Nórsko je krajina, ktorá budúcnosť mobility vidí jednoznačne v elektrine. Letný nórsky test skutočného dojazdu elektrických vozidiel ukázal zaujímavé výsledky. Nóri tak vyhlásili víťaza, ktorý skutočne na jedno nabitie dokázal prejsť 563 kilometrov. Veľa, málo či tak akurát? Veď posúďte sami.
Nórsko patrí medzi tie krajiny v rámci Európy, ktoré sa výraznou mierou podieľajú na postupnej elektrifikácii dopravy. Tamojšia automobilová federácia si pretestovala celý rad elektromobilov a aktuálnym „kráľom“ v dojazde je pomerne čerstvá novinka z Francúzska. Aktuálny „Rekkevidderesultater“, respektíve výsledok merania dojazdu, už pravidelne usporadúva NAF, čo je skratka pre Nórsku automobilovú federáciu. Nórsky test tak ukázal skutočnosť v prípade jednotlivých elektromobilov.
Slušná štartovná listina
Do tohtoročného testu sa dostalo viacero nových automobilov. Do štartovacích blokov sa vedľa seba postavili napríklad koncernový model Volkswagen ID.7, elektrické Volvo EX30, Porsche Taycan ale aj dva modely francúzskej značky Peugeot spolu so zástupcom „čínskej elektromobility“ Lotus Eletre, ktorý stojí na platforme SEA od čínskej spoločnosti Geely. Štartovacia listina tak sľubovala zaujímavé výsledky.
Za zmienku stojí, že tento test má svoje pevné pravidlá. Testovanie elektrických automobilov prebieha na rovnakej trase, v rovnakom tempe a za rovnakých podmienok až do úplného a zároveň bezpečného vybitia akumulátora. Zadefinujme si spoločne trasu testu. Všetko to začína v hlavnom meste Oslo, pokračuje ďalej cez Gjovik a smeruje postupne ďalej na sever. K rozdvojeniu dochádza pri Ringebe, kde dôjde k obchádzke národného parku Rondane a znovu späť do hlavného mesta Nórska.
Stellantis na chvoste?
Táto trasa má zadefinované aj svoje najnižšie a najvyššie položené body, ktoré sa nachádzajú 26, respektíve až 1 000 metrov nad morom. Tieto body majú rovnako priniesť slušné dáta pre komparáciu výsledkov. Víťazom tohtoročného testu sa stal model Renault Scenic E-Tech, ktorý dokázal na jedno nabitie prejsť 562,7 kilometra. Podľa WLTP by mal prejsť na jedno nabitie 622 kilometrov, čiže v skutočnosti šlo o rozdiel necelých 10 percent.
Ako druhý sa umiestnil model Hongqi EH7, ktorý na jedno nabitie prešiel 540 kilometrov a tretie miesto obsadil model XPeng G6 s dojazdom necelých 531 kilometrov. Ak vás zaujíma, ako napríklad dopadol model Tesla Model Y Long Range s pohonom zadnej nápravy, jemu sa podarilo prejsť na jedno nabitie 528 kilometrov. Podľa WLTP mal zvládnuť na jedno nabitie 600 kilometrov. Na úplnom chvoste sa ocitli modely koncernu Stellantis, konkrétne modely Peugeot E-308 SW a Opel Astra ST, ktoré prešli „iba“ 348 respektíve 363 kilometrov na jednonabitie
Test na 2000 km
Nórska automobilová federácia však uskutočnila aj ďalší test, v ktorom hľadala najrýchlejší elektromobil na dlhé vzdialenosti. Odborníci totiž upozorňujú, že samotný dojazd elektromobilu nie je až taký dôležitý, ale významný faktor v prípade cestovania na stovky kilometrov hrá aj rýchlosť nabíjania. Renault Scenic E-Tech síce dokázal prejsť na jedno nabitie najdlhšiu vzdialenosť, to však automaticky neznamená, že je aj najefektívnejším elektromobilom na dlhé cestovanie.
Tento test však bol vykonaný na základe predtým nameraných údajov, teda nebol uskutočnený “naživo”, ale vychádzal z nameraných údajov. Dĺžka meranej cesty bola stanovená na 2000 kilometrov, elektromobily vychádzali na cestu so stavom batérie 100 % a po dosiahnutí hranice 10 % sa museli nabiť na 80 %. Zatiaľ čo niektoré autá potrebujú na ceste päť zastávok na nabíjanie, iné musia na dobitie energie zastaviť sedemkrát. Čistý čas jazdy všetkých EV pritom bol 28 hodín. Vedľa Renaultu Scenic E-Tech tak existuje 15 elektromobilov, ktoré zvládnu túto cestu rýchlejšie, pretože disponujú rýchlejším nabíjaním. Víťazom tohto testu sa stalo Porsche Taycan, ktoré na 2000 km dlhej trase stojí na nabíjačke 1 hodinu aj 27 minút a celú trasu tak prejde za 29 hodín aj 27 minút. S Renaultom treba nabíjať až 3 hodiny a 20 minút. Kompletné výsledky tohto testu nájdete TU.