Počet horiacich elektromobilov, keď sa vznieti trakčná batéria, je absolútne minimálny. Ukazujú to štatistické údaje za posledných 14 rokov.
Horiaci elektromobil alebo plug-in hybrid je veľký problém, ktorý väčšinou so sebou prináša vážne následky. Keďže postup jeho hasenia je stále náročný, mnohokrát sa táto udalosť dostane aj na titulné stránky médií. Lenže toto platí v tom prípade, ak nastane tepelný únik z trakčnej batérie (pozri video nižšie). Čísla austrálskeho inštitútu EV FireSafe, ktorý patrí pod tamojšie ministerstvo obrany, ukazujú, že pravdepodobnosť, že niečo také nastane, je mimoriadne nízka.
EV FireSafe zbiera relevantné údaje o požiaroch elektromobilov na celom svete už od roku 2010. Každý rok potom vydáva štatistiky o globálnych počtoch a príčinách potvrdených totálnych požiarov (takých, keď vzplanula batéria) s tým, že síce nezaručuje kompletné pokrytie všetkých incidentov, avšak tie, ktoré sa objavili na internete a vierohodne sa o nich zmieňujú aspoň dva na sebe nezávislé zdroje, v štatistike nechýbajú.
511 potvrdených prípadov zo 40 miliónov
Poslednú správu vydal spomínaný inštitút len nedávno a zahŕňa incidenty do konca júna 2024. Kým celosvetovo jazdí na cestách približne 40 miliónov elektromobilov a plug-in hybridov, k tepelnému úniku trakčnej batérie a následnému požiaru či explózii došlo od roku 2010 na celom svete len v celkom 511 potvrdených prípadoch. Do roku 2017 sa ročné počty prípadov dali spočítať na prstoch rúk. Od roku 2018 začali počty stúpať. V roku 2021 bolo prvýkrát zaznamenaných viac než 100 incidentov. Zatiaľ najviac požiarov sa odohralo v roku 2022, kedy ich počet dosiahol necelých 120. Napriek tomu, že každoročne sa počet elektromobilov a plug-in hybridov na cestách zvyšuje, v roku 2023 počet požiarov elektromobilov medziročne klesol.
V 67 prípadoch sa nepodarilo zistiť, v akom prostredí k incidentu došlo. Väčšina teplotných únikov s fatálnymi následkami nastala pri parkovaní vonku (173 prípadov). Druhou najčastejšou okolnosťou bola jazda (155 incidentov). V uzavretých či podzemných priestoroch nastalo 117 udalostí. Informácie o príčinách vznietenia sú skromnejšie, u viac ako polovice prípadov chýbajú. Tam, kde sú príčiny zrejmé, sú najčastejšie nehody alebo iné násilné poškodenia auta. Potom nasleduje zlyhanie batérie, potopenie vozidla, zapálenie ohňom zvonku, podpaľačstvo a prehriatie. Najmenší podiel majú chyby pri dielenských opravách. 90 prípadov má preukázanú priamu súvislosť s nabíjaním, z toho 80 sa prihodilo priamo pripojenému vozidlu a zvyšných 10 do hodiny po odpojení. Podrobné štatistiky si môžete pozrieť TU.