Kia rozširuje portfólio svojich elektrických modelov smerom nadol. EV3 je kompaktný crossover, ktorý vyzve predajne úspešné Volvo EX30.
Kia EV3 meria na dĺžku 4 300 mm, na šírku 1 850 mm, na výšku 1 560 mm a rázvor je dlhý 2 680 mm. To sú kompaktné rozmery, ale keďže vozidlo stojí na modulárnom podvozku E-GMP určenom pre elektrické vozidlá, poskytuje citeľne väčší vnútorný ah batožinový priestor ako porovnateľné vozidlo so spaľovacím motorom. To je výhoda lepšieho manévrovania v meste i potenciálne nižšej spotreby energie. Pre zachovanie štandardu v oblasti vnútorného priestoru už nebude potrebné siahnuť po veľkom SUV, pretože tieto potreby splnia o triedu menšie autá. Batožinový priestor má základný objem až 460 litrov a dvojité dno. Interiér je takisto priestranný, na zadných sedadlách je podstatne viac miesta ako napríklad v modeli Niro EV.
Prvé statické dojmy
Aj prvé dojmy z dizajnu sú viac-menej pozitívne. Neprekvapilo nás, že EV3 nesie dizajnové znaky vlajkovej lode značky – modelu EV9, pretože podobných štýlom sa budú uberať aj nasledujúce novinky z dielne Kia. Na čo si možno budeme zvykať trochu dlhšie, sú atypické disky kolies využívajúce motív štvorca. Práve toto je však kľúčový motív dizajnového jazyka Zjednotenie protikladov. Kia EV3 je v ponuke v deviatich farbách karosérie, z ktorých dve sú úplne nové, vyvinuté špeciálne pre tento elektromobil: Aventurine Green a Terracotta.
Za volantom sme si všimli dva 12,3-palcové dotykové displeje, ktoré sú skombinované s jedným 5,3-palcovým segmentovým displejom klimatizácie. Na hodnotenie tohto riešenia si ešte necháme čas, ale na prvý dojem sa nám zdalo, že práve tento displej zakrýval veniec volantu a preto bol slabšie čitateľný. Tak ako je pri vozidlách značky Kia zvykom, mnohé funkcie sú prístupné a ovládateľné jednoduchým stlačením tlačidiel na volante, vrátane režimu jazdy, tempomatu, zábavy či navigácie. Ďalší rad tlačidiel, ktorý je plynulo integrovaný do pásu pod centrálnou obrazovkou, umožňujú ovládať ďalšie funkcie ako sú mapy, médiá či konfigurovať iné systémy vozidla.
Relaxačná poloha sedadiel
Sedadlo vodiča má funkciu, ktorú pozorujeme pri mnohých nových elektromobiloch. Operadlo je možné polohovať do takmer ležiacej polohy. Aj keď elektromobilisti nabíjajú zvyčajne doma alebo v práci a počas dlhých ciest sa takmer všetky nabíjacie miesta nachádzajú v blízkosti služieb s občerstvením, možnosť sklopiť si operadlo a oddýchnuť si je určite vítaným spestrením. Čo sa týka použitých materiálov, mnohé z nich sú, pochopiteľne recyklované. Menovite spomenieme napríklad recyklovanú tkaninu na palubnej doske a obloženiach dverí či recyklované PET plasty na sedadlách, strope alebo obloženiach dverí.
Pohon a batérie
Z hľadiska koncepcie je Kia EV elektromobilom s jedným elektromotorom a pohonom predných kolies. Keďže konkurencia aj v tejto triede poskytuje verzie s pohonom všetkých kolies, ako napríklad spomínané Volvo EX30, určite nie je vylúčené, že v budúcnosti Kia uvedie na trh dvojmotorovú verziu GT s pohonom oboch náprav. Zatiaľ ale je teda k dispozícii len jeden elektromotor s výkonom 150 kW (204 k), čo je z hľadiska spotreby, dynamiky a prenosu krútiaceho momentu 283 Nm na predné kolesá dostačujúca hodnota. Kia EV3 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 170 km/h.
