Domov SPRÁVY Elektromobilita Nissan naštval Britov, rozhodnutie sa dotkne aj Slovákov

Nissan naštval Britov, rozhodnutie sa dotkne aj Slovákov

Foto: Nissan

Ľudia vo Veľkej Británii Nissanu vyčítajú, že prvých pionierov elektromobility nechal v štichu. Zisťovali sme, či sa bude niečo meniť aj v prípade slovenských zákazníkov.

Nissan majiteľom vozidiel Leaf a e-NV200 rozposlal informáciu, ktorá ich upozorňuje na deaktiváciu určitých diaľkových funkcií z dôvodu vypnutia 2G siete. Téme sa venoval britský spravodajský portál BBC, ktorý oslovil súčasných majiteľov týchto vozidiel. Nadšení neboli.

O čo ide?

Elektromobily Nissan Leaf a e-NV200 sú jedny z prvých elektrických áut na trhu a majitelia, ktorí sa rozhodli si ich kúpiť, sú označovaní za priekopníkov elektromobility, pretože sa rozhodli dôverovať novej technológií, s ktorou motoristi dovtedy nemali veľa skúseností. Na rozdiel od spaľovacích automobilov však tieto elektromobily disponovali niekoľkými komfortnými funkciami špecifickými pre elektrické vozidlá ako napríklad zapínaním či vypínaním kúrenia alebo nabíjania na diaľku prostredníctvom mobilnej aplikácie. V praxi to vyzeralo tak, že počas chladného počasia majiteľ auta mohol ráno po prebudení ešte z pohodlia postele vyslať do svojho Nissanu signál na zapnutie kúrenia, aby mohol nastúpiť rovno do vyhriateho auta. To isté platilo aj v prípade horúcich letných dní, podobne tak bolo možné na diaľku cez mobilnú aplikáciu ovládať nabíjanie na wallboxe.

Foto: Nissan

Práve tieto okolnosti boli pre niektorých majiteľov vozidiel dôležitým argumentom, keď si vozidlo vyberali z prvej či druhej ruky. Aplikácia NissanConnect EV, ktorá je momentálne prepojená s vozidlami Nissan Leaf a e-NV200 vyrobenými do roku 2016, však bude od 1. apríla 2024 vypnutá v rámci príprav na ukončenie technológie 2G. Podobnú správu dostali Briti jazdiaci na uvedených elektromobiloch značky Nissan v predchádzajúcich dňoch, resp. týždňoch. Niektorí majitelia preto kritizujú aj neskoré varovanie pred týmto krokom.

Týka sa to aj elektromobilov jazdiacich po slovenských cestách

Zisťovali sme, či sa uvedená situácia týka špecificky iba britského trhu, alebo toto rozhodnutie postihne aj vozidlá jazdiace po Slovensku. Spoločnosť Grand Automotive Central Europe Kft., organizačná zložka Slovensko, teda oficiálny importér vozidiel značky Nissan na slovenský trh, nám zaslal nasledovné stanovisko: “Dovoľujeme si Vás informovať, že aplikácia NissanConnect EV bude od 1. apríla 2024 nedostupná, pretože technológia 2G, ktorá ju podporuje, bude od tohto dátumu vypnutá. Týka sa to modelov LEAF a eNV200 založených na systéme Carwings vyrábaných do roku 2016. Vypnutie aplikácie NissanConnect EV súvisí s rozhodnutím operátorov mobilných sietí zastaviť aplikáciu, čo má vplyv na všetkých výrobcov automobilov používajúcich rovnakú technológiu 2G. V dôsledku toho už nebude možné využívať služby NissanConnect na diaľku prostredníctvom aplikácie NissanConnect EV. Časovač klimatizácie a časovač nabíjania však budú stále dostupné prostredníctvom navigačného systému automobilu.

Foto: Nissan

Z uvedeného vyplýva, že vyššie uvedené funkcie na vozidle budú dostupné, ale už sa nebudú dať aktivovať prostredníctvom mobilnej aplikácie. Navyše, nejde len o prípad vozidiel značky Nissan, ale všetkých automobilov všetkých značiek, ktoré používajú podobné aplikácie založené ešte na technológií 2G. Počet automobilov, ktoré tak budú obmedzovať mobilné služby na diaľku, tak bude pravdepodobne pribúdať. To však určite nepoteší súčasných majiteľov týchto elektromobilov, pretože cena ich vozidiel týmto spôsobom určite klesne. Domnievame sa, že to nebude mať ani pozitívny efekt ani na podporu vytvárania masovejšieho sekundárneho trhu s jazdenými elektromobilmi, ktoré síce dokážu ponúknuť e-mobilitu širšiemu spektru zákazníkov za podstatne nižšiu sumu, avšak bez dôležitých funkcií, ktoré boli súčasťou výbavy automobilu v čase jeho zakúpenia.

Cena jazdených modelov Nissan Leaf vyrobených do roku 2016 sa aktuálne pohybuje v rozsahu 8 až 10-tisíc eur, ich počet sa však na Slovensku ráta v jednotkách kusov. V Európe však pôjde o podstatne viac vozidiel, veď Leaf bol napríklad v roku 2013 najpredávanejším elektromobilov na európskom trhu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTrieda A ostáva v ponuke, Mercedes mení stratégiu kvôli EV
Nasledujúci článokPrvý skutočný elektrický hothatch dorazil na Slovensko