startstop

Podrobne o plánoch Hondy: Budúcnosť EV vydláždia hybridy

Foto: Honda

Predstavitelia značky Honda na dnešnej konferencii prezentovali budúce plány vývoja a výroby elektrických automobilov. 

Honda je stále presvedčená, že elektrické vozidlá sú najefektívnejším riešením v oblasti malých produktov mobility ako sú motocykle a automobily. Cieľ spoločnosti ostáva nezmenený. V oblasti elektrifikácie majú plány, aby elektromobily a vozidlá s vodíkovým pohonom predstavovali 100 % jej celosvetového predaja vozidiel do roku 2040. Z dlhodobého hľadiska si japonská automobilka potrebuje vybudovať silné obchodné základy a ešte silnejšiu značku elektromobilov.

Štrukturálna reforma operácií obstarávania a výroby

Vytvorením reťazca elektrických vozidiel s hlavným zameraním na batérie od roku 2030 spoločnosť zníži náklady na výrobu batérií, ktoré sa majú obstarať v Severnej Amerike, o viac ako 20 % v porovnaní s nákladmi na tie súčasné. Automobilka vytvorí konkurencieschopnú obchodnú štruktúru s cieľom znížiť celkové výrobné náklady približne o 35 %. Japonci už majú plán na zabezpečenie dostatku batérií pre plánovanú výrobu približne 2 miliónov elektromobilov ročne.

O stratégii na nasledujúce roky informoval riaditeľ, prezident a zástupca výkonného riaditeľa spoločnosti Honda Motor Co. Toshihiro Mibe. Foto: Honda
Stratégia zostavy elektromobilov

Vlajkovou loďou radu elektrických vozidiel bude tzv. Honda 0 Series, čo je vízia predstavená začiatkom tohto roka. Do roku 2030 bude celosvetovo predstavených celkovo sedem modelov, od kompaktných až po veľké SUV. Ako súčasť elektrifikácie Honda predstaví aj malé mobilné presúvadlo, ktoré bude napájané štyrmi Mobile Power Pack e, čim sa rozšíri využitie tejto pokrokovej powerbanky.

Prostredie okolo elektrifikácie automobilov prechádza dramatickými zmenami a v niektorých regiónoch bolo zaznamenané spomalenie rastu trhu s elektrickými vozidlami. Honda však nezmenila svoje presvedčenie, že elektromobily sú najefektívnejším riešením v oblasti automobilov a motocyklov do budúcnosti. Pri pohľade na tento trend z dlhodobej perspektívy je Honda presvedčená, že transformácia dopravy z fosílnych palív na batériovú bude pokračovať. Bez toho, aby sa Honda príliš zaoberala súčasnými zmenami v situácii, musí hľadieť dopredu na obdobie popularizácie elektrických vozidiel, ktoré odhaduje, že sa tak začne v druhej polovici tohto desaťročia.

Jeden z konceptov budúcich sériovo vyrábaných elektromobilov radu 0 Series. Foto: Honda
3 kľúčové iniciatívy

Od roku 2030 plánuje Honda, aby EV a FCEV predstavovali 40 % jej celosvetového predaja automobilov a plánuje vyrobiť viac ako 2 milióny elektromobilov ročne. V snahe o túto budúcnosť bude Honda neustále presadzovať nasledujúce tri iniciatívy, pričom bude robiť investičné rozhodnutia v správnom čase:

Honda 0 Series, ktorá bude hrať kľúčovú úlohu v stratégii elektromobilov značky Honda, bude predstavovať úplne novú sériou elektromobilov, ktorú Honda vytvorí, ako už názov indikuje, od „nuly“ s novým prístupom k vývoju elektromobilov – tenký, ľahký a múdry. V januári tohto roka boli na výstave spotrebnej elektroniky CES odhalené dva koncepčné modely s názvom Saloon a Space-Hub. Pokiaľ ide o sedan, ten sa stane vlajkovou loďou série, a Honda plánuje uvedenie modelu veľmi podobného tomuto koncepčnému modelu na trh v roku 2026.

Jeden z konceptov elektromobilov radu 0 Series. Foto: Honda
Hodnota s priestorom

Honda sa bude snažiť ponúknuť zákazníkom hodnotu s „priestorom“, ktorý vyniká jazdným výkonom, ale aj komfortom, stelesňujúcim dlho oceňovaný koncept spoločnosti Honda M/M (Man Maximum, Machine Minimum) v ére elektromobilov. S prijatím novej špecializovanej platformy pre stredne veľké až veľké elektromobily a ďalšej pokročilej pohonnej jednotky sa vytvorí balík s bezprecedentným štýlom nízkeho vozidla s krátkymi prevismi.

