startstop

E-mobilita ako čierna diera na peniaze? Investori počítajú straty v miliardách

Foto: Lucid

Čoraz masívnejšia adopcia elektromobilov otvorila brány do sveta automobilového priemyslu aj novým hráčom. Jednoduchšia konštrukcia elektromobilov umožňuje skrátenie vývoja, ale ako sa ukazuje, tempo rastu predaja elektrických vozidiel zatiaľ nie je také vysoké, aby nováčikovia mohli konkurovať tradičným automobilovým značkám a koncernom, ktorých cashflow sa stále môže spoliehať aj na predaj spaľovacích automobilov.

Len minulý týždeň sme vás informovali o zlých hospodárskych výsledkoch značky Fisker. Rok 2023 ukončila so stratou 463 miliónov dolárov a pokiaľ sa jej nepodarí uzatvoriť partnerstvo so silným investorom, tento rok môže byť jej posledným. Fisker však údajne rokuje s Nissanom, ktorý má záujem výmenou za investíciu vo výške 400 miliónov dolárov sa dostať k platforme modelu Alaska, ktorý Fisker aktuálne vyvíja.

Nissan totiž do budúcna bude potrebovať elektrifikovať aj svoje veľké SUV a pick-upy. Problémom Fiskeru je aj nedostatočný objem výroby, nízky podiel dodaných vozidiel a nízka kvalita. Kritika na model Ocean sa totiž valí na Fisker zo všetkých strán. Automobilke sa nepodarilo zúročiť hype, ktorý nastal v roku 2020 po vstupe na burzu. Hodnota akcií spoločnosti sa vyšplhala na vyše 28 dolárov. Trhová kapitalizácia spoločnosti tak presahovala 15 miliárd dolárov, čo bolo napríklad viac ako v prípade značky Renault. Po zverejnení aktuálnych hospodárskych výsledkov sa však akcie spoločnosti prepadli pod hranicu 0,50 dolárov.

Foto: Lucid
Problémy Lucid Motors

Príliš ružovo to nevyzerá ani v prípade značky Lucid. Americký výrobca luxusných elektromobilov sa doteraz mohol spoliehať na obrovský balík peňazí od štátneho fondu Saudskej Arábie, ktorá od roku 2021 investovala do spoločnosti v záujme diverzifikovať svoje portfólio, ktoré je do značnej miery závislé od ropy. Financial Times však teraz uvádza, že Saudom došla trpezlivosť a Lucid musí znížiť prevádzkové náklady aj celkové výdavky. Saudskoarabský investor vložil do spoločnosti Lucid Motors približne 5,4 miliardy dolárov. Podľa správ dosahujú kvartálne výdavky Lucidu 1 miliardu dolárov, takže aj táto spoločnosť musí prejsť optimalizáciou výdavkov a príjmov, aby mohla vyrábať elektromobily aj po roku 2024.

Foto: Lucid

Investorov nepotešili ani predaje za rok 2023 (6001 dodaných vozidiel), po oznámení ktorých klesli akcie spoločnosti o 17 %. Od roku 2021 klesla hodnota akcií už o viac ako 75 %. Predchádzajúci rok skončil Lucid so stratou 2,3 miliardy dolárov, čo sa čiastočne pripisuje účtovnému odpisovaniu výrobného závodu v Arizone. Výrobná kapacita tohto závodu je 90-tisíc elektromobilov ročne, avšak plán na rok 2024 hovorí len o výrobe 9-tisíc áut. Lucid už skôr komunikoval plány na výrobu menšieho a cenovo dostupnejšieho elektromobilu v novom závode v Saudskej Arábii, ktorý sa aktuálne stavia.

Je tak celkom zreteľné, že investície do e-mobility sú dlhodobého charakteru. Pokiaľ sa navyše rozhodnete investovať do automobilového start-upu, môžete dobre zarobiť, ale počítať musíte s vysokým rizikom. Krásny dizajn, úchvatné technické parametre či vyspelé technológie batérií ešte automaticky neznamenajú, že projekt bude úspešný. Nové značky musia navyše budovať celkom novú predajnú a servisnú sieť, čo si vyžaduje obrovské investície.

Exit mobile version