrať kľúčovú úlohu pri ďalšom rozširovaní elektrifikácie. Títo prví používatelia preukázali vysokú úroveň spokojnosti so svojimi elektromobilmi, a to aj napriek v niektorých prípadoch pochybnej kvalite produktov. Široké uplatnenie elektrických vozidiel na trhu si však bude vyžadovať viac než len atraktívne vozidlá. Pre výrobcov automobilov a dodávateľov je rovnako dôležité pochopiť kľúčové zložky spokojnosti a frustrácie medzi súčasnými vlastníkmi EV a identifikovať príležitosti na zlepšenie zážitku z vlastníctva.

Štúdia vlastníctva elektrických vozidiel JD Power US Electric Vehicle Experience nastavila štandard pre porovnávanie spokojnosti vlastníkov EV s kritickými atribútmi, ktoré ovplyvňujú vlastníctvo elektromobilu. Od nákladov na vlastníctvo, vzniknutých problémov, dojazdu a jednoduchosti nabíjania až po užitočnosť aplikácií pre elektromobily, táto štúdia poskytuje komplexné hodnotenie skúseností spotrebiteľov s ich elektrickými vozidlami na batérie a plug-in hybridnými vozidlami. Tieto skúsenosti výrazne ovplyvnia pravdepodobnosť, že si majitelia kúpia ďalší elektromobil a odporučia elektromobil ostatným.

Foto: MINI
Najspokojnejší sú majitelia BMW i4

Prieskum sa uskutočnil v období júl – december 2023. Bolo do neho zapojených 4650 respondentov jazdiacich na EV a PHEV modelových rokov 2023 a 2024. Podľa štúdie sa kvalita a náklady na vlastníctvo ukázali ako hlavné faktory ovplyvňujúce spokojnosť. Štúdia tiež odhalila, že dostupnosť verejnej nabíjačky nielenže zostáva najmenej uspokojivým aspektom vlastníctva EV, ale aj to, že skúsenosti používateľov sa medzičasom výrazne zhoršili.

Medzi prémiovými elektromobilmi najvyššie hodnotenie dosiahlo BMW i4, zatiaľ čo MINI Cooper Electric je najvyššie hodnoteným EV pre masový trh už druhý rok po sebe. Oba modely sú najvyššie vo svojom segmente z hľadiska výkonu v kvalite vozidla a faktore spoľahlivosti. Každý model má o viac ako 60 bodov (na 1 000-bodovej stupnici) vyššie skóre ako ich príslušný najbližší segmentový konkurent pre daný faktor. „Mnoho elektromobilov sa dostáva do povedomia zákazníkov a rezonuje u nakupujúcich, no zároveň by pokles spokojnosti s dostupnosťou verejného nabíjania mal slúžiť ako varovanie, pretože obava z prístupu k verejnému nabíjaniu je kľúčovým dôvodom, prečo mnohí kupujúci v súčasnosti odmietajú EV. Na dosiahnutie ich plného potenciálu je potrebné túto otázku vyriešiť,“ povedal Brent Gruber, výkonný riaditeľ oddelenia elektrických vozidiel v JD Power.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Nespokojnosť s nabíjaním na verejných nabíjačkách

Štúdia zistila, že verejné nabíjanie je aj naďalej hlavným zdrojom frustrácie vlastníkov EV. Okrem toho vlastníci mimo Tesly naznačujú, že situácia sa zhoršuje. Medzi majiteľmi EV je spokojnosť s dostupnosťou verejnej nabíjačky o 32 bodov nižšia ako pred rokom. Štúdia tiež ukázala, že majitelia tzv. mainstreamových elektromobilov majú so svojím vozidlom menej problémov ako majitelia prémiových EV. „Kvalita a spoľahlivosť sú najdôležitejšími hnacími silami pozitívneho zážitku z vlastníctva EV,“ komentuje Gruber. “Keďže sa počet elektrických vozidiel rozširuje, minimalizácia problémov bude kľúčom k naplneniu očakávaní spotrebiteľov.