Vďaka prijatiu novo vyvinutej kompaktnej e-nápravy a špičkovej ultratenkej batérie sa priestor na motor a podlaha zmenšia. Štýl vozidla s nízkou výškou s priestranným a pohodlným vnútorným priestorom budú navyše dosiahnuté použitím technológií, ktoré Honda nazhromaždila počas dlhej histórie výroby automobilov. To zahŕňa optimalizáciu rozloženia dielov, zníženie počtu dielov, ako aj osvojenie si originálnej technológie kontroly kolízií a osvojenie si rámov karosérie, ktoré kombinujú vynikajúci dizajn a výkon. Okrem toho bude kabína navrhnutá tak, aby poskytovala väčší komfort a viac zábavy z jazdy, s intuitívnym používateľským rozhraním a nadpriemerným výhľadom z kabíny.

Koncept SUSTAINA-C. Foto: Honda
Zužitkovanie poznatkov z F1

Pri svojich nových modeloch série EV bude Honda presadzovať športovú jazdu, ktorá vedie k „radosti z jazdy“, čo je záväzkom značky pri výrobe automobilov. Okrem ľahších rámov karosérie budú nové modely série EV využívať úplne novú pohonnú jednotku, ktorá bola vyrobená z ľahších a tenších materiálov s použitím originálnych technológií Honda nazhromaždených pri vývoji monopostov F1 a hybridných modelov. To umožní spoločnosti znížiť celkovú hmotnosť vozidla približne o 100 kg v porovnaní so súčasnými elektromobilmi Honda. Ťažké komponenty, ako napríklad batéria a pohonná jednotka, budú umiestnené nízko a v strede karosérie vozidla, aby bolo dosiahnuté nízke ťažisko, výsledkom čoho bude stabilné a športové správanie vozidla. Každý model zo série 0 bude mať dojazd vyšší ako 480 km.

Modely Honda 0 Series budú vybavené interne vyvinutým operačným systémom vozidla. Digitálne rozhranie vozidla bude môcť byť individuálne optimalizované pre každého zákazníka. Jednotlivé funkcie sa budú priebežne aktualizovať pomocou aktualizácií OTA (over-the-air). Operačný systém bude mať v sebe zakomponovanú umelú inteligenciu schopnú sledovať preferencie a potreby jednotlivých zákazníkov. Automobily budú postavené na centralizovanej architektúre, ktorá zlúči viacero elektronických riadiacich jednotiek do základnej riadiacej jednotky slúžiacej ako „mozog“ pre celé vozidlo. To zosúladí každú funkciu a umožní vodičovi rýchlo ponúknuť nové a inšpirujúce zážitky, ktoré predtým neboli možné.

Foto: Honda
Automatizované riadenie

Pokiaľ ide o automatizované riadenie a pokročilé asistenčné systémy, cieľom výrobcu je ponúknuť bezproblémový zážitok z mobility nielen vo vozidle, ale v celom procese od okamihu, keď zákazník nastúpi do vozidla, až po jeho vystúpenie. Na tento účel bude automatizované riadenie a pokročilé asistenčné systémy vodiča vylepšené tak, aby boli viac v súlade s ľudským vnímaním. Pokiaľ ide o technológie na podporu vodiča, technológia automatizovaného riadenia úrovne 3, sa využije na sprístupnenie funkcií automatizovaného riadenia v širšom rozsahu rýchlostí na rýchlostných, ale aj na bežných cestách.

Na zabezpečenie vysokej konkurencieschopnosti z dlhodobého hľadiska sa Honda bude snažiť vybudovať hodnotové reťazce v etapách s ústredným zameraním na batérie, ktoré sú základnými komponentmi elektromobilov a určujú konkurencieschopnosť elektromobilov. Honda stabilne obstaráva potrebný objem batérií pri súčasnom znižovaní nákladov posilnením externých partnerstiev pre lítium-iónové batérie v každom príslušnom regióne.

