startstop

Príde prvá európska Tesla Cybertruck o ŠPZ? Nesedí viacero vecí

Prvý Cybertruck v Európe sa podarilo pred časom registrovať v susednom Česku. Bola to náročná cesta plná administratívnych nástrah. Tento Cybertruck sme mohli vidieť napríklad pri jazere pri Bratislave, kde zapadol do štrku, alebo na salóne elektromobilov v Košiciach.

Už od začiatku bolo jasné, že Cybertruck bude problém prihlásiť ako vozidlo do 3,5 tony. České Ministerstvo dopravy bude musieť vysvetľovať európskym asociáciám, ako k tomu došlo. Hrozí aj pozastavenie schválenia spôsobilosti vozidla na cestnú premávku.

Rekordný nabíjací výkon

V prítomnosti Petra Sagana sa tomu jedinečnému exempláru podarilo dosiahnuť na novootvorenej nabíjacej stanici rekord s nabíjacím výkonom až 404,9 kW. Priemerný nabíjací výkon za celé nabitie zo 4 % na 100 % bol 111 kW. Potom však prišla studená sprcha v podobe listu odporcov tohto auta. V otvorenom liste českému ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi tvrdia, že Cybertruck je vzhľadom na svoju veľkosť a konštrukciu potenciálne nebezpečný pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Medzi signatármi sú Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, André Sobczak, generálny tajomník Eurocities, Barbara Stoll, vrchná riaditeľka Clean Cities, William Todts, výkonný riaditeľ Transport & Environment, Karen Vancluysen, generálna tajomníčka POLIS – Cities and Regions for Transport Innovation, Geert van Waeg, prezident Medzinárodnej federácie chodcov a Jill Warren, výkonná riaditeľka Európskej cyklistickej federácie.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Hmotnosť cez limit

Tesla uvádza pre dvojmotorový Cybertruck prevádzkovú hmotnosť 2 995 kg a celkovú hmotnosť viac než 4 tony, avšak v dokumentácii predloženej českým orgánom bola uvedená hmotnosť maximálne 3,5 tony. Okrem toho je klasifikácia ako ľahké nákladné vozidlo bizarná, keďže v nariadení EÚ sa uvádza, že „nosnosť vozidla na prepravu nákladu musí byť rovnaká alebo vyššia ako jeho nosnosť na prepravu osôb, meraná pomocou testu založeného na hmotnosti.

Čísla nesedia

Už z týchto výpočtov je zrejmé, že český Cybertruck, ktorý má v technickom preukaze zapísanú prevádzkovú hmotnosť 3 025 kg a zároveň 5 miest pre cestujúcich, by mal nosnosť na prepravu nákladu blízku nule. Preto je jeho otypovanie ako ľahké nákladné vozidlo do 3,5 tony (N1) nezmyselné a neopodstatnené. Elon Musk počas podujatia pri príležitosti odovzdávania prvých kusov Cybertrucku pritom uviedol, že produkčná verzia má nosnosť 1 587 kg, teda celková hmotnosť by bola až okolo 4,5 tony.

Foto: Tesla

Ako N2 to určite nepôjde

Pri zachovaní reálnych hmotností by vozidlá museli byť označené ako N2, čiže nákladné vozidlo s hmotnosťou nad 3,5 tony. To už so sebou prináša aj povinnosť tachografu, mýtnej jednotky či obmedzenia maximálnej rýchlosti na 90 km/h. Je to bežné nielen pri dodávkach, ale aj pri legendárnych veľkých amerických pick-upoch, ktoré sa registrujú na území krajín EÚ.

Česko ako brána na čierne registrácie vozidiel?

Okrem toho sa v liste spomína skutočnosť, že sa vozidlo objavuje na Slovensku, a teda že sa Česká republika môže stať akýmisi zadnými vrátkami na neoprávnenú registráciu vozidiel do iných členských krajín EÚ. V liste signatári žiadajú ministra, aby prehodnotil registráciu a vysvetlil, ako došlo k nezrovnalostiam. Medzitým by malo byť Cybertrucku pozastavené schválenie do cestnej premávky. Sami sme zvedaví, ako sa bude v EÚ registrovať nový model od spoločnosti Tesla v roku 2026, ktorý bude výlučne bez volantu.

Exit mobile version