Rozdiely sú aj v spokojnosti “nováčikov” vo svete elektromobilov a majitelia, ktorí vlastnia EV už dlhšie. Noví majitelia EV sú menej spokojní ako tí, ktorí už EV vlastnia niekoľko rokov. Tento rok je rozdiel v spokojnosti medzi oboma skupinami 28 bodov, kým pred rokom bol rozdiel iba 14 bodov. Celková spokojnosť medzi novými vlastníkmi EV klesla od roku 2023 o 16 bodov. Dojazd a dostupnosť verejného nabíjania sú dva faktory, v ktorých je rozdiel medzi predchádzajúcimi vlastníkmi EV a novými vlastníkmi najväčší.

Väčšina vlastníkov elektromobilov síce tvrdí, že budú opäť uvažovať o EV, ale noví majitelia EV sú v tomto ohľade menej konzistentní. Tí totiž hovoria, že sú otvorení zvažovať v budúcnosti aj iné vozidlo ako EV. Takmer polovica (48 %) uviedla, že bude uvažovať skôr o plug-in hybridnom vozidle a 39 % z nich je ochotná zvážiť vozidlá s hybridným alebo spaľovacím motorom (ICE). Medzitým 38 % “starších” majiteľov BEV uviedlo, že sú ochotní zvážiť PHEV a iba 19 % by sa pri ďalšom nákupe vrátilo k hybridnému alebo spaľovaciemu autu.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
PHEV nemusia predstavovať dobrú alternatívu k EV

Často sa uvádza, že plug-in hybridné vozidlá by mohli vyriešiť mnohé z problémov, ktoré trápia EV, ako sú obmedzenia dojazdu a nedostatočná dostupnosť verejného nabíjania. Tohtoročná štúdia však zistila, že majitelia PHEV sú celkovo oveľa menej spokojní so svojím vozidlom ako majitelia elektromobilov. Celková spokojnosť s PHEV je 629, zatiaľ čo mainstreamové EV (718) a prémiové EV (750) dosahujú oveľa vyššie skóre. „Plug-in hybridy nemusia byť jednoduchým riešením na vyriešenie prvých problémov s plne batériovými elektrickými vozidlami,“ povedal Gruber. „Očakávané nižšie prevádzkové náklady sú hlavným dôvodom nákupu elektromobilov, ale spokojnosť s nákladmi na vlastníctvo je oveľa nižšia v prípade plug-in hybridov. Plug-in hybridy si zachovávajú náklady na údržbu tradičného hnacieho ústrojenstva, ale bez výhody predĺženého dojazdu na elektrický pohon, ktorý sa vyskytuje v plne batériových elektrických vozidlách.”

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

BMW i4 je celkovo najvyššie v segmente prémiových EV so skóre 800. Rivian R1T (789) je na druhom mieste a Rivian R1S (778) na treťom. MINI Cooper Electric je už druhý rok po sebe najvyššie v segmente cenovo prístupných elektromobilov so skóre 770. Ford Mustang Mach-E (764) je na druhom mieste a Hyundai IONIQ 6 (759) na treťom. Spokojnosť medzi majiteľmi prémiových elektromobilov je v priemere 750, zatiaľ čo spokojnosť medzi majiteľmi mainstreamových EV je v priemere 718.

Štúdia vlastníctva elektrických vozidiel v USA prebieha už štvrtý rok. Štúdia z roku 2024 zahŕňa tieto faktory: presnosť uvedeného dojazdu, dostupnosť verejných nabíjacích staníc, náklady na vlastníctvo, pôžitok z jazdy, jednoduchosť nabíjania doma, interiérový a exteriérový štýl, bezpečnostné a technologické prvky, servisné skúsenosti, kvalita a spoľahlivosť vozidla.

Exit mobile version