S takmer dvojročným oneskorením hlási Volvo spustenie výroby svojej elektrickej vlajkovej lode – luxusného SUV s označením EX90. Zároveň ide vôbec o prvý elektromobil s pasom na batériu, ktorý sa v takejto podobe stane povinným od roku 2027.
Uplynulé dni sú pre značku Volvo úspešné. Medziročne stúpol jej predaj po celom svete o 15 % a vďaka uvedeniu elektromobilu EX30 na európsky trh predáva na starom kontinente už viac elektromobilov ako automobilov s čisto spaľovacími motormi, resp. mild-hybridmi. Teraz Volvo hlási ďalší úspech a to štart výroby modelu EX90 v Charlestone v Južnej Karolíne. “Plne elektrické Volvo EX90 je začiatkom novej éry pre Volvo Cars – novej éry pre bezpečnosť, udržateľnosť a technológiu zameranú na človeka,“ hovorí Jim Rowan, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Cars.
Prvý výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v USA bol otvorený v lete 2018 neďaleko Charlestonu, jedného z najstarších a najznámejších miest v krajine. Dnes závod vyrába EX90 a sedan S60 a má kapacitu na výrobu až 150 000 áut ročne. V posledných rokoch automobilka do závodu investovala veľa peňazí. Karosáreň a lakovňa boli výrazne obnovené a rozšírené, pričom závod má teraz aj najmodernejšiu linku na výrobu akumulátorov.
Batériové pasy
Pasy na batérie sa v roku 2027 stanú zákonnou požiadavkou na všetky elektromobily. Budú poskytovať prehľad o tom, aký vplyv mala samotná výroba auta na životné prostredie, aké vzácne materiály boli použité a ako auto vyzerá z hľadiska recyklovateľnosti po skončení svojej životnosti.
Pas na batérie sa stane povinný pre každý elektromobil predávaný v EÚ od roku 2027. Rovnakú povinnosť prijala aj Veľká Británia. Pomocou batériových pasov budú môcť majitelia elektromobilov sledovať všetky materiály použité počas výrobného procesu od baní až po montážny závod. Ďalej získajú prehľad o uhlíkovej stope auta a uvidia, koľko z batérie je možné recyklovať. Projekt batériového pasu je súčasťou vízie Európskej únie o obehovom hospodárstve, v ktorom sa všetky materiály používané pri výrobe spotrebných produktov na konci svojho životného cyklu recyklujú. Všetky tieto informácie by mali byť veľmi rýchlo dostupné, pravdepodobne po naskenovaní QR kódu.
Na vytvorenie prvého pasu na batérie sa podľa magazínu Auto Express Volvo spojilo s britským technologickým startupom Circulor. Podľa jeho generálneho riaditeľa Douglasa Johnsona-Poensgena pas tiež poskytne aktuálne informácie o stave batérie a jej kapacite až na 15 rokov. Čo sa týka nákladov na túto novú technológiu, automobilku to bude stáť približne 10 dolárov na auto. Volvo EX90 dorazí aj k zákazníkom na Slovensku koncom tohto roka.