Domov SPRÁVY Elektromobilita Chcete kupovať múdro? Toto francúzske EV je hviezdou, zatieni aj čínsku produkciu

Chcete kupovať múdro? Toto francúzske EV je hviezdou, zatieni aj čínsku produkciu

Foto: Peugeot

Pre mnohých je kúpa nového vozidla emocionálne rozhodnutie. Vtedy siahame po autách, ktoré sa nám páčia, možno niekedy až z nevysvetliteľného dôvodu. Ak však patríte do druhej skupiny, a rozhodujete sa na základe dát, analýz a porovnaní, mali by ste zbystriť pozornosť.

Len pred niekoľkými týždňami bol na slovenský trh uvedený Peugeot E-3008 Long Range, teda verzia s väčšou batériou a tým pádom aj dlhším dojazdom. Portál InsideEV.com však upozornil na zaujímavú skutočnosť. Ide v súčasnosti o celosvetovo najlacnejšie vozidlo s takmer 100 kWh batériou.

Tou sú teraz vybavené modely Peugeot E-3008 aj E-5008. Jej kapacita je presne 98 kWh a vozidlám umožňuje dojazd okolo 700 km. Táto batéria pochádza od spoločnosti ACC, čo je spoločný podnik koncernu Stellantis, Mercedesu a TotalEnergies. Všetky tieto tri spoločnosti vlastnia v ACC tretinový obchodný podiel. 98 kWh batéria je vôbec prvým dokončeným projektom ACC a jej parametre vyzerajú veľmi sľubne. Vyrába sa vo francúzskom Douvrine a má lítium-mangán-kobaltovú chémiu. Je zatiaľ súčasťou 400-voltovej elektrickej architektúry, ktorá umožňuje nabíjanie rýchlosťou 2,4 kWh za minútu. To by v praxi malo znamenať, že z 20 na 80 % sa nabije v priebehu 27 minút. Peugeot očakáva spotrebu energie okolo 14 kWh/100 km. Samozrejme, záleží aj od modelu, v ktorom bude uložená a či bude vozidlo disponovať pohonom jednej alebo oboch náprav. Podľa predbežných informácií by sa táto batéria mala neskôr objaviť aj v modeloch Opel Grandland či Alfa Romeo Stelvio a Giulia. 

Foto: Peugeot

Čo je ale teda najzaujímavejšie, cena vozidla Peugeot E-3008 Long Range začína na slovenskom trhu od 48 490 €. V iných súčasných automobiloch podobne veľká batéria stojí podstatne viac. Azda najbližším konkurentom môže byť o triedu väčšia Kia EV9 používajúca akumulátor s kapacitou 99,8 kWh, ktorá je u nás v predaji od 71 990 €. Ide však o mohutnejšie a ťažšie vozidlo s výrazne vyššou spotrebou energie. Peugeot E-3008 Long Range tak má skutočne nakročené k tomu, aby bol plnohodnotnou alternatívou k spaľovacím automobilom, bez obmedzenia v oblasti dojazdu.

Peugeot E-3008 a E-5008 Long Range

Oba elektromobily poháňa nový elektromotor s maximálnym výkonom 170 kW/230 koní. Energiu ukladajú do batérie s kapacitou 96,9 kWh. Podľa homologizácie WLTP ponúka Peugeot E-3008 dojazd 700 km, Peugeot E-5008 zase 668 km. Nová pohonná jednotka dopĺňa ponuku modelov E-3008 a E-5008, ktorú doteraz tvoril elektromotor s výkonom 210 koní s dojazdom 527, resp. 502 km. Verzie Long Range budú ťažiť aj z nového systému predhrievania batérie, ktorý umožní optimalizované časy nabíjania počas dlhých ciest.

Peugeot E-3008 Long Range
Foto: Peugeot

Oba modely sú postavené na platforme Stellantisu s názvom STLA Medium. Konštrukcia tejto platformy umožňuje s batériou hrubšou o 15 mm ukladať väčšie množstvo energie medzi kolesá pri zachovaní priestoru v kabíne a objemu kufra. Maximálny nabíjací výkon bol vylepšený až na hodnotu 160 kW. To znamená, že aj napriek väčšej kapacite batérie potrvá len 27 minút, aby sa vozidlo na zodpovedajúcej nabíjacej stanici nabilo z 20 na 80 % za 27 minút. V prípade nabíjania počas desiatich minút výkonom 160 kW získa vozidlo energiu na dojazd 150 km. Pridanou hodnotou modelu Peugeot E-5008 je vnútorný priestor až pre 7 cestujúcich.

Peugeot E-3008 Long Range
Foto: Peugeot

Slovenské ceny

Peugeot 5008 sa na Slovensku predáva za cenu od 34 490 €. V tomto prípade ide o spaľovaciu verziu s 1,2-litrovým preplňovaným mild-hybridným benzínovým trojvalcom s výkonom 136 koní. Jedna-šestka plug-in hybrid s výkonom 195 koní stojí od 44 790 €. Elektromobil s výkonom 210 koní a 73 kWh batériou je ocenený na 47 490 €. Spomínaný Peugeot E-5008 s väčšou batériou je ponúkaný od 51 490 € vo výbave Allure a od 55 490 € vo výbave GT. Peugeot E-3008 230k Long Range Allure je v predaji od 48 490 €. Vo výbave GT stojí toto vozidlo 52 490 €.

Foto: Peugeot

Dizajnovo aj technicky vychádza 5008 z modelu 3008, je ale dlhšia (+25 cm) a má dlhší rázvor osí kolies (+ 16 cm). Pri obsadení všetkých 7 sedadiel má batožinový priestor základný objem 259 litrov. V päťmiestnej konfigurácii to je 748 litrov a po sklopení sedadiel aj v druhom rade vznikne úložná plocha s objemom 1815 litrov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 46

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZa volantom BMW M135 – radikálne lepšie, ale…
Nasledujúci článokKoniec dlhým chvíľam v kolónach. Bratislava hlási posun vo významnom dopravnom projekte