Značka MG začne používať vo svojich elektrických autách polovodičové batérie (solid-state battery) už v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov. Vývoju polovodičových batérií sa intenzívne venuje aj Mercedes-Benz.
Za značku MG to povedal Yu Jingmin, výkonný viceprezident prevádzky osobných vozidiel SAIC, vo svojom prejave na autosalóne v Čcheng-tu, informuje Autocar. Nová technológia polovodičových batérií bola vyvinutá spoločnosťou a okrem MG bude zdieľaná aj s inými značkami patriacimi pod SAIC. Yu Jingmin zatiaľ nekonkretizoval, v ktorom elektromobile sa polovodičové batérie objavia. Povedal len, že predstavenie novinky sa plánuje na druhý kvartál 2025 a do predaja sa dostane v druhej polovici toho istého roka. Ak koncern nepostihnú žiadne komplikácie, tento ambiciózny krok posúva predchádzajúce plánované načasovanie MG na zavedenie polovodičových batérií do svojich výrobných modelov o viac ako 12 mesiacov.
To MG poskytne vysokú konkurenčnú výhodu pred výrobcami ako Volkswagen alebo Stellantis. Súrodenecká značka MG IM Motor už predstavila svoj nový sedan L6 s prvou generáciou polovodičových batérií vyvinutých spoločne s čínskym špecialistom na batérie Jiangsu Qingtao. Batéria IM Lightyear podľa správy ponúka v porovnaní s jej existujúcou lítium-železo-fosfátovou (LFP) batériou viac ako dvojnásobnú hustotu energie – 368 wattov na kilogram. S kapacitou 133 kWh poskytuje sedanu L6 oficiálny dojazd až 1077 km podľa čínskeho testovacieho cyklu CLTC.
O polovodičovej batérii MG nie sú známe zatiaľ takmer žiadne informácie. Predpokladá sa však, že bude fungovať na 800 V elektrickej architektúre. Je evidentné, že SAIC plánuje prudký nárast výroby novej technológie naprieč rôznymi značkami v snahe získať dôležité úspory. Z dlhodobého hľadiska by polovodičové batérie mali byť v porovnaní s LFP batériami úspornejšie o 30 %.
Polovodičové batérie
Polovodičové batérie sú pokročilou technológiou batérií, ktorá nahrádza tradičné kvapalné elektrolyty pevnými materiálmi. Skladajú sa z troch hlavných častí: anódy, katódy a elektrolytu. Anód môže byť vyrobená z lítia, grafitu alebo kremíka. Katóda je vyrobená zvyčajne z kovových oxidov, ako je lítium-kobaltový oxid alebo lítium-železo-fosfát. A napokon elektrolyt môže byť vyrobený z keramiky, sulfídov alebo polymérov. Pevné elektrolyty sú nehorľavé, čo znižuje riziko požiaru.
Veľkou výhodou solid-state batérií je vyššia energetická hustota. Batéria tak môže uložiť viac energie pri rovnakej hmotnosti alebo objeme. To je pre elektromobily, kde je obmedzený priestor na uloženie batérií, veľmi dôležité. Bežne sa uvádza, že polovodičové batérie môžu mať až 2,5-krat vyššiu energetickú hustotu ako lítium-iónové batérie. Súčasné kompaktné elektromobily s 50 kWh batériami a dojazdom cca 400 km by tak v budúcnosti mohli obsahovať batérie s kapacitou 125 kWh a dojazdom 1000 km. Ďalšími nespornými výhodami je ich rýchlejšie nabíjanie a dlhšia životnosť.
Polovodičové batérie fungujú podobne ako tradičné batérie, ale s niekoľkými kľúčovými rozdielmi ióny lítia sa pohybujú cez pevný elektrolyt namiesto kvapalného. Zároveň pevné elektrolyty znižujú tvorbu dendritov, ktoré môžu spôsobiť skraty v batérii. Prevádzka elektromobilu, ktorá je už teraz bezpečná, by mohla byť ešte bezpečnejšia.
Polovodičová batéria Solstice
Do vývoja polovodičových batérií investuje aj Mercedes-Benz. Nemecká automobilka uzavrela spoločnú dohodu o vývoji týchto batérií so spoločnosťou Factorial Energy z Massachusetts ešte v roku 2021. Firma teraz oznámila prvé informácie o polovodičovej batérii s názvom Solstice. Nová batéria má podľa správy energetickú hustotu až 450 watthodín na kilogram. To môže zvýšiť dojazd elektromobilu až o 80 % a zároveň znížiť celkovú hmotnosť batérie. To bude mať za následok aj nižšiu spotrebu energie, takže pokiaľ ju v Mercedese v budúcnosti použijú v produkčnom vozidle, jeho dojazd pokojne presiahne aj 1000 km.
Spoločnosť Factorial ďalej uviedla, že batéria Solstice používa patentovaný elektrolyt na báze sulfidu, ktorého cieľom je dosiahnuť vysoké bezpečnostné hodnotenie a prevádzkové teploty až do 90 stupňov Celzia. Zahŕňa tiež proces „suchého lakovania“, ktorý znižuje dopad výroby na životné prostredie. Mercedes-Benz už pracuje na integrácii týchto batérií do svojich budúcich elektromobilov. Factorial je druhým partnerom spoločnosti Mercedes v oblasti polovodičových batérií. Mercedes v roku 2022 oznámil, že investuje milióny dolárov aj do taiwanského výrobcu polovodičových batérií ProLogium.