Produkcia batérií

Honda začne výrobu batérií so svojimi partnermi. V USA v roku 2025 sa začne výroba batérií pre elektromobily v spolupráci s LG Energy Solution v objeme 40 GWh batérií ročne. Okrem výroby elektrických vozidiel Honda rozšíri rozsah svojho podnikania aj na oblasť životného cyklu batérií. V Kanade začne automobilka s vlastnou výrobou batérie pre elektromobily, ktorú vyvíja v spolupráci s GS Yuasa. Vďaka týmto iniciatívam Honda odhaduje, že v roku 2030 zníži náklady na batérie, ktoré sa majú obstarať v Severnej Amerike, o viac ako 20 % v porovnaní s nákladmi na súčasné batérie. Pokiaľ ide o batérie potrebné na výrobu približne 2 miliónov kusov elektrických vozidiel plánovaných na rok 2030, už teraz Honda hlási pozitívny výhľad na zabezpečenie ich dostatočného množstva.

CR-V s pohonom na palivové články. Foto: Honda

Počas obdobia prechodu zo spaľovacích motorov na elektromotory bude Honda flexibilne reagovať na zmeny dopytu a podnikateľského prostredia a zároveň chce dosiahnuť ziskovosť. Počas tejto fázy budú existujúce výrobné zariadenia plne využité na výrobu nielen elektromobilov, ale aj vozidiel so spaľovacím motorom na tej istej výrobnej linke. Pokiaľ ide o výrobnú linku batérie, ktorá bude kľúčom k výrobe elektrických vozidiel, nová výrobná linka na výrobu krytov na batérie, ktorá sa má nainštalovať v závode Anna v Ohiu, bude vybavená vysokotlakovými odlievacími 6000-tonovými strojmi. Tým sa výrazne zníži celkový počet dielov krytov batérií a sekundárnych dielov z viac ako 60 na 5 dielov. V kombinácii s technológiou FSW zvárania sa znížia investície a zvýši efektívnosť výroby.

Vyvrcholenie týchto iniciatív bude demonštrované v špecializovanom závode na výrobu elektrických vozidiel, ktoré budú uvedené do prevádzky v roku 2028 v Kanade. Dosiahnutím najvyššej svetovej efektívnosti výroby, vrátane výrazného zvýšenia miery využitia kapacity a zníženia fixných nákladov, Honda odhaduje, že zníži celkové výrobné náklady približne o 35 % v porovnaní s konvenčnými výrobnými linkami.

Honda 0 Series

V rámci príprav na začiatok obdobia popularizácie elektrických vozidiel v roku 2030 Honda uvedie na trh nové elektromobily po celom svete. Najmä modely 0 Series. Okrem toho, pokiaľ ide o hybridné modely, po ktorých je na súčasnom trhu silný dopyt, Honda ich bude ďalej vylepšovať a držať na trhu. Modely 0 Series budú prvýkrát predstavené v Severnej Amerike v roku 2026 a potom budú postupne uvedené do celého sveta. Do roku 2030 bude celosvetovo uvedených na trh celkovo sedem modelov.

Stratégia uvádzania nových elektromobilov radu 0 Series. Foto: Honda

Honda v Číne do roku 2027 predstaví celkovo 10 elektromobilov a do roku 2035 budú elektromobily predstavovať 100 % automobilových predajov. Aktuálny rad elektromobil e:N nahradí séria „Ye“. V špecifických regiónoch predstaví Honda maličké elektromobily typu N-VAN e:. Ešte tento rok Honda ukáže elektrické motocykle poháňané dvoma powerbankami MPP.

Stratégia uvádzania nových elektromobilov v Číne. Foto: Honda
Pokrok v modeloch HEV

Pôvodný dvojmotorový hybridný elektrický systém Honda, konkrétne systém e:HEV, ako aj platformy hybridných vozidiel budú modifikované. Systém e:HEV bude ľahší, efektívnejší a použitý vo viacerých modeloch. Honda taktiež prepracuje svoje vývojové technológie elektromobilov na hybridné elektrické modely a adaptuje systém elektrického pohonu všetkých kolies (e-AWD), ktorý využíva motor inštalovaný v modeloch EV. V porovnaní s konvenčným mechanickým systémom pohonu všetkých kolies systém e-AWD zvýši maximálny výkon hnacej sily a umožní citlivejšie a presnejšie ovládanie rozloženia hnacej sily. Aplikáciou kooperatívneho ovládania spolu so systémom riadenia pohybu navyše systém e-AWD dosiahne vynikajúce jazdné vlastnosti a stabilitu vozidla. Spoločnosť hybridné automobily využije na stabilizáciu ziskov, ktoré sa budú investovať do EV a ďalších nových nápadov.

Exit mobile version