Batérie sú v ponuke dve. Prvá má kapacitu 58,3 kWh a druhá 81,4 kWh. S tou už bude možné podľa cyklu WLTP prejsť na jedno nabitie až 600 km. Obe batérie sú lítium-iónové, menšia váži 375 kg a väčšia 470 kg. Maximálny nabíjací výkon je 128 kW, čo znamená, že na zodpovedajúcej nabíjacej stanici bude možné batériu nabiť z 10 na 80 % v priebehu 31 minút. Poznáme už aj spotreby energie. Kia EV3 na 17-palcových kolesách má priemernú spotrebu energie 14,9 kWh/100 km, vozidlo jazdiace na 19-palcových kolesách 16,2 kWh/100 km.
CENY A VÝBAVA NA ĎALŠEJ STRANE
Kia EV3 prichádza na Slovensko v štyroch stupňoch výbavy – Light, Air, Earth a GT-line. V susedných krajinách je možno základná cena vozidla nižšia, slovenská verzia však ponúka lepšie základné vybavenia.
Kia EV3 Light s 58,3 kWh akumulátorom stojí od 38 690 €, čo je porovnateľná cena, za akú sa predáva aj základný model Volvo EX30. V základnej výbave sa nachádza napríklad 7 airbagov, aktívny asistent udržiavania v strede jazdného pruhu, asistent automatického prepínania diaľkových svetiel, adaptívny tempomat, full-LED predné svetlá, 17-palcové disky kolies, zadná parkovacia kamera, predné a zadné parkovacie senzory, strešné lyžiny, vyhrievané predné sedadlá a volant, ktorý je potiahnutý umelou kožou, dvojzónová automatická klíma, navigačný systém či konektivita mobilných telefónov.
Kia EV3 Air
S výbavou Air si môžete zvoliť vozidlo s menšou aj väčšou batériou. Variant s menšou batériou stojí 39 690 €, s tou väčšou zase 44 490 €. Navyše oproti výbave Light obsahuje elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, zapustené vonkajšie kľučky dverí s automatickým vysúvaním (vo výbave Light ich treba vysunúť manuálne), zatmavené zadné sklá, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, digitálny kľúč, samostmievajúce vnútorné spätné zrkadlo a bezdrôtové nabíjanie telefónu.
Kia EV3 Earth a GT-line
Výbavové stupne Earth a GT-line sú k dispozícii len v kombinácii s 81,4 kWh batériou. Kia EV3 Earth stojí 47 490 € a ďalej obsahuje napríklad prvky ako systém monitorovania mŕtveho uhla, tepelné čerpadlo, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, čalúnenie sedadiel umelou kožou, vyhrievanie zadných sedadiel, ambientné osvetlenie interiéru, umelou kožou potiahnutá predná lakťová opierka s odkladacím priestorom a výsuvným stolíkom a elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru.
Kia EV3 v najvyššej výbave GT-line stojí 52 990 €. Tu už sa môžete tešiť napríklad na head-up displej, asistent jazdy na diaľnici s podporou zmeny jazdného pruhu, 360-stupňovú parkovaciu kameru, parkovací asistent s ovládaním na diaľku, 19-palcové kolesá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, relaxačnou funkciou a ventilovaním, hliníkové pedále alebo audiosystém harman kardon s 8 reproduktormi. Funkciu V2L s 230V zásuvkou v interiéri aj exteriéri s maximálnym nabíjacím výkonom 3,6 kW vrátane exteriérovej nabíjacej redukcie je možné dokúpiť za príplatok 890 €. Podobne sa pripláca aj za panoramatické strešné okno a to suma 790 €. Pokiaľ chcete metalízu alebo perleťový lak, treba si pripraviť 490 €. K dispozícii je aj jeden strieborný matný lak, za ktorý sa pripláca 1600 €.
Kia Charge bonus 2000 €
Kia poskytuje na model EV3 štandardnú záruku 7 rokov/150 000 km. Záručné krytie kapacity vysokonapäťového akumulátora je 7 rokov alebo 150 000 kilometrov, a to na stratu kapacity
pod úroveň 70 % pôvodnej kapacity akumulátora. Kia ďalej poskytuje bezplatne aktualizované mapové podklady a aktualizovaný softvér navigačného systému počas 7 rokov. Pri objednaní vozidla do konca tohto kalendárneho roka je možné využiť aj bonus s nabíjacou kartou Kia Charge v hodnote 2000 €. To v prepočte znamená, že vozidlo je možné nabíjať na verejných nabíjacích staniciach spoločností ZSE, Ionity a GreenWay na Slovensku zadarmo. Pri bežnom štýle jazdy by to malo vystačiť na prejdenie vzdialenosti okolo 25 000 kilometrov.