CEO Volkswagenu chce úľavy pre čínske značky, ktoré investujú v Európe
Tomáš Bíly
Návrh Európskej komisie uvaliť definitívne clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne získal podporu od členských štátov. Rozhodlo o tom dnešné hlasovanie.
Komisia zároveň dodala, že bude súbežne pokračovať v rokovaniach s Čínou, „aby sa preskúmalo alternatívne riešenie, ktoré by muselo byť plne kompatibilné s WTO“. Konečné nariadenie musí byť zapísané do vestníka EÚ do 30. októbra.
Za opatrenie hlasovali štáty Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Holandsko, Írsko, Litva, Lotyšsko, Holandsko, Poľsko a Taliansko. Proti bolo Nemecko, Maďarsko, Malta, Švédsko a Slovensko. Zvyšné krajiny Európske únie vrátane Česka, Rakúska, Španielska či Chorvátska sa zdržali hlasovania. Maximálna výška cla môže kumulatívne so súčasnou sadzbou 10 % dosiahnuť výšku až 45 %. Clá budú zavedené najskôr 31. októbra 2024 a budú trvať 5 rokov.
Poškodia clá ekonomiku Slovenska?
Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskej komisie, obhajovala navrhované tarify a uviedla, že sektor elektrických vozidiel má obrovský potenciál pre budúcu konkurencieschopnosť Európy a vedúce postavenie v ekologickom priemysle. “Výrobcovia automobilov v EÚ a súvisiace sektory už investujú a inovujú, aby naplno rozvinuli tento potenciál. Vždy, keď nájdeme dôkazy, že ich úsilie je brzdené deformáciami trhu a nekalou konkurenciou, budeme konať rozhodne,” povedala. Rozhodnutie EÚ prichádza po vyšetrovaní, ktoré zistilo, že Čína nespravodlivo dotuje svoj automobilový priemysel. Peking toto tvrdenie popiera a pohrozil vlastnými clami na európsky sektor mlieka, brandy, bravčového mäsa a automobilový priemysel.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) ocenila stanovisko slovenskej vlády, ktorá v Bruseli hlasovala proti zavádzaniu ciel na elektromobily dovážané z Číny. “Clá považujeme za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur. Existuje reálne riziko, že odpoveď Číny zasiahne napríklad veľké SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislav a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta. Nepriaznivý dopad by mohli mať aj na subdodávateľov komponentov, ktorí dodávajú pre nemecké automobilky ako Mercedes a BMW, ktoré vyše 30% svojej produkcie exportujú do Číny,” povedal Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.
Smrteľný signál pre automobilový priemysel
Niektoré európske automobilky ako napríklad Volkswagen, BMW alebo Mercedes, nesúhlasia s vysokými clami na dovoz elektromobilov vyrábaných v Číne. Majú totiž strach z odvetných opatrení zo strany Číny, čo by poškodilo ich záujmy na tamojšom trhu. Približne tretinu svojej produkcie totiž predávajú práve v Číne. Viacerí odborníci sa zhodujú v tom, že možné sankčné clá zo strany Číny by poškodili nemecký automobilový priemysel. Generálny riaditeľ Volkswagen Group Oliver Blume povedal, že Európska únia by mala zvážiť úpravu svojich vysokých ciel na elektrické vozidlá vyrobené v Číne pre výrobcov, ktorí investujú v Európe. Blume dodal, že spoločnosti, ktoré investujú a vytvárajú pracovné miesta v Európe, by mali dostávať výhody.
Rozhodnutie Komisie kritizujú aj v BMW. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse uviedol, že hlasovanie Európskej únie zo 4. októbra za uvalenie ciel až do výšky 45 percent na elektrické vozidlá z Číny je „smrteľným signálom pre európsky automobilový priemysel“ a vyzval na rýchle vyjednanie riešenia.
Čínske spoločnosti hlasovanie kritizovali. Predstavitelia spoločnosti Geely Holding, do ktorej patrí napríklad aj automobilka Volvo, vyjadrili veľké sklamanie z rozhodnutia Komisie. “Rozhodnutie nie je konštruktívne a môže potenciálne brániť hospodárskym a obchodným vzťahom medzi EÚ a Čínou, čo v konečnom dôsledku poškodí európske spoločnosti a záujmy spotrebiteľov,” uviedla skupina.