Nemecký štátny rozpočet môže prísť až o 50 miliárd eur. Môžu za to elektromobily. Vyriešiť tento problém bude poriadne bolieť.
Elektromobily podporujú politici u nás, ale aj po celom svete. Na cestách ich pribúda stále viac a prinášajú so sebou problémy, s ktorými pravdepodobne nikto nerátal. Nemecko pripravia do roku 2030 až o 50 miliárd eur.
Tri scenáre
Renomovaná auditorská spoločnosť EY predpovedala vývoj príjmov do nemeckého štátneho rozpočtu. Tri detailne spracované scenáre robia nemeckým občanom vrásky na čele. Bohužiaľ, riešenie tohto problému sa nebude páčiť nikomu. Tak ako Nemecko, čaká to aj ostatné krajiny, v ktorých vzrastá dopyt po elektromobiloch. Stále rozširujúca sa elektromobilita spôsobuje obrovský pokles príjmov zo spotrebnej dane z pohonných hmôt. Tým tak nielen nemecký, ale aj štátne rozpočty ostatných krajín prichádzajú o značné množstvo príjmov.
Druhá strana mince
Stúpajúci počet elektromobilov na nemeckých cestách je dobrá vizitka pre politikov v ceste za uhlíkovo neutrálnym Nemeckom. Politikom však nastavila zrkadlo spoločnosť EY. Podľa prvého scenára sa bude elektromobilita v Nemecku rozvíjať pomalšie. Táto verzia počíta s 11,9 milióna čisto elektrických áut a 1,5 milióna plug-in hybridných vozidiel. Druhá verzia očakáva čisto elektrické autá v počte 13,2 milióna a 1,6 milióna plug-in hybridov. Najoptimistickejší scenár očakáva elektromobily v počte až 14,5 milióna a 1,8 milióna plug-in hybridov. Vo výsledku tak štátny rozpočet príde o 51,1 miliardy eur len na spotrebnej dani z nafty a benzínu. Okrem toho vypadne z rozpočtu aj 11,8 miliardy eur kvôli daňovému zvýhodneniu elektrických služobných áut.
Existuje riešenie?
Samozrejme, ale páčiť sa nebude asi nikomu. Jedným riešením je zavedenie spotrebnej dane na elektrinu, lenže pokiaľ budú ľudia nabíjať svoje autá doma, musí zdražieť aj elektrina pre domácnosť, a to nikto nechce. Ďalej môžu zrušiť daňové zvýhodnenie pre elektrické služobné autá. Toto však problém nerieši, ale len mierne redukuje negatívny dopad na štátny rozpočet. Navyše by to spôsobilo pokles záujmu o elektromobilitu. Poslednou možnosťou je zvýšenie spotrebnej dane na fosílne palivá. Tu si však politici uvedomujú, že prakticky obmedzili mobilitu občanov predovšetkým zo slabších sociálnych vrstiev. Existuje aj iné riešenie?
Odlišné prognózy
Zaujímavé je, že odhady rôznych expertov sa pomerne markantne rozchádzajú. Zatiaľ čo EY aj v prípade najpesimistickejšieho scenáru predpokladá 11,9 milióna elektromobilov, odborníci odhadujú, že počet elektromobilov bude v Nemecku v roku 2030 niekde na úrovni medzi 7 až 8 miliónov. Vzhľadom na to, že aktuálne je v krajine na začiatku roku 2024 v prevádzke 1,4 milióna elektromobilov, celková strata v štátnom rozpočte môže byť podstatne nižšia.