Domov SPRÁVY Elektromobilita Na spaľovák už nepomyslíte. Vygumujú ich poslednú výhodu vďaka batérii s masívnym dojazdom

Na spaľovák už nepomyslíte. Vygumujú ich poslednú výhodu vďaka batérii s masívnym dojazdom

Foto: Bloomberg

Na výstave Auto China 2024 predstavila spoločnosť CATL, celosvetovo najväčší výrobca batérií do elektromobilov na svete, inovatívnu batériu, ktorá môže zmazať poslednú výhodu spaľovacích automobilov.

Shenxing PLUS je prvá LFP (lítium-železito-fosfátová) batéria na svete, ktorá dosahuje dojazd nad 1 000 kilometrov v kombinácii so superrýchlym nabíjaním 4C. To znamená, že sa dokáže nabíjať rýchlosťou štvornásobne väčšou ako je jej kapacita v priebehu jednej hodiny. Ak by mala batéria kapacitu 100 kWh, maximálny nabíjací výkon by bol 400 kW.

Spoločnosť CATL už v auguste 2023 predstavila batériu Shenxing, ktorú aktuálne používajú 4 elektromobily, no do konca tohto roka má počet modelov využívajúcich túto batériu vzrásť na viac než 50 modelov. Batéria Shenxing PLUS tak umožní prechod na elektrický pohon aj zákazníkom, ktorí pravidelne jazdia dlhé trasy a ktorí práve z tohto dôvodu uprednostňovali najmä spaľovacie vozidlá. Takisto to môže znamenať ďalší rozvoj elektromobily v regiónoch, kde je nabíjacia infraštruktúra menej hustá, resp. vzdialenosti medzi jednotlivými mestami sú dlhšie, ako napríklad v Číne, Severnej Amerike alebo v Austrálii.

Prelomová hustota

Dojazd 1 000 km čisto na elektrický pohon pochádza z neustále nových technologických objavov. Katóda Shenxing PLUS je vyrobená technológiou granulárnej gradácie, ktorá umiestňuje každú nanometrovú časticu do optimálnej polohy, aby sa dosiahla ultra vysoká kompaktná hustota. Patentovaný 3D materiál v tvare včelieho plástu je pridaný k anóde, čím sa zvyšuje hustota energie a zároveň sa účinne riadi objemová expanzia počas nabíjacích a vybíjacích cyklov. Jednodielne puzdro, ktoré je v tomto odvetví prvé, optimalizuje využitie vnútorného priestoru a umožňuje článkom Shenxing PLUS dosiahnuť bezprecedentnú úroveň hustoty energie.

CATL Shenxing PLUS batéria
Foto: CATL

Na systémovej úrovni má batéria Shenxing PLUS topologickú štruktúru optimalizovanú na bezmodulovej technológii CTP 3.0, ktorá zvyšuje efektivitu balenia o 7 %. Vďaka objavom v materiáloch a štruktúre hustota energie batériového systému Shenxing po prvýkrát prekračuje hranicu 200 Wh/kg a dosahuje 205 Wh/kg, vďaka čomu sa dojazdy nad 1 000 kilometrov stanú už čoskoro realitou.

Dojazd 600 km už za 10 minút nabíjania

Okrem toho, že batéria Shenxing PLUS ponúka dlhý dojazd, sa tiež rýchlo nabíja. Dokáže poskytnúť dojazd 600 km len za 10 minút nabíjania, čím ďaleko prevyšuje bežné batérie dostupné na trhu. Ak to prepočítame, tak táto batéria sa dokáže nabíjať rýchlosťou 1 km za sekundu. Aby bola dosiahnutá takáto vysoká rýchlosť nabíjania, batéria Shenxing PLUS používa nové technológie vrátane rýchleho lítium-iónového vodivého povlaku a nového nanometrového zapuzdrenia, vďaka čomu je prenos energie medzi katódovými a anódovými materiálmi hladší a efektívnejší. Spoločnosť CATL tiež rozšírila kapacitu svoriek v systéme batérie, aby rýchlo odvádzala teplo pri vysokovýkonnom nabíjaní. Pokiaľ ide o základné algoritmy BMS, novo vyvinutý model polarizácie AI dokáže predpovedať a riadiť nabíjací prúd v reálnom čase, čo umožňuje rýchlejšie a inteligentnejšie dopĺňanie energie.

Okrem toho spoločnosť CATL iniciovala aj výstavbu siete superrýchleho nabíjania Shenxing s cieľom vybudovať najväčšiu platformu služieb superrýchleho nabíjania v Číne.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Výhody LFP batérií

LFP batérie majú v porovnaní s batériami iného chemického zloženia vyššiu odolnosť voči prehriatiu, čo znižuje riziko požiaru. Zároveň majú väčšiu počiatočnú cyklickú stabilitu a menšiu degradáciu. V priebehu času teda ich kapacita nedegraduje tak rýchlo a umožňujú vyšší počet nabíjacích cyklov. LFP batérie sú takisto schopné pracovať pri vyšších teplotách bez toho, aby to nejakým spôsobom ovplyvnilo ich výkon alebo životnosť. To z nich robí ideálny produkt na zakomponovanie do športových vozidiel či vozidiel jazdiacich v extrémnych podmienkach. A napokon náklady na ich výrobu sú nižšie. Spomeňme asi najznámejší príklad – po výmene lítium-iónových batérií za LFP batérie klesla cena Fordu Mustang Mach-E o vyše 10-tisíc eur. Obsahujú tiež menej vzácnych kovov ako kobalt, čo znižuje environmentálnu záťaž na ich výrobu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 125

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJCATL
Predchádzajúci článokNová funkcia varuje pred blížiacim sa vlakom. Funguje aj na Slovensku
Nasledujúci článokMnožstvo motoristov bude chodiť MHD, vodičáky chcú brať rad radom